Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-10, 16:49
  #1
Medlem
Jag kommer mest träna löpning+liiite styrka.

Är det ok för mig att äta 5000 kalorier varannan dag istället för 2500 varje?

Borde väl vara ok så länge jag kan prestera och orkar med allt?

Kan de ge skador på sikt?
Citera
2018-09-10, 16:59
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Blir en form av periodisk fasta. En del kör 20h fasta och 4h fönster för energiintag med hänvisning till svunna tiders jägares schema.

Inte hört om några kända risker om du är frisk.
Citera
2018-09-10, 18:25
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, det är antagligen ingen fara om du föredrar den typen av upplägg och har aptit till att få i dig 5000 kcal/dag, varannan dag i och för sig.
Citera
2018-09-10, 23:15
  #4
Medlem
sfrges avatar
Varför? Du sätter ju i dig exakt lika mycket kalorier endå.
Vad är anledningen?
Citera
2018-09-11, 06:39
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Varför? Du sätter ju i dig exakt lika mycket kalorier endå.
Vad är anledningen?
Kanske har stor aptit och föredrar äta en större mängd mat, och att endast äta varannan dag tillåter det utan att gå upp i vikt.
Citera
2018-09-12, 12:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kanske har stor aptit och föredrar äta en större mängd mat, och att endast äta varannan dag tillåter det utan att gå upp i vikt.

Helt rätt! Sen är det praktiskt också att slippa maten varannan dag(så kul är det inte att laga mat till sig själv) ska testa 3 veckor och sen utvärdera om det är värt det.

Jag kan inget om kalorier men du verkar kunna en del. Detta åt jag igår, kan det vara 5000 kalorier?

Frukost havregrynsgröt (1l vatten+5dl havregryn) sen 2dl röd mjölk i gröten. Till detta 7 kokta ägg med kaviar.

Lunch: 7 riktigt stora potatisar, 5*150g frysta hamburgare, 2 påsar blåband gräddsås, 6 stekta champinjoner och en röd paprika.

Middag: 6 burkar makrill i tomatsås.

Kvällen: 6dl fil+ 2dl cornflakes.

Jag vet att det inte går att svara på exakt, men kan jag få ett hum om jag ska öka intag eller tom minska för att ligga nära 5000 så är jag nöjd.
Citera
2018-09-12, 14:40
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Helt rätt! Sen är det praktiskt också att slippa maten varannan dag(så kul är det inte att laga mat till sig själv) ska testa 3 veckor och sen utvärdera om det är värt det.

Jag kan inget om kalorier men du verkar kunna en del. Detta åt jag igår, kan det vara 5000 kalorier?

Frukost havregrynsgröt (1l vatten+5dl havregryn) sen 2dl röd mjölk i gröten. Till detta 7 kokta ägg med kaviar.

Lunch: 7 riktigt stora potatisar, 5*150g frysta hamburgare, 2 påsar blåband gräddsås, 6 stekta champinjoner och en röd paprika.

Middag: 6 burkar makrill i tomatsås.

Kvällen: 6dl fil+ 2dl cornflakes.

Jag vet att det inte går att svara på exakt, men kan jag få ett hum om jag ska öka intag eller tom minska för att ligga nära 5000 så är jag nöjd.
Varför "måste" det vara 5000 kcal? Går vikten varken upp eller ner så ligger du på kaloribalans. Justera efter behov.

Är på jobbet så har inte tid att räkna det du äter.
Citera
2018-09-13, 19:33
  #8
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Blir en form av periodisk fasta. En del kör 20h fasta och 4h fönster för energiintag med hänvisning till svunna tiders jägares schema.

Inte hört om några kända risker om du är frisk.

Ja den är ju skön! Ingen av de jägarna överlevde till de fyllde 40!
Citera
2018-09-15, 17:17
  #9
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ja den är ju skön! Ingen av de jägarna överlevde till de fyllde 40!

Precis. Men är annorlunda idag. Ät som Leif G.W. Persson han är jägare och 73år.
Citera
2018-09-15, 20:11
  #10
Medlem
paprikaflickans avatar
Vad är poängen? Känns som ett konstigt experiment. Men visst, kör på! Du kommer garanterat inte dö av det.

Min gissning är att det mest kommer göra dig ganska trött och grinig de dagarna du inte äter. Tror inte heller du kommer springa så fort varken med 5000 kcal mat i magen eller efter 24h fasta. Men jag har gärna fel.

Även en ganska stor risk att man går upp i vikt genom att "fuska" på sina fastedagar. Tror jag då.
__________________
Senast redigerad av paprikaflickan 2018-09-15 kl. 20:17.
Citera
2018-09-15, 20:35
  #11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Jag kommer mest träna löpning+liiite styrka.

Är det ok för mig att äta 5000 kalorier varannan dag istället för 2500 varje?

Borde väl vara ok så länge jag kan prestera och orkar med allt?

Kan de ge skador på sikt?

Låter som en dålig idé. Finns många optinojjiga aspekter att ta hänsyn till, förutom att du måste sköta kosten nästan exemplariskt.

Det KAN ge skador ja, beroende på hur du äter. Men det BEHÖVER inte alls ge några skador eller negativa effekter om du vet vad du sysslar med.

Bara frågan om saltbalans är intressant att titta på med ett så pass "galet" upplägg. För att inte prata om näringstiming och olika livsmedels biotillgänglighet och proteinsyntesens längd.

Alltså, varför?
Citera
2018-09-16, 10:24
  #12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Precis. Men är annorlunda idag. Ät som Leif G.W. Persson han är jägare och 73år.

Oaskeradmask - PingPongZong 0-1!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback