Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 20:32
  #13
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Hos apor är det liknande. Deras reflex att nypa sig fast hos mamman och bli mer passiv är viktigt när mamman rör sig i träden. När mamman stannar hoppar apungarna gärna ner och leker.

Hur kan man ens argumentera emot mig? Pratar man aldrig evolutionsteori på Familjeliv?
Citera
2018-09-11, 20:44
  #14
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Och det ifrågasätter jag inte. Tvärtom är det vad min TS bygger på. Förhållanden som påminner om att barnet blir buret av mamman försätter barnet i ett passivt tillstånd som möjliggör att mamman och den övriga gruppen på ett effektivt sätt kan omlokalisera till annan plats som en del i människans nomadiska natur.

Däremot motsätter jag mig teorin som säger att barnet helst av allt skulle vilja krypa upp till livmodern igen, pga det är ett "barnens nirvana" som annan skribent hävdade

Tycker inte teorierna går emot varandra. Båda erbjuder närhet, värme, trygghet, gung, nära till mamma, etc. Så som jag skrev i första inlägget så stärker de, ej utesluter, varandra.
Citera
2018-09-11, 20:52
  #15
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Tycker inte teorierna går emot varandra. Båda erbjuder närhet, värme, trygghet, gung, nära till mamma, etc. Så som jag skrev i första inlägget så stärker de, ej utesluter, varandra.

Ja, med tillägget att min tes även förklarar beteendet som evolutionärt fördelaktigt för nomader.

I människans nomadiska historia, tror du det har varit en fördel med sovande/passiva barn under långa vandringar?
Citera
2018-09-11, 21:00
  #16
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, med tillägget att min tes även förklarar beteendet som evolutionärt fördelaktigt för nomader.

I människans nomadiska historia, tror du det har varit en fördel med sovande/passiva barn under långa vandringar?

Jovisst. Men går fortfarande inte emot varann.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback