Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 14:48
  #13
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaputnik2
Jag har det ganska gott ställt. Har alltid röstat S fram till Göran Persson tillät vinstdrivande bolag inom välfärden dvs skola, vård. Efter detta har jag röstat på V. Motiveringen är att jag vill bo i ett land där de som har minst och har det svårast ska få mer hjälp. Dvs ta hand om sjuka, utslagna, ensamstående mammor osv. Om det kostar mig mer skatt så fine.

Sen är jag inte så tokvänster att jag inte inser att att det är en tunn röd linje. Jag tycker man ska beskatt de rikaste mer men inte så pass mycket att det inte lönar sig för entreprenörer att investera och bedriva verksamhet i Sverige. För de skapar arbetsplatser och beskattas som sedan finansierar bland annat välfärden. Men företag som carema som bedriver Privat vård och gör enorm vinst och dessutom inte skattar i Sverige, nej tack.
Du tycker alltså det är bra att människor tjänar mer på att vara hemma än på att jobba och att fullt arbetsföra människor slipper jobba ohc kan leva på bidrag?

Det där svamlet om att sjuka skulle bli hemlösa och att det är hemskt för de som har det svårt är ju bara hittepå, det är inget alliansparti som har så starka högeråsikter, det man dock vill är att det ska löna sig att jobba och att man inte ska kunna leva ett liv på bidrag för att "man vill". Att bara höja skatter och aldrig fundera på hur de används är inte ett gångbart alternativ. Det handlar om att se vad man får för pengarna och hur man kan effektivisera. Med vänsterstyre är alltid svaret mer pengar, mer pengar aldrig något annat. Man gör allt för att driva in medborgare i bidragsberoende genom höga skatter har man inte möjlighet att skapa egen förmögenhet och är därmed beroende av ett skalt pensionssystem osv osv.
Citera
2018-09-11, 16:39
  #14
Medlem
Herr Kantarells avatar
Beror väl på hur mycket kontakt man har med sverige och koll på hur det ser ut idag.

En sida av min släkt har bott i USA sedan mitten av 80-talet, kommer bara till sverige vart fjärde-femte år ungefär, men är fortfarande medborgare med rösträtt, röstar i allmänhet på demokrater i USA (De har dubbla medborgarskap) och är liberala i amerikansk mening men om de skulle förstå hur det faktiskt ser ut i städerna i Sverige i dag skulle de säkert rösta SD för invandringsfrågan, när de är på besök här så åker de ju direkt ut på landet till släkten så de lägger nog inte märke till något större demografisk skillnad. De har uppfattningen att SD är ungefär som amerikanska Trump-republikaner som vill avskaffa aborträtten, ekonomiskt höger och vill "förbjuda muslimer".
Jag pratade med en av dem i somras och vi kom in på det här och jag sa att jag tyckte att det enda rimliga var att rösta på SD till riksdagen pga situationen med invandringen och med brottsligheten i städerna. Hon kunde inte alls förstå hur det gick ihop eftersom hon trodde att bara rasister och ultrakonservativa skulle rösta på dem, och att jag i allmänhet är ganska mitten-vänster politisk, brukade rösta C när jag var yngre.
Sen i amerikansk media brukar de visa bilder på NMR-marcher i samma artikel som skriver om att SD går framåt utan att förklara att bilden handlar om något helt annat, och alltid poängtera att SD är "ett parti med nynazistiska rötter" i alla artiklar så att om man inte verkligen hänger med så skulle man lätt få för sig att SD är en bunt brunskjortor som vill ha ihjäl alla utlänningar om man läser de artiklarna eller följer såna inslag på tv-nyheterna.

Sen är visserligen liberalvänstern i USA på sina sätt mycket extremare än i Sverige i många frågor. College och universitetsvänstern i USA är något alldeles utomjordiskt.

Sedan finns det ju folk som bor i Kina eller Malaysia eller så för jobbets skull eller för att de mår bättre av att bo där, ofta välutbildade i praktiska områden och har bättre koll, och även om de inte är utbildade så iaf folk med insikten att man måste anpassa sig till där man bor, de är nog mer sannolikt SD-, M- eller L-väljare, tror väldigt osannolikt att det finns särskilt många V eller MP väljare med övertygelse som orkar bo någon längre tid i Kina iaf. Många gillar ju att stanna kvar i Kina just för att man känner större personlig frihet och är mindre bunden av politisk korrekthet och att man vet vad som gäller.

Sedan såna här som bor i Spanien/Thailand större delen av året är ju oftast äldre och ofta pensionärer, jag tror inte de ändrar sig politiskt, på sätt är de farliga de bryr sig nog inte om politiken i sig utan röstar väl på S för att ingen ska gunga båten så att deras pensioner eller bidrag inte ändras eller på M i hopp om lägre skatter. Tror de ofta är helt utan ideologi och röstar på vad de för tillfället tror är bäst för deras egen ekonomi, bryr sig väl inte ens om framtiden för sina ungar hemma i Sverige. "Det är ju bara att flytta från Sverige om det blir för mycket".
__________________
Senast redigerad av Herr Kantarell 2018-09-11 kl. 16:43.
Citera
2018-09-11, 16:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaputnik2
Jag har det ganska gott ställt. Har alltid röstat S fram till Göran Persson tillät vinstdrivande bolag inom välfärden dvs skola, vård. Efter detta har jag röstat på V. Motiveringen är att jag vill bo i ett land där de som har minst och har det svårast ska få mer hjälp. Dvs ta hand om sjuka, utslagna, ensamstående mammor osv. Om det kostar mig mer skatt så fine.

Sen är jag inte så tokvänster att jag inte inser att att det är en tunn röd linje. Jag tycker man ska beskatt de rikaste mer men inte så pass mycket att det inte lönar sig för entreprenörer att investera och bedriva verksamhet i Sverige. För de skapar arbetsplatser och beskattas som sedan finansierar bland annat välfärden. Men företag som carema som bedriver Privat vård och gör enorm vinst och dessutom inte skattar i Sverige, nej tack.
Du röstar ju på ett parti som vill avveckla kapitalism och privat ägande. Inga fler entreprenörer, bara stat.
Citera
2018-09-11, 19:55
  #16
Medlem
kato85s avatar
Röstar inte på ett parti men snarare på sakfrågorna, därför röstar jag V eller L, beroende på mandatperiod.
Citera
2018-09-11, 20:31
  #17
Medlem
Hela det demokratiska systemet bygger på att folk ska rösta egoistiskt. Röstar alla egoistiskt så kommer majoriteten att ta beslut som gynnar majoriteten. Att folk röstar idealiskt för att gynna andra är fan det dummaste som finns i en demokrati.
Citera
2018-09-11, 20:50
  #18
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Du röstar ju på ett parti som vill avveckla kapitalism och privat ägande. Inga fler entreprenörer, bara stat.

I bristen av kapitalism så kommer det egenföretagare. Dessutom är V väldigt höger och skulle knappast avveckla kapitalismen utan de skulle antagligen lägga vikt på att bygga ett mer transparent, mindre utnyttjande samhälle så som vi alla önskar.

Och jag tycker det är fult att säga att det är utlandssvenskar som röstar vänster och att det vore dåligt. Det finns utlandssvenskar som röstar höger också men de säger ni inget om eftersom de röstar enligt erat tycke.

Förstå istället att folk har olika prioriteringar. Man behöver inte vara bidragstagare eller leva utomlands för att vilja ha ett bra samhälle för alla och inte vill att staten ska spendera en massa skattepengar i poänglösa prestigebyggnationer som i Stockholm där högern alltid haft så mycket stöd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback