Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 19:39
  #1
Medlem
Hej!
Jag har återkommande problem med ryggen sedan flera år tillbaka och går för närvarande regelbundet hos sjukgymnast. Jag är mycket medveten om att en stark bål gör mig gott och är lösningen till mitt bekymmer.
Jag tänkte höra med er vilka träningsformer som bygger upp en stark bål finns och som ni kan rekommendera? Simning, karaté, lättridning, yoga är bra träningsformer som jag är sugen på men behöver ha fler tips och idéer!
Citera
2018-09-11, 19:49
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Långfärdsskidor!
Citera
2018-09-11, 19:50
  #3
Medlem
okok1s avatar
https://www.youtube.com/watch?annota...&v=gIhCuqtC0r0
Citera
2018-09-11, 19:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XAoh
Hej!
Jag har återkommande problem med ryggen sedan flera år tillbaka och går för närvarande regelbundet hos sjukgymnast. Jag är mycket medveten om att en stark bål gör mig gott och är lösningen till mitt bekymmer.
Jag tänkte höra med er vilka träningsformer som bygger upp en stark bål finns och som ni kan rekommendera? Simning, karaté, lättridning, yoga är bra träningsformer som jag är sugen på men behöver ha fler tips och idéer!

Musklers motsatser samverkar, höger vänster fram och bak. Ryggproblem hanteras med magmuskelträning eller träning av överkroppens framsida. Så sätt igång och träna magmusklerna och övriga muskler på kroppens framsida samt musklerna på överkroppens sidor.

Simning är ju alltid bra, det ger en mjuk och varsam men ändå effektiv helkroppsträning.
Citera
2018-09-11, 22:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XAoh
Hej!
Jag har återkommande problem med ryggen sedan flera år tillbaka och går för närvarande regelbundet hos sjukgymnast. Jag är mycket medveten om att en stark bål gör mig gott och är lösningen till mitt bekymmer.
Jag tänkte höra med er vilka träningsformer som bygger upp en stark bål finns och som ni kan rekommendera? Simning, karaté, lättridning, yoga är bra träningsformer som jag är sugen på men behöver ha fler tips och idéer!

Styrketräning är det korta och korrekta svaret. Du skriver ju till och med det själv i ditt inlägg...
Citera
2018-09-11, 23:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.youtube.com/watch?annota...&v=gIhCuqtC0r0

Tack, ska kicka på denna länk
Citera
2018-09-11, 23:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Långfärdsskidor!
Tack, för tipset! Går det att praktisera utan snö? Bor i syd östra Sverige!
Citera
2018-09-11, 23:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Långfärdsskidor!

Tack, för tipset! Går det att praktisera utan snö? Bor i syd östra Sverige!
Citera
2018-09-11, 23:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Musklers motsatser samverkar, höger vänster fram och bak. Ryggproblem hanteras med magmuskelträning eller träning av överkroppens framsida. Så sätt igång och träna magmusklerna och övriga muskler på kroppens framsida samt musklerna på överkroppens sidor.

Simning är ju alltid bra, det ger en mjuk och varsam men ändå effektiv helkroppsträning.

Några specifika övningar du tänker på som du kan tipsa om? Gärna med youtube filmer så jag kan träna hemma! Behöver verkligen komma igång och så smått bli kvitt med ryggbekymmer. Det har dock blivit bättre sedan jag började gå minst 10 000 steg om dagen
Citera
2018-09-11, 23:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Styrketräning är det korta och korrekta svaret. Du skriver ju till och med det själv i ditt inlägg...

Jag tänkte att smygträna bålen utan att behöva styrketräna på gym Så min tanke var att hitta roliga/andra träningsformer På sikt kan gymträning vara aktuellt men just nu känner jag att jag behöver något lekfullt men samtidigt bålstärkande!
Citera
2018-09-12, 09:07
  #11
Medlem
Snuskass avatar
Övningen "Plankan" stärkte upp min bål och gjorde så att jag slapp det ryggont jag dragits med i många år. Jag kör 2-3 minuter innan jag duschar. Inte haft ont i ryggslutet sedan dess.
Citera
2018-09-12, 09:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XAoh
Jag tänkte att smygträna bålen utan att behöva styrketräna på gym Så min tanke var att hitta roliga/andra träningsformer På sikt kan gymträning vara aktuellt men just nu känner jag att jag behöver något lekfullt men samtidigt bålstärkande!

Du menar att du vill bli stark utan att träna. Välkommen till verkligheten. Vill du på allvar träna upp din bålmuskulatur finns det inga genvägar. Däremot behöver du inte nödvändigt vara på gymmet, även om det är mycket svårare att få bra effekt någon annanstans.

Kroppsviktsövningar kan du göra hemma tex. Det är en start i alla fall. Du kan göra knäböj med kroppsvikten och plankor med varianter tex.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback