Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 14:09
  #1
Medlem
kukflashs avatar
Min katt har spytt 2 gånger i rad och spyan ser ut såhär
https://i.gyazo.com/91c5ae31632a1236...4c10cd6dca.png

Är det vanliga hårbollar? Innan han spyr så äter han alltid på en palm som jag har. Hjälp
Citera
2018-09-11, 14:10
  #2
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Min katt har spytt 2 gånger i rad och spyan ser ut såhär
https://i.gyazo.com/91c5ae31632a1236...4c10cd6dca.png

Är det vanliga hårbollar? Innan han spyr så äter han alltid på en palm som jag har. Hjälp

Ser normalt ut.
Citera
2018-09-11, 14:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Min katt har spytt 2 gånger i rad och spyan ser ut såhär
https://i.gyazo.com/91c5ae31632a1236...4c10cd6dca.png

Är det vanliga hårbollar? Innan han spyr så äter han alltid på en palm som jag har. Hjälp
Ser relativt normalt ut, vad är det för palm? Något giftigt/besprutat?
Citera
2018-09-11, 14:34
  #4
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Ser relativt normalt ut, vad är det för palm? Något giftigt/besprutat?
Guldpalm har jag
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Ser normalt ut.


Ok låter normalt men 2 ggr på 2 dagar?
Citera
2018-09-11, 14:44
  #5
Medlem
Håller med ovanstående, fullt normalt att katter spyr, o brist på gräs är det inte helt ovanligt att de tex äter ett Palm blad dom det såg ut som på bilden, dock ska du/ni försöka se till att katten inte äter palmblad då de kan skära i deras magsäck, odla gräs i en kruka istället, funkar alldeles utmärkt året om.
Citera
2018-09-11, 15:02
  #6
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Guldpalm har jag



Ok låter normalt men 2 ggr på 2 dagar?


Kommer oftast så.
De får ju vinterpäls nu också.
Långhårig katt? Inne eller utekatt?
Citera
2018-09-11, 15:03
  #7
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solen888
Håller med ovanstående, fullt normalt att katter spyr, o brist på gräs är det inte helt ovanligt att de tex äter ett Palm blad dom det såg ut som på bilden, dock ska du/ni försöka se till att katten inte äter palmblad då de kan skära i deras magsäck, odla gräs i en kruka istället, funkar alldeles utmärkt året om.
Ok får försöka hitta nåt gräs att odla
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Kommer oftast så.
De får ju vinterpäls nu också.
Långhårig katt? Inne eller utekatt?
Det är en korthårig katt som är inne. Han har perser i sig så kanske ”extra hårig”
Citera
2018-09-11, 15:16
  #8
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Ok får försöka hitta nåt gräs att odla

Det är en korthårig katt som är inne. Han har perser i sig så kanske ”extra hårig”


Skaffa gräs, kostar ca.20kr, finns på djuraffärer eller välsorterade Coop,Ica,Hemköp etc.
Citera
2018-09-11, 19:24
  #9
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Ser normalt ut.
Det beror ju på vilken färg katten har.
Citera
2018-09-11, 20:07
  #10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Katten fäller sommarpälsen nu så hjälp till med lite borstning. Speciellt äldre katter kan behöva det.

Palm är gott men inte så bra att äta, som nån skrev är det vassa kanter.

Kattgräs är inte alls gräs utan helt vanlig havre som säljs till extremt överpris. Tror det finns i lösvikt fortfarande på Granngården, eller kolla andra butiker där man säljer hästsaker. Man måste se till att så nytt stup i ett för det vissnar fort.

Alternativ sommarhalvåret är att ta in en tuva kvickrot (ogräs). Man kan odla den som krukväxt ett bra tag till, funkar bättre än havren enligt mig.

Året runt-alternativ är att odla ampellilja (snabbväxande krukväxt). Den skjuter massor med småskott som man kan ge katten stående i en liten vas.
Citera
2018-09-11, 20:43
  #11
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Katten fäller sommarpälsen nu så hjälp till med lite borstning. Speciellt äldre katter kan behöva det.

Palm är gott men inte så bra att äta, som nån skrev är det vassa kanter.

Kattgräs är inte alls gräs utan helt vanlig havre som säljs till extremt överpris. Tror det finns i lösvikt fortfarande på Granngården, eller kolla andra butiker där man säljer hästsaker. Man måste se till att så nytt stup i ett för det vissnar fort.

Alternativ sommarhalvåret är att ta in en tuva kvickrot (ogräs). Man kan odla den som krukväxt ett bra tag till, funkar bättre än havren enligt mig.

Året runt-alternativ är att odla ampellilja (snabbväxande krukväxt). Den skjuter massor med småskott som man kan ge katten stående i en liten vas.
Ok tack!! Var till affären nyss och nu när jag kom hem hade han spytt 2 gånger... var borta i 40 min.
Citera
2018-09-11, 23:27
  #12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det var då ett flödigt kräkande... Väl mycket, nu måste du vara observant. Kissen kanske är sjuk? Hur verkar han må? Kissar, bajsar, äter? Diarré? Förstoppning? Feber? Ska vara 38,5, använd analtermometer, funkar inte känna på nosen. Känn på magen, är kissen öm, kan du känna nånting onormalt?

Tänk på att katter maskerar i det längsta när de är sjuka eftersom de är ensamlevande djur i naturen, men du känner ju din katt och att du skriver här på forumet visar ju på att du är orolig nåt är fel.

Kan vara allt möjligt, går inte ställa diagnos på forum men kan ge lite allmäna råd. Du måste fråga veterinär om det inte ger med sig för det kan vara nåt allvarligt nu och kan gå fort utför.

I vart fall stor risk nu för uttorkning. Vet du hur man kollar? Nyp åt i nackskinnet några sekunder, det ska åka tillbaka direkt, annars är det fara på färde.

Ta bort torrfoder (om du nu ger sån skitmat), ge våtfoder eller barf utspätt med en skvätt vatten.

Mycket möjligt att du måste ge vätskeersättning nu för att kunna avvakta till imorgon. Du får tvinga i kissen med en speciell plastspruta man brukar kunna tigga till sig på apoteket, eller med sked om du inte annat har.


Citerafunktionen funkar inte, av nån anledning men det är ju din egen tråd så jag hoppas du ser.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback