Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 19:39
  #1
Medlem
Det sägs att Sverige har hög valsäkerhet men det finns inget system som är 100% säkert. Så låt oss kolla på de brister som finns och hur man kan påverka valet genom valfusk och otillbörlig valpåverkan.

Ska jag vara ärlig kan jag inte så mycket om valet och dess säkerhet men här är några av mina tankar. Skulle det fungera? har du bättre förslag?

1. Innan valet

Medias roll känns väldigt viktig innan valet. Om vi tar SVT som exempel att de kör 1-2 veckor med miljötema fram till valet. Eller att de inte låter alla partier komma till tals i lika stor utsträckning.

Som enskild individ kan det vara svårt att styra media inför ett val. Men kollar man på valet i USA så lyckades väll ett fåtal ryssar påverka stora delar av media och lyckades till och med få till stora demostrationer.

Förtalskampanjer likt den som Socialdemokraterna gjorde mot SD och M är ett annat sätt att påverka. Ta ut delar ur partiprogrammen/ citat gjorda av motståndarna och vrida på sanningen, klippa ihop filmer/ bilder/ annonser och påstå att de driver en viss politik

Skapa något virus som blockerar information från motståndare på google/ facebook/ twitter etc

2. Röstlokalen
Att kasta / gömma undan motståndarnas valsedlar känns som ett välbeprövat sätt att påverka väljare. Har man två partier man funderar på att rösta på och det bara finns valsedlar från ett av partierna är nog många bekväma

Göra små ändringar som går obemärkt förbi på motståndarnas valsedlar så de blir ogiltiga. Kanske trycka upp egna valsedlar där t.ex. Socialdemokraterna är stavade och Sosialdemökraterna och har namnet bajs bajsson någonstans mitt bland alla namn. Rösten kommer bli ogiltig

3. Röstkorten

4. Förtidsröstning/ röstdagen

5. Transport av valsedlar
Läste att postnord transporterar rösterna. Vet inte när och om rösterna har räknas innan. Men här känns det som det finns stora möjligheter att komma åt stora mängder röstsedlar om man jobbar på postnord eller känner någon som jobbar på postnord.

6. Infiltration
Är inte helt säker på vilka som tar emot röster, vilka som räknar rösterna och vid hur många tillfällen de räknas. Men ser en möjlighet att man tillsammans med flera vänner infiltrerar lokala partier, länsstyrelsen och andra som hanterar rösterna.

7. Rösta med bud

Jobbar man inom t.ex. vården/ kriminalvården etc finns möjligheten att hjälpa sjuka/ äldre att rösta och kanske kan man till och med rösta åt personer som nyligen avlidit.

8. Köpa röster
Finns många som är villiga att sälja sina röster. Frågan är bara om man kan hitta ett bra system för att få tag på dessa personer som är villiga att sälja sina röster.

9. Lura folk med sjukdomar
Berätta för folk med intellektuell funktionsnedsättning att någon dum farbror från Moderaterna vill ta hans godis om han inte följer med och röstar. "hjälp" personer med synnedsättning etc etc



Självklart är det inte moraliskt rätt och jag uppmanar ingen till valfusk utan vill bara diskutera de möjligheterna som finns. Så...fler ideer, vad finns det för brister?
__________________
Senast redigerad av getz 2018-09-09 kl. 20:02.
Citera
2018-09-09, 19:44
  #2
Medlem
a2cs avatar
Nummer 9 tillämpas ju redan flitigt. Bevisen finns i att röster fortfarande går till väldigt extrema partier.

// addicted2chaos
Citera
2018-09-09, 19:45
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Ett "hack" jag har tänkt på är att kolla upp namn på medlemmar i hibz ut-tahrir, och rösta i deras namn genom att en kumpan indentifierar en. Då dessa är emot demokrati och inte röstar lär det inte uppdagas så lätt.
Citera
2018-09-09, 19:46
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a2c
Nummer 9 tillämpas ju redan flitigt. Bevisen finns i att röster fortfarande går till väldigt extrema partier.

// addicted2chaos

På vilket sätt skulle det vara ett bevis? Trolla bättre.
Citera
2018-09-09, 19:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
6. Infiltration
Är inte helt säker på vilka som tar emot röster, vilka som räknar rösterna och vid hur många tillfällen de räknas. Men ser en möjlighet att man tillsammans med flera vänner infiltrerar lokala partier, länsstyrelsen och andra som hanterar rösterna.

Detta tror jag är fullt möjligt. 8:05 i morse när jag skulle rösta så dök det upp 2 snubbar "hej, vi ska vara med och jobba här idag", varpå en vallokal-kärring svarar "okej, ni kan gå bakom skynket där till vänster, så har ni tröjor där". Det finns ju absolut ingen kontroll över vilka som är där, och med 20-talet arbetare på plats så kan det inte vara svårt att infiltrera.
Citera
2018-09-09, 19:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Detta tror jag är fullt möjligt. 8:05 i morse när jag skulle rösta så dök det upp 2 snubbar "hej, vi ska vara med och jobba här idag", varpå en vallokal-kärring svarar "okej, ni kan gå bakom skynket där till vänster, så har ni tröjor där". Det finns ju absolut ingen kontroll över vilka som är där, och med 20-talet arbetare på plats så kan det inte vara svårt att infiltrera.

Här ser jag möjligheten att gå den långa vägen att man går med i ett parti eller anmäler sitt intresse för att bli rösträknare hos länsstyrelsen redan nu och anmäler sig som frivillig när det är dags för val. Men även din variant att bara kliva in på en större vallokal och säga att man ska vara där. Folk har ingen koll och man tar nog inte id-kort på varandra. Även om man bara är där några timmar så hinner man göra mycket.
Citera
2018-09-09, 19:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ett "hack" jag har tänkt på är att kolla upp namn på medlemmar i hibz ut-tahrir, och rösta i deras namn genom att en kumpan indentifierar en. Då dessa är emot demokrati och inte röstar lär det inte uppdagas så lätt.

Väldigt bra ide att på nått sätt försöka hitta de personer som inte tänker rösta/ inte bryr sig. Att hitta en hel gruppering som inte röstar gör det hela ännu smidigare. Men man behöver väll idkort för att kunna rösta åt dem ? går väll inte att rösta genom att någon annan intygar vem man är eller kan man göra det?
Citera
2018-09-09, 20:06
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Ryssar bröt sig in hos mig i morse o stal mitt röstkort!

Nä, men kanske inte direkt valfusk... Allt man skriver på nätet kopplas till en! Man tror man är anonym, men det sitter en keylogger i varenda dator. Jag vågar inte vara anonym längre, så jag skriver t.ex. vad jag röstar på, på min blogg o på Facebook.
Citera
2018-09-09, 20:26
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Väldigt bra ide att på nått sätt försöka hitta de personer som inte tänker rösta/ inte bryr sig. Att hitta en hel gruppering som inte röstar gör det hela ännu smidigare. Men man behöver väll idkort för att kunna rösta åt dem ? går väll inte att rösta genom att någon annan intygar vem man är eller kan man göra det?

Jo, det går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback