Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 15:29
  #1
Medlem
Hej FB!

Nu är det så att jag efter flera års studier insett att jag gått åt fel håll. Studerat mycket ekonomi osv. trots att jag alltid brunnit för datorer/mjukvara. Under åren så har jag utvecklat en del i HTML / JS (även lite stat i R / SAS) men aldrig förstått mig på backend över överhuvudtaget, detta vill jag ändra på.

Har därav tänkt att ta en större del av min tid under de kommande åren till att lära mig programmera. Genom att studera olika utbildningars läroplaner så ser jag att Linköpings Civ.Ing. Mjukvaruteknik överensstämmer väl med de kunskaper jag vill få in. Därav fokus på Java / JS, SQL, samt python.

Tänkt börja med dessa för att få lite baskunskap:
https://www.khanacademy.org/computing/computer-science
https://www.khanacademy.org/computin...er-programming
Tycker att dessa "kurser" känns bra då de är relativt standardiserade, och därav kanske liknar de man lär sig i skola?

Någon som har länkar till sidor med gratis kurser osv?
Vet att det finns 1000-tals python-kurser på YT, någon specifik som rekommenderas?
Vet att man kan läsa distanskurser där dem går igenom delar av detta, någon som rekommenderas?
Citera
2018-09-11, 15:56
  #2
Medlem
Varför gör du detta? För att få ett arbete? Isåfall bör du tänka om.
Citera
2018-09-11, 16:33
  #3
Medlem
Börja på egen hand istället, sedan när du känner att du är hyffsad så kan du hoppa in på sånna där sidor och kolla vad du missat. Osäker på varför du skriver Java / JS också, de hör verkligen inte ihop. Kolla upp skilnaden på dem så att du förstår det, det kan bli den första uppgiften.
__________________
Senast redigerad av LoveShy 2018-09-11 kl. 16:39.
Citera
2018-09-11, 17:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Varför gör du detta? För att få ett arbete? Isåfall bör du tänka om.

nix, endast för min egen del
Citera
2018-09-11, 17:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Börja på egen hand istället, sedan när du känner att du är hyffsad så kan du hoppa in på sånna där sidor och kolla vad du missat. Osäker på varför du skriver Java / JS också, de hör verkligen inte ihop. Kolla upp skilnaden på dem så att du förstår det, det kan bli den första uppgiften.

Som sagt så ska vi börja med grunderna..
Stryka JS känns som stek ett hehe,

känns iaf som Java är vad universitet lär ut för att använda till backend-arbete
Citera
2018-09-11, 21:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brohugged
Stryka JS känns som stek ett hehe,

känns iaf som Java är vad universitet lär ut för att använda till backend-arbete

Vem har pratat om att stryka JS? Vad jag menade var varför du buntade ihop dem med ett / som att det var samma sak.

Angånde JAVA och backend så är jag skeptisk till att det är det du ska lära dig för backend.
Citera
2018-09-11, 22:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brohugged
nix, endast för min egen del
Om du gör det för egen del så börja med ett litet projekt och se hur du ska lösa det. Backend är ingen magi och är inte särskilt hårt definierat vad det är utan kan ta mängder av olika former.

En vanlig backend en webbtjänst (gärna RESTful) som tar emot anrop och manipulerar data som lagras i en databas. Enklast möjliga implementation (tycker jag) är en webbserver (Apache eller nginx) med PHP och en MariaDB. Mer modern lösning är att byta ut webbservern och PHP mot Node.js. Personligen föredrar jag just nu SpringBoot men det är ett betydligt större steg att ta.
Din klient (front-end) är då ofta en webbsida som gör asynkrona anrop till webbtjänsten.

Jag tycker du ska börja med att testa lite olika tekniker och se vad du tycker är kul, men jag har ingen aning om var din nivå ligger just nu så du får känna dig fram lite. Att köra kurser är inte fel heller om du tycker att det ger något.
Citera
2018-09-16, 13:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om du gör det för egen del så börja med ett litet projekt och se hur du ska lösa det. Backend är ingen magi och är inte särskilt hårt definierat vad det är utan kan ta mängder av olika former.

En vanlig backend en webbtjänst (gärna RESTful) som tar emot anrop och manipulerar data som lagras i en databas. Enklast möjliga implementation (tycker jag) är en webbserver (Apache eller nginx) med PHP och en MariaDB. Mer modern lösning är att byta ut webbservern och PHP mot Node.js. Personligen föredrar jag just nu SpringBoot men det är ett betydligt större steg att ta.
Din klient (front-end) är då ofta en webbsida som gör asynkrona anrop till webbtjänsten.

Jag tycker du ska börja med att testa lite olika tekniker och se vad du tycker är kul, men jag har ingen aning om var din nivå ligger just nu så du får känna dig fram lite. Att köra kurser är inte fel heller om du tycker att det ger något.

Precis vad jag ville höra! Tack för info om olika vägar att gå. Ska försöka dra ett webbaserat projekt och se vart det leder.
Citera
2018-09-17, 22:32
  #9
Medlem
Flikar också in och tipsar om att du bör skapa egna projekt, hands down det bästa sättet att lära sig programmera. Kan vara jobbigt i början men utgå från den enkla principen "vad vill jag göra, vilket projekt, vilken funktionalitet m.m., och hur implementerar jag detta i språk X" så kommer det gå fint!
Citera
2018-09-17, 23:01
  #10
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brohugged
Precis vad jag ville höra! Tack för info om olika vägar att gå. Ska försöka dra ett webbaserat projekt och se vart det leder.

Följande gjorde jag för att lära mig webbutveckling:

1. Skapade en statisk sida

2. Skapade en statisk sida med en egenbyggd gästbok.

3. Skapade en blogg från grunden. Efter många hundra timmars förbättringar blev slutresultatet det här: http://kausti.com/blogg2 (kass encoding numera men skit samma)

4. Skapade ett hemautomationssystem. Samma sak här, alldeles för många timmars jobb slutade med detta/ http://kausti.com/wand

Så det kan vara några tips på vad du kan göra börja lätt, bloggen var bara ett skelett med meny och inlägg på där man kunde skriva och visa inlägg. Sen vidareutvecklades det allt eftersom.
__________________
Senast redigerad av Kausti 2018-09-17 kl. 23:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback