Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-05, 13:46
  #13
Medlem
Vill du att det ska låta som på metal-skivor eller? Det ljudet får man bara till när man spelar in, genom EQ, kompressor och lite dist. Inget du kan fixa i repan.

Man kan trigga, alltså spela överproducerade samples genom en manick som känner av anslagen och svarar med ljuduppspelning. Men riktiga trummor kommer bara överrösta så du inte får det soundet i alla fall, det är egentligen bara bra till stora spelningar.
Citera
2018-11-14, 14:28
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Jag vill gärna veta hur trummisar får till det där smattrande ljudet på bastrumman?

Det finns i huvudsak fyra aspekter utöver fler:

1. Typ av trumma, hur den är inställd, hur den spelas på och hur den spelas in. Låt oss ta det från att det redan är inspelat och sålunda irreversibelt:

2. EQ kan göra underverk. Punchen ligger ofta på 2 kHz och över. Ofta är mid mid skopad, dvs gärna 1 kHz tas ut helt.

3. Dynamics: A. Parallel Compression. B. Envelope Shaper. C. Multiband Parallel Compression. D. Multiband Envelop Shaper.

4. Distortion. A. Konventionell Distortion. B. Multiband Distortion.

Faktorerna är många, men allra mest ger EQ och parallel compression.
Citera
2018-11-22, 20:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Dämpning (filtar typ)? Hårt spända skinn (eller tejpade)?

Jag killgissar lite bara.

Faktiskt helt fel. Slagskinnet bör snarare var så jävla löst som det går. Hårt spänt slagskinn kommer bara låta jazzigt. Slagskinn med dämpringar är bra. Och klubbor som är av hårt material. Men det går ju aldrig få det perfekta metalkaggeljudet ut, om man inte triggar och kör ut, eller på något sätt kan komprimera ljudet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback