Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 16:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag funderar starkt på att köpa en bostad i Alanya efter att valutan har sjunkt så pass mycket. Det negativa dock är att även den svenska valutan har tappat i värde. Tanken med bostaden är att köpa, hyra ut och sen i bra tider kanske även sälja den. I detta fall har jag kikat på både nyproduktion som skall byggas under nästa år samt en redan befintlig lägenhet.

Jag behöver diskutera detta ämne vidare och vill gärna få tankar och åsikter på följande frågor:

1. Generellt sett anser ni det vara värt att ta sig in på den bostadsmarknaden?
2. Har någon erfarenhet av bostadsmarknaden i Turkiet på senare tid? Berätta gärna!
3. Behöver man ha en advokat vid köp av bostaden. Vissa mäklarfirmor kan erbjuda en advokat, men vettefan om de är något att lita på?
4. Bör man oroa sig för Erdogan och hans politik?
5. Uthyrare i Turkiet menar på att de ger en uthyrningsgaranti, hur länge denna varar har jag ej svar på än, men den innebär att under X-antal månader garanterar de uthyrning av lägenheten. Går dessa uthyrare att lita på, vad tar de för procent egentligen?
6. Vilka skatter finns som man kan åka på?
7. Vem sköter besiktning mm av lgh?
8. Byggstandard?

Sedan vill jag gärna ha övriga synpunkter och tankar (jag missar säkert något ovan), allt som kan hjälpa mig att antingen satsa på detta eller avstå helt..
Citera
2018-09-11, 18:35
  #2
Medlem
PuchMexicos avatar
Själv nyfiken med, snygga nya fräscha bostäder, till för Svenskar vettiga priser.

Väldigt sugen att höra från folk med erfarenhet därifrån.

Bredband lär vara hyfsat kass, cappat runt 200 G för fiber.

Vatten avlopp, ingen aning, inte EU standard för avloppsrening IAF.

El, nja bra ställen har reservgenerator.

Inte associerad på något sätt, men IAF tidigare hört bra om https://capitolestate.com

Annars via exempelvis som denna https://www.sahibinden.com/ilan/emla...95912409/detay

Och sedan Crome som webbläsare med översättning, så man förstår vad där står.

En sak jag inte vet, är att turkiska bostäder har toaletter "a la turka", har ingen aning om hur man bär sig åt där
__________________
Senast redigerad av PuchMexico 2018-09-11 kl. 18:38.
Citera
2018-09-11, 20:06
  #3
Medlem
Obligatorisk jordbävningsförsäkring.Erdogan har gjort sig ovän med många pengastarka länder åker dit tisdag förort alanya.Kommer titta på lägenhet bra priser.
Citera
2018-09-11, 20:08
  #4
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Jag utgår ifrån detta. Aldrig att jag kommer investera i ett arabland, de flesta är diktaturer opålitliga.
Citera
2018-09-11, 20:08
  #5
Avstängd
Var bor du i Sverige? Det känns som Turkiet på flera platser/förorter. Men det är klart lägenheterna är billigare därnere...
Citera
2018-09-11, 20:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Jag utgår ifrån detta. Aldrig att jag kommer investera i ett arabland, de flesta är diktaturer opålitliga.
Förvisso är ju de så men araberna kommer ju hit å en hel del av dom får du pröjsa för.
Citera
2018-09-11, 20:30
  #7
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Förvisso är ju de så men araberna kommer ju hit å en hel del av dom får du pröjsa för.

Ja förvisso, men att lägga ut stora pengar o köpa bostad i Erdogans rike nja jag skulle tänkt 0 gånger här och avstå.
Citera
2018-09-11, 23:04
  #8
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Obligatorisk jordbävningsförsäkring.Erdogan har gjort sig ovän med många pengastarka länder åker dit tisdag förort alanya.Kommer titta på lägenhet bra priser.

Berätta gärna mera hur det går!

Har en bunt svenska inflationspesetas att satsa på en hyfsad lägenhet, gärna med uthyrningskapacitet när man inte är där.
Citera
2018-09-11, 23:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Berätta gärna mera hur det går!

Har en bunt svenska inflationspesetas att satsa på en hyfsad lägenhet, gärna med uthyrningskapacitet när man inte är där.
Fördelen en av de valutorna som gått sämre än kronan är liran.Lägenheterna är ofta stora 120-140 kvm.
Citera
2018-09-11, 23:20
  #10
Medlem
Nu kan jag absolut ingenting om bostadsmarknaden i Turkiet men desto mer om Erdogans utveckling.

Jag skulle personligen inte investera i Turkiet i dagsläget, på tok för instabilt och en ledare som prioriterar kortsiktiga poänger framför långsiktiga strategier.
Citera
2018-09-12, 10:30
  #11
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu kan jag absolut ingenting om bostadsmarknaden i Turkiet men desto mer om Erdogans utveckling.

Jag skulle personligen inte investera i Turkiet i dagsläget, på tok för instabilt och en ledare som prioriterar kortsiktiga poänger framför långsiktiga strategier.

Det var Erdogan själv som underlättade för utländska investerare att köpa lägenheter i Turkiet.

Visst, en chansning, men är det bättre på Svenska galet övervärderade bostadsmarknaden?

Dessutom en BR i Turkiet är din, att hyra ut när du vill, blygsam samfällighetsavgift på några hundra SEK, samt ingen förening med jätteskulder som du är del av ifall det smäller.
Kort sagt enkelt och billigt ägande, skulle aldrig investera i en BR här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback