Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-11, 07:26
  #37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Menar du senap, dijonsenap...?
Ja, Dijon är en senap.

Men om du aldrig smakat det så kanske du missförstår och tror att det smakar vanlig "Felix senap".
Det gör det inte.

Dijon är en mkt stark, skarp, senap som man inte kan ösa på som med vanlig korvsenap.
Utan man ska bara ta lite.
Bara nudda varje tugga med dijon alltså.
Citera
2018-09-11, 07:31
  #38
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, Dijon är en senap.

Men om du aldrig smakat det så kanske du missförstår och tror att det smakar vanlig "Felix senap".
Det gör det inte.

Dijon är en mkt stark, skarp, senap som man inte kan ösa på som med vanlig korvsenap.
Utan man ska bara ta lite.
Bara nudda varje tugga med dijon alltså.
Jo, jag vet hur det smakar, har dock aldrig ätit det till pytt... Men det kanske man får ta och prova nån gång...
Citera
2018-09-11, 07:38
  #39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jo, jag vet hur det smakar, har dock aldrig ätit det till pytt... Men det kanske man får ta och prova nån gång...
Dijon passar så bra för att den har en så neutral "styrka."
Den ger ett sting till maten, men utan att ge egentlig Smak.

Ketchup däremot, den ger ju onekligen väldigt mycket smak.
Smak som lätt kan ta över.
Och det är ju bara synd då, eller hur.

Bättre då med något som istället kan Framhäva tex Pyttens unika smak.
Och det kan Dijon göra.
Citera
2018-09-11, 07:39
  #40
Medlem
acebaces avatar
När jag gör egen köttfärssås brukar jag alltid koka den med mycket färska tomater och rödvin, blir kalasgott. Något annat jag gör ibland är att piffa upp hemmagjorda köttbullar med leverpastej i smeten och sedan steka, låter kanske knasigt men blir väldigt gott till jul kan man ha lite julkryddor i så blir det jättegott
Citera
2018-09-11, 07:42
  #41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dijon passar så bra för att den har en så neutral "styrka."
Den ger ett sting till maten, men utan att ge egentlig Smak.

Ketchup däremot, den ger ju onekligen väldigt mycket smak.
Smak som lätt kan ta över.
Och det är ju bara synd då, eller hur.

Bättre då med något som istället kan Framhäva tex Pyttens unika smak.
Och det kan Dijon göra.
Ja, ketchup är definitivt uteslutet i sammanhanget... Nån mer mat som funkar bra med lite Dijon...? Funderar på att köpa en burk alltså...
Citera
2018-09-11, 07:53
  #42
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ja, ketchup är definitivt uteslutet i sammanhanget... Nån mer mat som funkar bra med lite Dijon...? Funderar på att köpa en burk alltså...
Kalops funkar Dijon perfekt till också.

Detsamma med skinka.
Julskinka tex, liksom kassler.

Överlag så passar Dijon bra till stekta, eller kokta, köttbitar (eller vege-bitar) om du ska ha det bara.
Dvs med potatis till.


Dijon kan du också använda till sallad.
Du vispar till en senapssås helt enkelt.
Fransmän älskar sånt. De har sina egna privata recept som de gör sin egen senapssås varje kväll till kvällsmaten.
Det är olivolja, vinäger, Dijon, salt och peppar.
Kolla på google och se själv.
Du gör Dijonsåsen i botten av en skål, och viskar och har dig. Sen häller du på din sallad och mixar runt med den så att alla salladsbladen blir indränkta och fint marinerade.
Citera
2018-09-12, 20:36
  #43
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dijon passar så bra för att den har en så neutral "styrka."
Den ger ett sting till maten, men utan att ge egentlig Smak.



Bättre då med något som istället kan Framhäva tex Pyttens unika smak.
Och det kan Dijon göra.
Köpte äkta, fransk Dijon idag och hade till pytten, och jag håller med om att det funkar bra ihop, jag gillade det på alla sätt...

Dock tycker jag att denna senap visst bidrar med smak, alltså inte helt neutral, vilket bara är bra då den ju smakar gott...
Citera
2018-09-12, 22:55
  #44
Medlem
TraXzmans avatar
Tjockpannkaka...

Varför inte ha i slätmixade eller småbitar chunkymixade frukter och bär och lite socker i smeten och sen grädda den?
eller chocklad eller nougat etc godis som är smält ?
eller smaksatta mjölkprodukter, keso osv ?

Sen serverar man med lite sylt och grädde vid sidan

Blire gott ? Tjoflöjt !
Citera
2018-09-13, 11:36
  #45
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Köpte äkta, fransk Dijon idag och hade till pytten, och jag håller med om att det funkar bra ihop, jag gillade det på alla sätt...

Dock tycker jag att denna senap visst bidrar med smak, alltså inte helt neutral, vilket bara är bra då den ju smakar gott...
Javisst finns det en smak, men den tar inte över som tex ketchup gör.

Kul att du köpte dig en lite burk.
Det är en helt makalös känsla när man skruvar av locket första gången, och hör det lilla "klicket".
Sen stoppar man ner näsan och känner den där underbara doften av Dijon-senap ... =)


Men nu när du testat till pytten, så är det dags att du fixar till dig en redig fransk salladsdressing med dijon. Det är beroendeframkallande.
Alla fransoser älskar att göra sin egen senapssås till salladen, det är som en helig ritual för dem, som de utövar varje afton inför måltiden.

Snart kommer alla dina gäster att känna igen din bostad på doften i huset. Att det alltid luktar senapssås hemma hos dig. Då luktar du som en äkta fransos. =)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback