Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 09:03
  #1
Avstängd
Det verkar som dom slutat med att servera griskött på barnens dagis. Idag är det korvstroganoff med nötkorv stod det på matsedeln. Har under en längre tid observerat att griskött serveras allt mer sparsamt. Är detta något vi måste vänja oss vid att våra barn inte skall serveras griskött längre? Kan tilläggas att den stora majoriteten barn på dagiset är svenskar finns några inkvoterade somaliska barn och har även sett att en ny slöja har börjat lämna sitt barn där. Är detta ett led att tillfredsställa denna minoritet? Hur lång tid tror ni det kommer ta innan skolor slutar med griskött?
Citera
2018-09-11, 09:11
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Idag är det korvstroganoff med nötkorv stod det på matsedeln. Har under en längre tid observerat att griskött serveras allt mer sparsamt. Är detta något vi måste vänja oss vid att våra barn inte skall serveras griskött längre?
Traditionellt tillverkas Falukorv av hästkött, så det är väl det du ska kräva.
Citera
2018-09-11, 09:12
  #3
Avstängd
Ja, det är något du får vänja dig vid, om du inte vill göra motstånd. Det började redan på 90-talet (då jag växte upp i Skåne). Fanns bara några muslimer där men plötsligt var allt halal. För som muslimerna säger: Ni kan äta halal men vi kan inte äta haram. Så enkelt är det. Så svälj din halalkorv om du inte vill göra motstånd och kämpa för Sverige och Svenskarna. Detta har pågått Länge, men var och en som sa nåt om det var såklart nazist

Muslimerna kommer att stoppa en halalkorv i röven på alla svenskar om Detta är Det Enda Motstånd de kommer att få. Det är bara att inse Faktum.
Citera
2018-09-11, 09:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Traditionellt tillverkas Falukorv av hästkött, så det är väl det du ska kräva.

Kikade på både Scan och Rydbergs falukorv och båda säger gris & nötkött + fett från gris.

https://www.scan.se/vara-produkter/620276/falukorv-/
Citera
2018-09-11, 09:36
  #5
Medlem
Lachlans avatar
Det är väl jättebra!

Det handlar om att visa tolerans för andra kulturer. Sverige är ett mångkulturellt samhälle nu och då äter vi inte gris längre.
Citera
2018-09-11, 09:40
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Det verkar som dom slutat med att servera griskött på barnens dagis. Idag är det korvstroganoff med nötkorv stod det på matsedeln. Har under en längre tid observerat att griskött serveras allt mer sparsamt. Är detta något vi måste vänja oss vid att våra barn inte skall serveras griskött längre? Kan tilläggas att den stora majoriteten barn på dagiset är svenskar finns några inkvoterade somaliska barn och har även sett att en ny slöja har börjat lämna sitt barn där. Är detta ett led att tillfredsställa denna minoritet? Hur lång tid tror ni det kommer ta innan skolor slutar med griskött?
Var glad att de inte snålar med det billiga fläskköttet utan satsar på kvalitet.
Men varför fråga oss här? Fråga personalen på dagiset i stället. Deras jobb är bla att informera föräldrar.
Citera
2018-09-11, 09:49
  #7
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Är det inte bara WTs som blir förbannade på detta? Folk som är så pass vana vid fläskkött att de inte förstår att nötkött är mycket godare och hälsosammare?

Hade jag haft barn och någon sagt till mig "du, vi har ersatt all fläsk med nöt" så hade jag blivit fruktansvärt glad
Citera
2018-09-11, 10:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Är det inte bara WTs som blir förbannade på detta? Folk som är så pass vana vid fläskkött att de inte förstår att nötkött är mycket godare och hälsosammare?

Hade jag haft barn och någon sagt till mig "du, vi har ersatt all fläsk med nöt" så hade jag blivit fruktansvärt glad

Att du tycker att nötkött är godare än fläskkött handlar ju bara om din egna upplevelse. Sen att det är hälsosammare med nöt än fläsk är nog alla inte eniga med, ska man enbart gå efter vad forskare kommit fram till vad som är hälsosammast så är det isf renkött.

https://nyheter24.se/nyheter/forskni...nligt-forskare

Sen ska barn i skolor äta hälsosamt och en varierad kost där fläskkött ska vara en naturlig del av kostupplägget tycker jag. Farligt att blanda in förbjud mot vissa matvaror pga av troligtvis religion i detta fall.
Citera
2018-09-11, 10:25
  #9
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Är det inte bara WTs som blir förbannade på detta? Folk som är så pass vana vid fläskkött att de inte förstår att nötkött är mycket godare och hälsosammare?

Hade jag haft barn och någon sagt till mig "du, vi har ersatt all fläsk med nöt" så hade jag blivit fruktansvärt glad

Nu är jag kanske wt isf.. Jag föredrar fläsk långt över nöt och det påstår de allra flesta av mina vänner sig också göra. Jag föder förvisso upp mina egna grisar och fodrar dem som jag vill. Hade jag föredragit nöt hade jag haft det istället.

Jag tycker absolut att det är konstigt att man skulle förbjuda fläsk. Fine om det finns fler alternativ men att ta bort det helt känns på gränsen till absurt. Jag skulle då bli riktigt ledsen om jag gick i skolan och de slutade med fläsk. Vad vore pannkakor utan ärtsoppa och fläsk liksom.
Citera
2018-09-11, 11:00
  #10
Medlem
Skumma igenom denna:
https://mammamaries.wordpress.com/20...-med-griskott/
sidan, så kan det bli enklare att förstå. Tänk på att ni ska äta svin/vildsvin som inte har genomgått svensk köttkontroll.
Citat:
De äter i princip vad som helst, inklusive rutten mat, urin, avföring, maskangripna kadaver, till och med cancertumörer.

Svensk Gris:
Citat:
Anledningen till rekommendationen från Livsmedelsverket är att griskött som inte var upphettat till 70° förr kunde ge salmonella eller den ovanliga sjukdomen trikinos, notera att denna numera är mycket ovanlig. De få fall hos människa har rapporterats under de senaste tio åren, och båda var smittade utomlands.
Allt svenskt griskött som säljs i butik är salmonellafritt och alla slaktade grisar testas för trikiner.
http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/gris/
Citera
2018-09-11, 11:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Skumma igenom denna:
https://mammamaries.wordpress.com/20...-med-griskott/
sidan, så kan det bli enklare att förstå. Tänk på att ni ska äta svin/vildsvin som inte har genomgått svensk köttkontroll.


Svensk Gris:

http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/gris/

Svensk köttkontroll? Man skickar _alltid_ in kött för analys, muskel kött som används mycket och ofta, t.ex. käkmuskel när man har skjutit ett vildsvin. Trikiner finns typ aldrig men man fortsätter att skicka in köttet ändå för att vara på säkra sidan.

Det där är ju bara ett tycke för hur De själva inte vill äta kött. Och förresten så har tråden med Religionen Islam att göra och hur Sverige viker sig för en ny religion, ingenting annat.
Citera
2018-09-11, 12:05
  #12
Medlem
Det kanske bara är lättare för kocken att inte behöva göra flera rätter. Nöt är också bra kött.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback