Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 22:15
  #1
Medlem
Pyrokemis avatar
Jag har en HTC One som är några år gammal, mobilen är i fint skick så det är egentligen synd att den bara ligger. Problemet är att den är stulen och den förra ägaren hade vett nog att kryptera sin mobil. Går det på något sätt att bara totalt blåsa ur mobilen? Jag har ju såklart provat en system recovery etc. Och har suttit med denna mobil x antal timmar, fast det var ett tag sedan.

Några ideer? Annars om det inte går, vad skulle man kunna göra med mobilen?

Fast det känns verkligen som det borde gå, bara komma åt lagringsmediumet och formatera det för att sedan installera något OS? (Typ Android) ??
Citera
2018-09-11, 11:17
  #2
Medlem
Sinraths avatar
Troligen google konto låst. Den matchar ett visst hårdvaru ID med kontot den är låst till vid uppkoppling så även om du kan fullständigt radera allt så måste du låsa upp den mot google hur som helst vid uppstart.

Möjligen om man flashar om firmware för att utesluta google men då kan du inte använda google play och då är den tämligen värdelös för den gemene användaren.
Citera
2018-09-11, 22:38
  #3
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Troligen google konto låst. Den matchar ett visst hårdvaru ID med kontot den är låst till vid uppkoppling så även om du kan fullständigt radera allt så måste du låsa upp den mot google hur som helst vid uppstart.

Möjligen om man flashar om firmware för att utesluta google men då kan du inte använda google play och då är den tämligen värdelös för den gemene användaren.


Nae, verkligen inte, går ju dra över typ raspbian eller vad som helst egentligen, apk filerna finns ju lite överallt att ladda ner

Eller missar jag något?
Citera
2018-09-12, 10:09
  #4
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Nae, verkligen inte, går ju dra över typ raspbian eller vad som helst egentligen, apk filerna finns ju lite överallt att ladda ner

Eller missar jag något?

Hittar inget om Raspbian som skulle fungera som OS till en android telefon. Men om du tror det funkar varför har du inte gjort det? Krypterad data borde bara skydda informationen, inte hindra dig från lägga in nytt OS. Att tanka APK filer individuellt från diverse siter låter som att be om att få keyloggers och skit på telefonen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback