Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-09, 00:16
  #13
Medlem
MacEbolas avatar
Jag kan rekommendera Husqvarna. Det är en smaksak.

Vilken såg du än skaffar, lär dig fila kedjan. En nyfilad kedja ger stora härliga spån som tillsammans med oljan kyler kedjan effektivare än när det blir mjöl av veden. Ha ett par, tre stycken att byta med. Det tar inte många minuter att byta. Den använda filar du medan du vilar/fikar. Sågningen blir effektivare, du blir inte lika trött och risken för skador minskar.
Citera
2018-11-02, 18:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Rapsolja? Men köper man lite större mängd riktig kedjeolja typ 20-30l så kan priset inte skilja nämvärt..?


Visa gärna var jag köper kedjeolja för under 10kr litern. Kapar man mycket ved på samma ställe kommer det inte växa något där på många många år om man kör petroleumbaserad olja.
Citera
2018-11-03, 01:21
  #15
Medlem
Skulle stark rekommendera att köpa en av Husqvarnas mellanmodeller för proffsbruk. När jag tog mitt motorsågskörkort var det en snarlik som den jag länkar fast av äldre modell. Dom användes minst sagt flitigt och av folk som helt saknade kunskap men krånglade aldrig någonsin. Dom var väldigt lätthanterliga samtidigt som dom utan minsta problem kapade stockar på 30 cm. Lägg 10-15 min på att göra rent maskinen nån gång ibland och du kommer ha en såg som håller 20-25 år. När jag bodde hemma hade vi en Husqvarna som säkert var 30 år gammal när den börja lägga. Säljaren lyckades övertyga att Sthil var minst lika bra men efter en timmes jobb med den var känslan bara att det var någon klen plastleksak man hade fått i händerna...
Citera
2018-11-03, 10:27
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadal
Visa gärna var jag köper kedjeolja för under 10kr litern. Kapar man mycket ved på samma ställe kommer det inte växa något där på många många år om man kör petroleumbaserad olja.
Jag vet inte det. Jag använder petroleumbaserad olja när jag ränsar sly och jag tycker det kommer upp så fort jag vänder ryggen till. Har du någon källa på det du skriver om petroleumbaserad kedjeoljas giftighet? Eller är det bara något som du tror?
Citera
2018-11-07, 16:58
  #17
Medlem
Jag rekommenderar en Husqvarna 550xp eller jonsereden cs2253, identiska maskiner bara annan färg och rakt handtag i jonsereden som skiljer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback