Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-08, 09:24
  #1
Medlem
gick under några månaders tid på 15-20mg xanor om dagen och även lite valium under tiden och slutade sedan cold turkey fick inga psykiska besvär av det utan endast grova kramper med flera sjukhus besök och nu några månader senare har jag tyvärr kommit upp i dom doserna igen och varit där i cirka 2 månader nu, jag har läst lite om nedtrappning men hittar inget bra om det. Min tanke var att sänka dosen med 1mg var tredje dag tills jag var nere på 0. Är detta en bra plan eller borde jag kanske ta lite diazepam när jag är helt av xanoren? och isåfall hur mycket?
Citera
2018-09-08, 09:28
  #2
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik991
gick under några månaders tid på 15-20mg xanor om dagen och även lite valium under tiden och slutade sedan cold turkey fick inga psykiska besvär av det utan endast grova kramper med flera sjukhus besök och nu några månader senare har jag tyvärr kommit upp i dom doserna igen och varit där i cirka 2 månader nu, jag har läst lite om nedtrappning men hittar inget bra om det. Min tanke var att sänka dosen med 1mg var tredje dag tills jag var nere på 0. Är detta en bra plan eller borde jag kanske ta lite diazepam när jag är helt av xanoren? och isåfall hur mycket?

Mkt bra läsning och tips om nedtrappning på Bensodiazepiner; http://www.evoca.info/pages/ashton.html
Citera
2018-09-08, 09:39
  #3
Medlem
Är de möjligt att gå till läkare och få stesolid utskrivet i nedtrappnings syfte?
Citera
2018-09-08, 09:43
  #4
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik991
Är de möjligt att gå till läkare och få stesolid utskrivet i nedtrappnings syfte?

Om du har benso på recept så finns möjligheten. Annars är det avgiftning som gäller tyvärr
Citera
2018-09-08, 09:51
  #5
Medlem
om jag förstår evoca rätt så ska jag anpassa schemat efter mina 15mg om dagen och sedan sänka med den mängen som schemat säger, dvs cirka 1 års nedtrapping, har jag förstått detta rätt?
Citera
2018-09-08, 10:14
  #6
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2018-09-08, 11:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik991
om jag förstår evoca rätt så ska jag anpassa schemat efter mina 15mg om dagen och sedan sänka med den mängen som schemat säger, dvs cirka 1 års nedtrapping, har jag förstått detta rätt?
Jag tror många uttrappningförslag är tänkta till folk som gått på mer terapeutiska doser som de fått av läkare. Har man varit uppe i ”missbruksdoser” tror jag sällan att man klarar en uttrappning i öppenvård, utan behöver en avgiftning och ta smällen. Om man inte har en väldigt bra plan efter avgiftningen är risken överhängande att man fortsätter stoppa i sig grejer.

Jag såg min behandling mest som en förlängd avgiftning även om jag lärde mig lite bra saker där. Att vara i en totalt drogfri miljö ett lite längre tag än nog en förutsättning för de som känner att dom har/haft missbrukstendenser.

Sen finns det dock undantag, nog smart att inte tillskriva sig till den lilla skara per automatik. Något som jag gjort tidigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback