Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 14:37
  #1
Medlem
Hej. Kommer skaffa mig en hund någon gång mellan nyår och sommaren. Funderar lite på Rottweiler eller Schäfer, en hane.

Jag är ju införstådd med att dessa två raser kräver mycket fysisk och psykisk stimulans. Därför tänkte jag att det vore en bra kombo att ha med hunden på min löparrundor, givetvis succesivt och med stigande ålder. Jag kommer inte springa runt med en valp, så oroa er inte över det. Men jag menar från 1 års ålder och uppåt. Jag är lite orolig över det här med rasernas höfter och armbågar som kan spöka, enligt det man har läst. Är det lämpligt för en schäfer eller rottweiler att springa 5-10 km, 3 gånger i veckan?
Riskerar jag att slita sönder höfterna? Sedan tänker jag även på hundarnas storlekar, de är ju inte direkt små. Är det bra för de att vara med på så pass långa sträckor?

Har även en annan fråga. Är det lämpligt att träna kamp osv med hunden? Tänker ju aldrig i mitt liv använda den som kamphund mot andra hundar, men jag tänker på att det kanske är ett bra sätt att aktivera den på? Typ kamp med större pinnar eller grenar? Kan man då trigga hundarnas aggressiva beteenden även i vardagen om man tränar "kamp" med de?
Jag vill ha en skötsam hund som fungerar i vardagen, både med människor och andra hundar. Jag kommer att börja träna lydnad osv från starten.
__________________
Senast redigerad av white.heavy.engine 2018-09-09 kl. 14:41.
Citera
2018-09-09, 14:40
  #2
Medlem
Bara ta med dom!!
Citera
2018-09-09, 14:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white.heavy.engine
Hej. Kommer skaffa mig en hund någon gång mellan nyår och sommaren. Funderar lite på Rottweiler eller Schäfer, en hane.

Jag är ju införstådd med att dessa två raser kräver mycket fysisk och psykisk stimulans. Därför tänkte jag att det vore en bra kombo att ha med hunden på min löparrundor, givetvis succesivt och med stigande ålder. Jag kommer inte springa runt med en valp, så oroa er inte över det. Men jag menar från 1 års ålder och uppåt. Jag är lite orolig över det här med rasernas höfter och armbågar som kan spöka, enligt det man har läst. Är det lämpligt för en schäfer eller rottweiler att springa 5-10 km, 3 gånger i veckan?
Riskerar jag att slita sönder höfterna? Sedan tänker jag även på hundarnas storlekar, de är ju inte direkt små. Är det bra för de att vara med på så pass långa sträckor?

Har även en annan fråga. Är det lämpligt att träna kamp osv med hunden? Tänker ju aldrig i mitt liv använda den som kamphund mot andra hundar, men jag tänker på att det kanske är ett bra sätt att aktivera den på? Typ kamp med större pinnar eller grenar? Kan man då trigga hundarnas aggressiva beteenden även i vardagen om man tränar "kamp" med de?
Jag vill ha en skötsam hund som fungerar i vardagen, både med människor och andra hundar. Jag kommer att börja träna lydnad osv från starten.

Du kommer lära känna din hund tillräckligt bra för att känna efter dess dagsform om han alltid kan köra de sträckorna men i regel bör de inte vara några problem. Branta uppförsbackar och trappsteg första året är bra att undvika!

Du ska definitivt träna kamp med hunden då den stimuleras i det fysiska likt de psykiska.
Nej du triggar inte hundarnas aggresiva beteende i vardagen om du tränar den i kamp. Viktigt bara att den i tidig ålder träffar så mycket hundar som möjligt så den inte blir en enstörning
Citera
2018-09-09, 15:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVEGOT
Du kommer lära känna din hund tillräckligt bra för att känna efter dess dagsform om han alltid kan köra de sträckorna men i regel bör de inte vara några problem. Branta uppförsbackar och trappsteg första året är bra att undvika!

Du ska definitivt träna kamp med hunden då den stimuleras i det fysiska likt de psykiska.
Nej du triggar inte hundarnas aggresiva beteende i vardagen om du tränar den i kamp. Viktigt bara att den i tidig ålder träffar så mycket hundar som möjligt så den inte blir en enstörning


Okey.. Vad bra..
Citera
2018-09-09, 15:07
  #5
Medlem
Är du seriös så gör du när hunden är strax över 1 år en röntgen utav höftleder och armbågsleder. Det skickas sen iväg och du kommer att få tillbaka ett betyg på lederna. Utgå sedan ifrån det.
Citera
2018-09-09, 15:16
  #6
Avstängd
undvik Schäfer om du vill ha en hund med långt aktivt liv ,
med blandning boxer rottis amstaff
får du en långlivad hund , utan problem ofta .

sedan att träna kamp med sin hund , måste ses som lek om du vill ha en sällskapshund som ska funka
i ett hem / familj

och se till att din hund träffar andra hundar ofta under de första åren
mycket viktigt !!!
Citera
2018-09-15, 16:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
undvik Schäfer om du vill ha en hund med långt aktivt liv ,
med blandning boxer rottis amstaff
får du en långlivad hund , utan problem ofta .

sedan att träna kamp med sin hund , måste ses som lek om du vill ha en sällskapshund som ska funka
i ett hem / familj

och se till att din hund träffar andra hundar ofta under de första åren
mycket viktigt !!!

Skitsnack

Det är en myt att blandraser är friskare

Med en hundstalls blandning vet du inte vad du får
Hundarna man använder för blandning är inte de bästa, hade de varit de bästa så hade de gått i renrasig avel

Skulle idag undvika båda raserna då det gått mycket skit i dem, men finns förmodligen bra uppfödare oxå.

Rottis skulle jag inte välja som långdistans hund men det går säkert

Om du inte arbetar med brukshund varför ha en?

De flesta hundar med längre ben går bra att springa med bara de inte är stora tunga mastifftyper

Kollat på en rhodesian?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback