Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 14:47
  #1
Medlem
SmokeFrees avatar
Hej fick nyligen problem med Bios. På stationär dator med windows 7 u. Så jag valde och byta plats på 2 ram-minnen men sedan fanns bara 2 ram-minnen aktiverade. Såg jag valde och flytta ram-minnerna igen. Men det fungera inte heller Så i dagsläget så funkar bara 1 minne som sitter i slott 4. Jag har 4 ddr2 ram-minnerna men problemet är att dom är av två olika märken. Så min fråga är hur ska jag sätta ram-minnerna så alla 4 funkar igen tillsammans? Och hur är man säker på att ram-minnerna är tillsatta på rättplats?. Har ett ASUSTEK M4A77 moderkort. Kan lägg upp bilder från CPU-Z om behövs för att göra det tydligare. Tack på förhand
Citera
2018-09-09, 15:27
  #2
Medlem
Panthermals avatar
Moderkortet är snart 9 år gammalt. Jag hade bara skaffat en ny rigg.
Citera
2018-09-09, 20:12
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Är det samma storlek på minnena och hur stora är de?
Citera
2018-09-09, 22:41
  #4
Medlem
SmokeFrees avatar
Varje ram-minne är 1gb två av dom är av märket kingston,två andra vet jag ej! Datorn är gammal men har ett hyfsat grafikkort så man kan koppla till tv
Citera
2018-09-10, 11:46
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Det ska inte vara några problem men om du kör med 2 så ska de sitta i slot 2 och 4 som är en kanal. Slot 1 och 3 är den andra kanalen. Sitter de i ordentligt? Kanske ska göra rent kantakterna med lite rödsprit.

I manualen sidan 1-12 står vilka minnen som rekomenderas men det borde gå med vilket som..


https://www.asus.com/se/Motherboards...lpDesk_Manual/
Citera
2018-09-10, 21:41
  #6
Medlem
SmokeFrees avatar
Så ska sätta det två kingston ram-minnerna i slott 1 och 3. Och prova och se om jag har 2 gb ram. Eller ska jag sätta ditt alla på en gång för vill ha 4gb som jag hade innan När jag har satt ditt dom så har det inte varit ett tydligt klickljud och spärren har inte gått ner helt! Är det vanligt eller beror det på moderkortet?
Citera
2018-09-10, 21:44
  #7
Medlem
Ptolemaioss avatar
Du får nog mer effekt om du uppgraderar hela datorn, att bråka med ramminnen som inte fungerar är knappt värt det på en så gammal dator, även om du får det att fungera kommer du inte märka någon större skillnad.
Citera
2018-09-10, 21:48
  #8
Medlem
SmokeFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Du får nog mer effekt om du uppgraderar hela datorn, att bråka med ramminnen som inte fungerar är knappt värt det på en så gammal dator, även om du får det att fungera kommer du inte märka någon större skillnad.
Innan jag börja ändra på ram-minnerna så funka datorn bra jag kunde lyssna på musik spela upp filmer. Nu kan jag knappt gå in på internet att ladda ett program tar typ 1 min. Kollar man hur ram minnet jobbar så ligger det på 80 procent!
Citera
2018-09-10, 21:54
  #9
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeFree
Innan jag börja ändra på ram-minnerna så funka datorn bra jag kunde lyssna på musik spela upp filmer. Nu kan jag knappt gå in på internet att ladda ett program tar typ 1 min. Kollar man hur ram minnet jobbar så ligger det på 80 procent!

Något bör ha hänt när du flyttade ramminnena, har du kollat så dem sitter ordentligt i? Mitt råd är att du kan hitta något bättre än det systemet du har, på återvinningen. Vilket inte är något positivt. Har nyligen skänkt en mer potent dator till återvinningen själv, hoppas det löser sig.
Citera
2018-09-11, 07:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeFree
När jag har satt ditt dom så har det inte varit ett tydligt klickljud och spärren har inte gått ner helt! Är det vanligt eller beror det på moderkortet?

Vända minnena åt rätt håll och se till att minnena går ned helt. Annars får du problem. Kontrollera att spärren går in som det ska (med och utan minnen).

Om du fortfarande har problem efter du fixat det så kopplar du ur ALLA diskar och testa 1 minne i taget i alla platser. Upprepa med testet med nästa minne tills du gått igenom alla innan du testar olika kombinationer.

Jag antar att du ser i bios hur mycket minne den hittar.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2018-09-11 kl. 07:10.
Citera
2018-09-11, 18:08
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeFree
Så ska sätta det två kingston ram-minnerna i slott 1 och 3. Och prova och se om jag har 2 gb ram. Eller ska jag sätta ditt alla på en gång för vill ha 4gb som jag hade innan När jag har satt ditt dom så har det inte varit ett tydligt klickljud och spärren har inte gått ner helt! Är det vanligt eller beror det på moderkortet?

Ja, sätt i Kingston i i 1 och 3 eller i 2 och 4 och prova först.
Kolla att spärren fällts in ordentligt mot minnet.

Allt OK, sätt i resten.
Citera
2018-09-15, 14:27
  #12
Medlem
SmokeFrees avatar
Har nu testat att sätta Kingston ram-minnerna i port 2 och 4. Och de andra i 1 och 4. Så nu har jag 4gb ram-minne igen Så tack för all hjälp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback