Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-10, 15:46
  #1
Medlem
Tjena, har en liten minimoto som jag försöker få igång åt lillebrorsan. Har fått den att gå riktigt rent och bra men kedjan hoppar hela tiden. Hjulet sitter helt rakt och kedjan är helt perfekt spänd. Det ser ut som att fram- och bakdrevet inte sitter helt rakt, trots att motorn sitter så långt åt höger som möjligt. Man ser att kedjan har tagit i ramen, så drevet sitter helt klart för långt åt höger. Jag spaceade ut drevet så mycket som gick innan det tar i ramen med brickor och längre bultar så nu tar kedjan inte i ramen längre, men kedjan hoppar lika fort ändå. Tror fortfarande inte att kedjan är helt rak. Har gått igenom 3st kedjor nu, dem sätter sig i bakhjulet när dem hoppar och har man otur så går dem av eller böjs i sidled.. Någon mer som haft samma problem med dessa? Eller som har en som man kan jämföra med? Känns ju väldigt ologiskt att drevet ändå sitter för långt in när motorn är max åt höger.

Länk till bilder: https://imgur.com/gallery/rseKxTz
Citera
2018-09-10, 15:50
  #2
Medlem
på bild 2 ser det snett ut.
Citera
2018-09-10, 17:08
  #3
Medlem
INTPs avatar
Hamnar kedjan bakom eller utanför bakdrevet när den hoppar?

Under svingen sitter ett fäste, men det sitter inget i det. Vad är det som saknas där?
Citera
2018-09-10, 17:13
  #4
Medlem
WGASs avatar
Lägg en stållinjal mot främre drevet så ser du om det ligger i linje, om inte, shimsa tills det gör det.
Citera
2018-09-10, 17:33
  #5
Avstängd
du har ju bananspår på bottenplattan där motorn sitter , lossa de skruvarna och skjut motorn så långt det går till vänster , räcker inte det så får du lossa bakhjulet och lägga brickor mellan nav och bakdrev
Citera
2018-09-10, 17:40
  #6
Medlem
Håller med sista inlägget med tillägg att du kanske även måste vrida motorn i fästena så dreven linjerar med varandra. Se också till att fixa bulten till motorfästet som uppenbarligen är av eller saknas. Syns på sista bilden.
Citera
2018-09-10, 19:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Hamnar kedjan bakom eller utanför bakdrevet när den hoppar?

Under svingen sitter ett fäste, men det sitter inget i det. Vad är det som saknas där?

Den sätter sig i bakhjulet, alltså snurrar sig runt ”bakaxeln”. Fästet är till ett kedjeskydd som blev totalförstört första gången den hoppa. Påverkar inte att den hoppar av.
Citera
2018-09-10, 19:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
du har ju bananspår på bottenplattan där motorn sitter , lossa de skruvarna och skjut motorn så långt det går till vänster , räcker inte det så får du lossa bakhjulet och lägga brickor mellan nav och bakdrev

Motorn ska åt höger inte vänster för att det ska bli rakt. Och motorn är redan max åt höger.
Citera
2018-09-10, 20:47
  #9
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swetard
Den sätter sig i bakhjulet, alltså snurrar sig runt ”bakaxeln”. Fästet är till ett kedjeskydd som blev totalförstört första gången den hoppa. Påverkar inte att den hoppar av.
Hjulet är till höger om drevet, axeln är till vänster om drevet. Det du säger hjälper mig tyvärr inte att förstå var kedjan hamnar, för du säger emot dig själv.
Citera
2018-09-10, 21:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Hjulet är till höger om drevet, axeln är till vänster om drevet. Det du säger hjälper mig tyvärr inte att förstå var kedjan hamnar, för du säger emot dig själv.

Till vänster om drevet fastnar den, förlåt om jag var otydlig.
Citera
2018-09-10, 21:51
  #11
Medlem
INTPs avatar
Gör en kedjestyrning som tvingar kedjan att hamna på bakdrevet, genom att sitta precis bredvid kedjan så att det inte finns utrymme för kedjan att åka av drevet. Eftersom kedjan alltid hoppar utåt KAN det räcka med ett plattjärn eller liknande en eller ett par millimeter från kedjan på utsidan, men bäst är en styrning som sitter både innanför och utanför kedjan så den inte kan hoppa av alls.

Om länken fungerar är bilden inspiration på en variant som sitter på många offroadhojar, men i ditt fall kan något enklare göra jobbet. Jag hade placerat den precis där kedjan möter drevet eller aningen framför det.

http://cdn3.volusion.com/dtxfa.kgpmx...jpg?1439557830
Citera
2018-09-11, 00:45
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar


Övriga fordon --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback