Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-05, 06:43
  #13
Medlem
Hur stor mark måste man ha för att få jakträtt? Dvs att polisen godkänner din ansökan om att köpa jaktvapen?
Citera
2021-02-05, 08:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Hur stor mark måste man ha för att få jakträtt? Dvs att polisen godkänner din ansökan om att köpa jaktvapen?

Den regeln finns inte mer att du måste ha mark för att få licens, tror den försvann på 80talet.
annars hade inte en stor del av dom som ansöker fått licens.
Du kan ha jakträtt på i princip hur liten mark som helst om jag minns rätt men det är inte så praktiskt att försöka bedriva jakt på 300kvm för oavsett vad du skjuter så trillar det på grannens mark.
Citera
2021-02-07, 11:10
  #15
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Den regeln finns inte mer att du måste ha mark för att få licens, tror den försvann på 80talet.
annars hade inte en stor del av dom som ansöker fått licens.
Du kan ha jakträtt på i princip hur liten mark som helst om jag minns rätt men det är inte så praktiskt att försöka bedriva jakt på 300kvm för oavsett vad du skjuter så trillar det på grannens mark.

Yes, nuförtiden kan alla laglydiga människor över 18 år ansöka om jaktvapen när man tagit Jägarexamen.

Man måste nog vara med i ett jaktvårdsområde, men dom brukar ha krav på ett antal hektar för att man ska få vara med. En kompis har 25ha och slutade helt att jaga och kollade om jag fick överta hans jakträtt, men dom krävde 27ha för att han skulle få överlåta. Men det är lite olika.

För mig spelade det ingen stor roll, då jag har andra jaktmarker.
Citera
2021-02-07, 13:54
  #16
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Man måste nog vara med i ett jaktvårdsområde,

Inte för att få vapenlicens. Däremot skall du bifoga kvitto på inköpt vapenskåp eller annat bevis att du äger ett godkänt.

/ capmac
Citera
2021-02-07, 15:19
  #17
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Inte för att få vapenlicens. Däremot skall du bifoga kvitto på inköpt vapenskåp eller annat bevis att du äger ett godkänt.

/ capmac
Det var en nyhet för mig. Var finns den förordningen?
Citera
2021-02-07, 17:10
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Det var en nyhet för mig. Var finns den förordningen?
Det är väldigt olika mellan olika handläggare på PM, vissa vill ha kvitto på vapenskåp, det har aldrig hänt mig dock och jag har ganska många sökningar med olika handläggare.
När du söker licens så får du fylla i vilken klassning du har på skåpet du ska förvara dina vapen i.
Citera
2021-02-07, 22:04
  #19
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Inte för att få vapenlicens. Däremot skall du bifoga kvitto på inköpt vapenskåp eller annat bevis att du äger ett godkänt.

/ capmac

Läste du vad jag skrev innan du gjorde inlägget!?

Jag svarade på TVÅ frågor.

Man behöver inga kvitton på vapenskåp. Man uppger bara vilken fabrikat och modell det är och det ska vara SSF 3492. Sedan kan du räka ut för att dom kommer på hembesök och tittar på att du verkligen har ett sådant.
Citera
2021-02-08, 06:27
  #20
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Läste du vad jag skrev innan du gjorde inlägget!?

Jag svarade på TVÅ frågor.

Man behöver inga kvitton på vapenskåp. Man uppger bara vilken fabrikat och modell det är och det ska vara SSF 3492. Sedan kan du räka ut för att dom kommer på hembesök och tittar på att du verkligen har ett sådant.

Kommer verkligen Polisen ut och kollar skåpet? Jag har haft mitt skåp med full garderob i snart 10 år, och aldrig hört talas om att polisen kommer och kollar skåpet. De borde ha annat att syssla med än att kontrollera så att du har rätt vapenskåp.
Citera
2021-02-09, 05:01
  #21
Medlem
ThePhilss avatar
Så som det fungerar för mig i det Län jag bor i & de vapenägare jag har runtikring mig är att kvitto eller annat bevis för godkänt vapenskåp efterfrågas första gången man söker licens...därefter (efterföljande licensansökningar) anger man märke/modell på skåpet på själva ansökan.

Har heller aldrig fått varken föranmält eller oanmält besök av Polisen som vill "inspektera" skåpet...det verkar som att de förbehåller den rätten om de vill "bråka" lite med vapenägaren.

För ett antal år sedan då Tillståndsenheten i ett visst Län konsekvent ställde till med problem för enhands/pistol skyttar...så var det en del som skrev sig i annat län (där Polisen inte obstruerade)... & det gillades naturligtvis inte av Gestapo...då anledningen till flytten var så uppenbar... flera av de individerna fick tydligen påhälsning av Polisen som ville kolla på skåpet....vilket ställer till med ett problem om skåpet inte står på den adress man är folkbokförd.
Citera
2021-02-09, 05:58
  #22
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Så som det fungerar för mig i det Län jag bor i & de vapenägare jag har runtikring mig är att kvitto eller annat bevis för godkänt vapenskåp efterfrågas första gången man söker licens...därefter (efterföljande licensansökningar) anger man märke/modell på skåpet på själva ansökan.

Har heller aldrig fått varken föranmält eller oanmält besök av Polisen som vill "inspektera" skåpet...det verkar som att de förbehåller den rätten om de vill "bråka" lite med vapenägaren.

För ett antal år sedan då Tillståndsenheten i ett visst Län konsekvent ställde till med problem för enhands/pistol skyttar...så var det en del som skrev sig i annat län (där Polisen inte obstruerade)... & det gillades naturligtvis inte av Gestapo...då anledningen till flytten var så uppenbar... flera av de individerna fick tydligen påhälsning av Polisen som ville kolla på skåpet....vilket ställer till med ett problem om skåpet inte står på den adress man är folkbokförd.

Vill dom se skåpet så måste dom anmäla det i förhand. Men dom får inte titta inne i skåpet. Då ska det till en husrannsakan.

Men jag skulle föreslå att dom tittar till alla babbar som skaffat jägarexamen och köpt vapen. Det var ju poppis i större städer där ett tag.
Citera
2021-02-09, 07:38
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Vill dom se skåpet så måste dom anmäla det i förhand. Men dom får inte titta inne i skåpet. Då ska det till en husrannsakan.

Men jag skulle föreslå att dom tittar till alla babbar som skaffat jägarexamen och köpt vapen. Det var ju poppis i större städer där ett tag.


Polisen får genomföra husrannsakan hos den som är skäligen misstänkt för brott, så när du visar upp ditt vapenskåp och står och darrar och svettas, så är det en skälig misstanke om brott, då blir det till att låsa upp också!
Citera
2021-02-13, 20:54
  #24
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Man behöver inga kvitton på vapenskåp. Man uppger bara vilken fabrikat och modell det är och det ska vara SSF 3492. Sedan kan du räka ut för att dom kommer på hembesök och tittar på att du verkligen har ett sådant.
Vet inte om det är/var lag på att visa kvitto på vapenskåp, men det krävde dom av mig (vissa poliser har egna regler som dom följer) Men hembesök kan man glömma, känner ingen som fått det på dom 25 år som jag har jagat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback