Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-07, 22:54
  #1
Medlem
a2cs avatar
TunSafe är en VPN-klient som använder sig av protokollet WireGuard. Klienten är mycket lightweight då den inte kräver mycket resurser eller utrymme samtidigt som den är väldigt snabb. Det som gör TunSafe speciellt är att den nyttjar WireGuard även på Windows operativsystem och inte bara Linux. Dom hävdar själva att detta inte gjorts förr.

Vad säger TunSafe om sig själva?

Cryptographically Sound
TunSafe uses state-of-the-art modern proven cryptography - Curve25519, ChaCha20, Poly1305, BLAKE2 and HKDF. No need to worry that third parties will spy on your communications.

High Performance
TunSafe's multithreaded design gives 6x higher throughput than OpenVPN, while using minimal computing resources.

The First of its Kind
TunSafe is the first VPN client for Windows using the WireGuard protocol. With the continuously increased traction of WireGuard - now is a good time to switch away from legacy VPN implementations.

... och mer
Pris: Gratis!
Utvecklare: Ludvig Strigeus
Jag använder TunSafe sedan en tid tillbaka. Dom erbjuder en gratis VPN-tjänst som är kompatibel med deras klient. Dom hävdar att denna tjänst inte loggar, och servrar finns i Nederländerna, Rumänien, USA, Sverige och Tyskland. Jag använder dock TunSafe med Mullvad då jag redan känner mig bekväm med deras tjänst.

Jag har helt gått över från OpenVPN till WireGuard tack vare TunSafe, och nu är jag intresserad av att höra era åsikter. Har ni provat TunSafe? Vad tyckte ni? Om ni hittar andra klienter för Windows som nyttjar VPN-protokollet WireGuard så är ni fria att diskutera dom i denna tråd.

// addicted2chaos
Citera
2018-09-07, 22:59
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Gratis?

Bara att det är gratis får varningsklockorna att ringa. Vad är deras affärsmodell?
Citera
2018-09-07, 23:12
  #3
Medlem
a2cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Gratis?

Bara att det är gratis får varningsklockorna att ringa. Vad är deras affärsmodell?
Jag tror inte att syftet är att tjäna pengar, utan istället att utforska den "nya" tekniken WireGuard samt vara "först" med en modell för vanliga konsumenter som inte använder Linux.

Här har du lite referenser angående Ludvigs kompetens:
Ganska så vass kille alltså.

// addicted2chaos
Citera
2018-09-09, 02:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Gratis?

Bara att det är gratis får varningsklockorna att ringa. Vad är deras affärsmodell?

Det finns ingen affärsmodell till grund för projektet. Ludde brinner för programmering och han gillar WireGuard-protokollet som är en riktigt frisk fläkt inom nätverkskryptering och ses som den första värdiga ersättaren till IPsec / OpenVPN. Så det gav intresset och motivationen att skapa en liten och effektiv Windows-klient.

Projektet är open-source för att döda eventuella varningsklockor


/Viktor
__________________
Senast redigerad av tunsafe 2018-09-09 kl. 02:49.
Citera
2021-07-08, 03:23
  #5
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Gratis?

Bara att det är gratis får varningsklockorna att ringa. Vad är deras affärsmodell?
"Man får vad man betalar för" dogmatiker, detected. Använder du iPhone också? lol...

Konfigurerade precis klart TunSafe, bra skit. Har ju sedan lång tid tillbaka kört OpenVPN, och det har fungerat bra. När WireGuard släpptes relativt nyligen så blev jag intresserad, men fick det inte att fungera efter mina önskemål, eftersom jag använder min dator för att dela min uppkoppling via WiFi, så att jag inte behöver slösa datasurf på mobilen när jag är hemma. Detta som tidigare fungerade bra med OpenVPN, ville inte komma igång med WireGuard. Visade sig att den officiella WireGuard klienten inte använder TAP-Windows, därav fungerade det inte att konvertera ens internetuppkoppling till en WiFi accesspunkt via netsh wlan start hosted network, men eftersom TunSafe precis som OpenVPN använder TAP-Windows, så fungerar det alldeles utmärkt att dela ens VPN-uppkoppling via WiFi även här. Så framöver kör jag med TunSafe, tills om eller när den officiella WireGuard klienten fixar stöd för TAP-Windows, vilket kanske inte ens kommer hända. Detta med TAP-Windows verkar ju vara den stora skillnaden mellan WireGuard och TunSafe som klienter, och TunSafe utvecklaren Ludvig Strigeus verkar mena att TAP-Windows är bättre. Hur står det till med det? Varför ska man annars använda TunSafe istället för den officiella WireGuard klienten, om inte för TAP-Windows?

Hur som helst så är det riktigt härligt att ens internetuppkoppling inte begränsas nu när jag kör med TunSafe. Kommer långt över 100 Mbit/s nu med TunSafe, vilket var svårt med OpenVPN.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-07-08 kl. 03:28.
Citera
2021-07-24, 16:49
  #6
Medlem
EliasAlucards avatar
Hur står det till med källkoden för TunSafe? Verkar vara någon half-assed, hemmasnickrad kvasi-open source licens som Ludvig kör med?


Vad är det för trams liksom. GPLv2+ or GTFO är det som gäller. På GitHub är TunSafe klienten licenserad under AGPL1.0 (och verkar inte ha uppdaterats på 3 år där), så vad är det som gäller här? Varför inte GPL3+ istället, eller åtminstone AGPL3+? Jag fattar ingenting.

Jag förstår att Ludvig behöver dra in stålar till projektet, men jag och många andra open source entusiaster donerar gärna en slant till TunSafe, men mitt minimumkrav för att donera är GPLv2 (och helst av allt GPLv2+ som sagt). Var hittar man källkoden till TunSafe förresten?

Ludvig Strigeus, med all respekt, du är en jävligt skillad utvecklare, men skärp till dig nu för fan, lol. Vi behöver en hardcore open source implementering av WireGuard protokollet där Windows-TAP är användbar, och då är det GPLv2+ hela vägen som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback