Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 19:35
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Blinkende Lygter är en fin dansk film som säkerligen många känner till. Lite spoiler framöver om man inte har sett filmen. I en scen (https://youtu.be/rmwDpypvA50) får man en tillbakablick från ungdomen på en av filmens anti-hjältar. I klippet ser vi den unge Thorkild (spelad av den välkände danska skådespelaren Søren Pilmark) i en idyllisk villa på landet med sin mor och far. Hans far äger ett äppelträd, såklart, och är väldigt mån om dess existens och rädd om den ytterst begränsade frukt trädet bär. Thorkild, gud vet varför, bestämmer sig för att äta på ett av de tre äpplen som hänger på trädet. Hans mor blir förbannad och hans far blir nedstämd.

Det slutar med att ett äpple blir kvar efter att Thorkild brutit sitt löfte till mor om att låta de sista två äpplena vara kvar. Istället för att äta av det sista äpplet så doppar han äpplet i en burk blå målarfärg.

Mor är rosenrasande. Far är.. död. Han har hängt sig från trädet. Thorkild ser lika känslomässigt bortkopplad ut som vanligt.

Varför vill vissa människor förstöra? Varför vill vissa människor besudla det som är fint och vackert? Varifrån kommer denna obstinata anarkistiska önskan om att våldta och rasera?

"Some Men Just Want To Watch The World Burn", som butlern Alfred säger i The Dark Knight. Varför finns denna inneboende ondska i så många månniskor?
Citera
2018-09-09, 20:20
  #2
Medlem
Ryggradsluss avatar
Det är i en fas när mannen varken är man eller djur, nåt annat men ett monster. Dessa monstruösa tendenser får bränsle från annan sjukdom som bottnar i synden.
Citera
2018-09-09, 20:27
  #3
Medlem
tjockballes avatar
Verkar som att danska filmmakare är fascinerade av äpplen av någon anledning.
Kolla in filmen "Adams Äpplen" med äppelrelaterade scener som påminner om de beskrivna av TS.
Citera
2018-09-10, 10:47
  #4
Medlem
Haha, det har hänt mig typ exakt samma i verkliga livet.Vi hade flera äppelträd, men bla ett ungt vinteräppelträd, av sorten Lobo.

När det för första gången satte frukt, så blev det bara ett enda äpple.
min far förklarade ofta sin symboliska vision, att när äpplet var tillräckligt moget, så skulle vi dela det i fyra delar, så att alla i familjen skulle få smaka var sin liten bit.

Det här tyckte jag ju själv var en fin tanke, dock, en tidig senhöstmorgon, med frost i gräset, då jag gått ut lite i förväg för att invänta att min far skulle skjutsa mig till skolan, så gick jag helt sonika å tog äpplet o åt upp det själv.

Tror att åtminstone min far blev mycket besviken. Han frågade mig flera gånger om jag inte förstått hans idé om hur äpplet skulle hanteras? Men, jo, det hade jag väl gjort.

Kunde dock inte förklara varför jag tagit det själv, det bara blev så helt enkelt. Kanske var jag ond, eller bara dum. Eller så ville jag helt enkelt bara äta upp äpplet? Lite konstigt tycker jag själv ändå.
Citera
2018-09-13, 18:39
  #5
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Blinkende Lygter är en fin dansk film som säkerligen många känner till. Lite spoiler framöver om man inte har sett filmen. I en scen (https://youtu.be/rmwDpypvA50) får man en tillbakablick från ungdomen på en av filmens anti-hjältar. I klippet ser vi den unge Thorkild (spelad av den välkände danska skådespelaren Søren Pilmark) i en idyllisk villa på landet med sin mor och far. Hans far äger ett äppelträd, såklart, och är väldigt mån om dess existens och rädd om den ytterst begränsade frukt trädet bär. Thorkild, gud vet varför, bestämmer sig för att äta på ett av de tre äpplen som hänger på trädet. Hans mor blir förbannad och hans far blir nedstämd.

Det slutar med att ett äpple blir kvar efter att Thorkild brutit sitt löfte till mor om att låta de sista två äpplena vara kvar. Istället för att äta av det sista äpplet så doppar han äpplet i en burk blå målarfärg.

Mor är rosenrasande. Far är.. död. Han har hängt sig från trädet. Thorkild ser lika känslomässigt bortkopplad ut som vanligt.

Varför vill vissa människor förstöra? Varför vill vissa människor besudla det som är fint och vackert? Varifrån kommer denna obstinata anarkistiska önskan om att våldta och rasera?

"Some Men Just Want To Watch The World Burn", som butlern Alfred säger i The Dark Knight. Varför finns denna inneboende ondska i så många månniskor?
Enligt Jung så har vi ett kollektivt undermedvetande. I detta undermedvetna så finns arketyper som gestaltar sig i mänskligt liv. En slags font som människor agerar utefter.

Citat:
Carl Jung’s explanation for the archetypes that surface in cultural and religious literature is that they are the product of what he calls the collective unconsciousness. That thread of consciousness that connects all human beings and cultures around the world. Yet it is not visible to the naked eye, one must look for the signs of it by researching cultures who are long gone and comparing them to each other and our own. Studying it reminds us that all humans are bound together by a common source.
https://schoolworkhelper.net/carl-ju...trickster/amp/

En av dessa arketyper är Trickstern, som verkar passa in på TS:
Citat:
Trickster is at one and the same time creator and destroyer, giver and negator, he who dupes others, and who is always duped himself … He knows neither good nor evil yet he is responsible for both. He possesses no values, moral or social, is at the mercy of his passions and appetites, yet through his actions all values come into being. ~ Paul Radin

...

In mythology, Tricksters are portrayed as the jokers, pranksters, clowns, rule-breakers, alchemists, magicians, truth-tellers and wise-fools. In psychology, Tricksters are the mischievous archetypes of the collective unconscious that shatter old paradigms and gleefully poke sticks at our sanctimonious beliefs and stiff pretensions.

...

In a sense, Tricksters are the ultimate pot-stirrers and “trolls” of life. As destroyers of duality, Trickster archetypes expose illusions, challenge worldly rules, and celebrate holy madness. For every likable trait within them, there is an equally disturbing trait. For every form of provocation, there is a hidden lesson.
https://lonerwolf.com/trickster-archetypes/

Citat:
The trickster deity breaks the rules of the gods or nature, sometimes maliciously (for example, Loki) but usually with ultimately positive effects. Often, the rule-breaking takes the form of tricks (eg. Eris) or thievery. Tricksters can be cunning or foolish or both; they are often very funny even when considered sacred or performing important cultural tasks. In many cultures, (as may be seen in Greek, Norse or Slavic folktales, along with Native American/First Nations lore), the trickster and the culture hero are often combined. To illustrate: Prometheus, in Greek mythology, stole fire from the gods to give it to humans.
http://www.crystalinks.com/trickster.html

Nån som rör om i grytan. För att kunna skapa så måste det vara destruktion. Se skogsbränder exempelvis, skogen blir väldigt artrik och välmående efter brand. Ett vackert klipp på temat:
https://youtu.be/kw1NCddhvJQ
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-09-13 kl. 18:44.
Citera
2018-09-13, 18:45
  #6
Medlem
Torkild blev ju slagen psykiskt och fysiskt och de bodde alla 3 i samma rum - aktion reaktion
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback