Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-10, 10:43
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/%...tande-11557451

Är det rätt av SD att tvinga till sig inflytande genom att fälla varje regering oavsätt vilka de är som inte vill ge dem något tillbaka?
Citera
2018-09-10, 10:47
  #2
Medlem
StefanHeterJags avatar
Ja, det är det.
Varför ska dom stödja partier som inte främjar deras politik?
Förhoppningsvis blir det omval i slutändan, fast det tror jag inte på, antingen kommer MP/C ingå i en ohelig alliansregering eller så blir det DÖ-liknande omständigheter.
Citera
2018-09-10, 10:47
  #3
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det återstår förstås att se om de gör allvar av det, eller om det bara är ett tomt hot. Tonläget tenderar alltid att bli lite uppskruvat inför regeringsbildningar.
Citera
2018-09-10, 10:47
  #4
Medlem
Separatistens avatar
Frågan är felaktigt ställd:

Är det rätt av SD att stödja något som inte ger dom något tillbaka?

Självklart inte.
Citera
2018-09-10, 10:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/%...tande-11557451

Är det rätt av SD att tvinga till sig inflytande genom att fälla varje regering oavsätt vilka de är som inte vill ge dem något tillbaka?

Det tycker jag väl, även om jag ogillar SD. De ska givetvis utöva sitt inflytande på alla sätt de kan och det är upp till de andra partierna att få ihop ett regeringsunderlag som SD inte kan/vill rösta ner.

I dagsläget är en S + MP + C + L den enda konstellationen som är realistisk. C och L har sagt att de inte tänker ge SD inflytande eller sitta i en regering som samarbetar eller tar stöd av SD, MP är för små för att räcka som regeringsunderlag för Alliansen och Socialdemokraterna kommer aldrig bli stödparti åt Kristersson. Alltså är en Alliansregering helt utesluten om alla partier står vid sina ord.

S + MP + C + L skulle få så många mandat att både SD och V skulle hållas utanför inflytande. SD skulle inte kunna fälla en sån regering ihop med KD och M, och V skulle inte ha någon vågmästarroll att utöva inflytande med.
Citera
2018-09-10, 10:51
  #6
Medlem
Japhys avatar
Jag vet inte längre. Känns som om allt är förlorat. Vi har runt 500 000 nyanlända att vänta under kommande mandatperiod. Vi kommer få runt 400 000 nya medborgare. Rent demografiskt är det kört nu. Detta var ödesvalet och svensson röstade för bosttadsbrist, fattigdom, segregation och bränder. Samtidigt röstade de för fortsatt massinflöde av utomeuropéer.

Jag ser inte att detta kan sluta på annat sätt än totl katastrof. Kommunernas pengar är redan slut, trots högkonjunktur. Socialbidragskostnaderna för glesbyggden lär hamna på rent absurda nivåer. Samma sak i många skånska städer.

Nästa år får vi långkonjuktur, massarbetslöshet, höjda matpriser, färre poliser, högre skatt och längre vårdköer. Dessutom kommer de första kommunerna krascha ekonomiskt. Grattis Sverige!
Citera
2018-09-10, 10:52
  #7
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Frågan är felaktigt ställd:

Är det rätt av SD att stödja något som inte ger dom något tillbaka?

Självklart inte.

SD tvingar alltså 7-klövern att gadda ihop sig, eller så blir det nyval, kanske redan till våren 2019.
Citera
2018-09-10, 10:53
  #8
Medlem
Om SD kör den här historien en gång till då hoppas jag att de åker ut ur riksdagen för alltid. Jag tycker SD är otroligt oprofessionella. De borde rösta ja till en alliansregering om de blir det största blocket och lägga ner sina röster om vänsterblocket vinner. Ingenting annat. De kan ju inte inbilla sig att Svenska folket skulle gå och rösta på dem en gång till om det blev extraval. De har förlorat detta val och borde kanske ge sina röster till KD i stället.
Citera
2018-09-10, 10:53
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/%...tande-11557451

Är det rätt av SD att tvinga till sig inflytande genom att fälla varje regering oavsätt vilka de är som inte vill ge dem något tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det återstår förstås att se om de gör allvar av det, eller om det bara är ett tomt hot. Tonläget tenderar alltid att bli lite uppskruvat inför regeringsbildningar.

Om alliansen lägger ner sina röster platt, så har S+MP+VPK inga problem att få igenom sina motioner/propositioner. Då kan inte SD fälla regeringen genom att rösta nej. Hur mycket SD än vill.
Citera
2018-09-10, 10:54
  #10
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag vet inte längre. Känns som om allt är förlorat. Vi har runt 500 000 nyanlända att vänta under kommande mandatperiod. Vi kommer få runt 400 000 nya medborgare. Rent demografiskt är det kört nu. Detta var ödesvalet och svensson röstade för bosttadsbrist, fattigdom, segregation och bränder. Samtidigt röstade de för fortsatt massinflöde av utomeuropéer.

Jag ser inte att detta kan sluta på annat sätt än totl katastrof. Kommunernas pengar är redan slut, trots högkonjunktur. Socialbidragskostnaderna för glesbyggden lär hamna på rent absurda nivåer. Samma sak i många skånska städer.

Nästa år får vi långkonjuktur, massarbetslöshet, höjda matpriser, färre poliser, högre skatt och längre vårdköer. Dessutom kommer de första kommunerna krascha ekonomiskt. Grattis Sverige!

Fast mandatperioden blockeras ju om SD kan tvinga till ett nyval.
Citera
2018-09-10, 10:54
  #11
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
SD tvingar alltså 7-klövern att gadda ihop sig, eller så blir det nyval, kanske redan till våren 2019.

Decemberöverenskommelsen gäller fram til 2022.
Citera
2018-09-10, 10:54
  #12
Medlem
Sqrbankens avatar
Nope. Anser att det är kontraproduktivt.

Det de ska göra är att rösta på sin egna budget och låta de övriga kivas vidare i sin sandlåda.

Denna regeringsbildning vi eventuellt kommer att få se kommer precis ingen att vilja ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback