Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 19:45
  #13
Medlem
EnGodForlorares avatar
Sannolikt gäller inte motorgarantin om du trimmar cykeln... Jag hade köpt den för 30k eftersom den har batteriet inbyggt i ramen. Vikten fördelas jämnare än om batteriet sitter på ramen som på den billigare cykeln. Nackdelen är att det är svårare att byta batteri så köp ett reservbatteri så att du har något att byta med när originalbatteriet är slut. 500w mot 400w kapacitet gör stor skillnad. Särskilt på vintern när det är minusgrader ute eftersom batteriet laddas ur mycket snabbare då.
Citera
2018-09-12, 05:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliSthlm
Heh. Jag är en kille 110kg ungefär och ganska lång, vill cykla till jobbet samt till andra platser, så mest på asfalterade vägar men ibland grusvägar. Har däremot många branta backar där jag cyklar. Vill köpa nu en av dem 2 modeller, antingen en mountenbike för 30k https://www.cykeltjanst.com/product/...d-slt-500-2018

Eller en hybrid cykeln för 18k
https://www.hellorider.se/cube-cross...400-2018-heren

Båda har som sagt just Bosch performance cx. Men frågan är väl, är det lönt att satsa 7tusen lappar mer på en bra mountenbike än på hybrid. Jag tänker mest på min vikt och min aggressiva körstil där jag trampar mycket. Nu cyklar jag utan el cykeln men min snitt hastighet mellan 25-35kmh. Värt att nämna att jag vill börja cykla året runt. Så vad tror ni, är det värt att satsa på den dyrare modell?
Och är det jätte stor skillnaden mellan 400w batteri och 500w?
Kanske ni kan rekommendera en elcykel mellan 20tusen -30k kr.

Som någon annan skrev går räckvidden ner ordentligt på vintern:
1. Lägre däcktryck
2. Mer trögrullade dubbdäck
3. Kalla lager
4. Sämre kapacitet i batteri
5. Snö ibland

En grej med ett 500Wh-batteri är att du inte kommer att köra ner det lika lågt som ett 400Wh innan du laddar. Detta borde spara batteriet och ge extra livslängd.

Bosch har bra service och det kommer finnas batteri mycket länge, så köp inget extra för att bara ha. De är dessutom oerhört dyrt, men med bra kvalitet: https://hollandbikeshop.com/sv-se/ma...lcykelbatteri/
Citera
2018-09-12, 21:42
  #15
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Som någon annan skrev går räckvidden ner ordentligt på vintern:
1. Lägre däcktryck
2. Mer trögrullade dubbdäck
3. Kalla lager
4. Sämre kapacitet i batteri
5. Snö ibland

En grej med ett 500Wh-batteri är att du inte kommer att köra ner det lika lågt som ett 400Wh innan du laddar. Detta borde spara batteriet och ge extra livslängd.

Bosch har bra service och det kommer finnas batteri mycket länge, så köp inget extra för att bara ha. De är dessutom oerhört dyrt, men med bra kvalitet: https://hollandbikeshop.com/sv-se/ma...lcykelbatteri/

Nja, batteriet befinner sig ju i rumstemperatur när det laddas för natten inomhus. Full effekt alltså. På jobbet är det lätt att ta med det inomhus och ladda det igen. Batteriet hinner inte kallna på de 30 - 45 minuter du cyklar per tur. Däremot är det bättre ha en extra laddare på jobbet så man slipper dra med den fram och tillbaka.
Citera
2018-09-14, 09:28
  #16
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Nja, batteriet befinner sig ju i rumstemperatur när det laddas för natten inomhus. Full effekt alltså. På jobbet är det lätt att ta med det inomhus och ladda det igen. Batteriet hinner inte kallna på de 30 - 45 minuter du cyklar per tur. Däremot är det bättre ha en extra laddare på jobbet så man slipper dra med den fram och tillbaka.
Mitt batteri kallnade rätt bra i vintras under bara 10 minuters färd i -20°C. Cykeln var märkbart segare på slutet. Fartvinden suger ut värmen väldigt effektivt.
Citera
2018-10-07, 12:25
  #17
Medlem
Dalailamas avatar
vilken blev det till slut? Är du nöjd?
Citera
2018-10-18, 18:54
  #18
Medlem
QwertySalms avatar
Hybriden är en rekommendation om du ofta åker inom stadsområden. Mountain Bike är en rekommendation om du ofta åker i naturen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback