Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-07, 18:59
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
För någon dag sedan såg jag på Discovery och Jeremy Wades program och River Monsters. Tycker det är ganska kul och kolla på, detta var ett special program som fokuserade på "mystik" och övernaturliga saker osv... jaja...

Hur som helst så var han i Indien som jag vill minnas det och fick en rejäl firre kanske över 1 meter i en flod. Fisken såg exakt ut som en gigantisk öring. Jaja man kan ju lätt se att det är någon form av lax variant hur som helst, men var sjukt likt en öring modell gigant. Så jag googlade på det för att läsa lite mer om denna fisk (och för att bekräfta att det måste vara något i lax släktet). Då blir jag helt jävla sjukt paff. Den Wiki som kom upp hade 2 stycken beskrivningar/länkar och den ena var till fisken som sådan och den andra var till vad man i Älvkarleby (dialektalt) kallade öringar för...

Då undrar jag hur är denna koppling egentligen? Någon som vet?

Vad har hänt här så att säga?

Så för att summera, en fisk i Indien (finns givetvis säkerligen runt om i Asien) ser ut som en gigantisk öring men heter Taimen, men just i Älvkarleby dialekten är detta namn på öring.

Någon som vet?

---edit

Jag vet inte riktigt vart jag skall lägga detta, språk?, historia? eller under ämnet jag lade det i...
Citera
2018-09-07, 19:58
  #2
Medlem
Är det inte det finska ordet för öring? I alla fall från trakterna kring Tornedalen... Haparanda Tornio..
Citera
2018-09-07, 20:08
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmy
Är det inte det finska ordet för öring? I alla fall från trakterna kring Tornedalen... Haparanda Tornio..

Men för satan, detta gör det ju ännu mer intressant!

Är det vi nordbor som "döpt" fisken trots att den inte existerar i våra vatten men (tydligen var jag inte ensam :-) såg ut som en öring (trots den enorma storleken).

Eller är det namn en import i från Asien? dvs typ någon också för lääänge sedan var här och fick se en öring och sade "taimen"? och det blev namnet för vissa dialekter (en i Sverige) och tydligen då mer i Finland?

Det låter troligare att vi exporterade detta namn dock på någotvis. Men faktum är ju att den asiatiska "Taimen" är inte en öring och varför skulle "vi" kalla den för öring om Taimen var det allmänna namnet på öring i Sverige och vi gav detta till arten "vi" såg i Asien (för den var så lik en öring).

Jaja... mind boggling!

Men sjukt spännande input av dig! Tack!
Citera
2018-09-07, 20:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Men för satan, detta gör det ju ännu mer intressant!

Är det vi nordbor som "döpt" fisken trots att den inte existerar i våra vatten men (tydligen var jag inte ensam :-) såg ut som en öring (trots den enorma storleken).

Eller är det namn en import i från Asien? dvs typ någon också för lääänge sedan var här och fick se en öring och sade "taimen"? och det blev namnet för vissa dialekter (en i Sverige) och tydligen då mer i Finland?

Det låter troligare att vi exporterade detta namn dock på någotvis. Men faktum är ju att den asiatiska "Taimen" är inte en öring och varför skulle "vi" kalla den för öring om Taimen var det allmänna namnet på öring i Sverige och vi gav detta till arten "vi" såg i Asien (för den var så lik en öring).

Jaja... mind boggling!

Men sjukt spännande input av dig! Tack!

Kör man Google translate på taimen får man forell på svenska.

Googlat din mystiska fisk nu och, ja, du har ju nåt på spåret. Jag tar då på min min foliehatt från och med nu... Lycka till!
Citera
2018-09-07, 20:31
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmy
Kör man Google translate på taimen får man forell på svenska.

Googlat din mystiska fisk nu och, ja, du har ju nåt på spåret. Jag tar då på min min foliehatt från och med nu... Lycka till!

Lite mer efterforskning :-)

Läste lite mer på Wiki om Öring och hittade detta (som du också sade!)
Angående "bygdemål".

Citat:
Taimen Älvkarleby Namnet är ett finskt lånord.
Observera att i riksmålet avser taimen arten Hucho taimen

Så alltså Taimen är ett finskt låneord i Älvkarleby för Öring... Då undrar man om finskan har fått ordet ifrån Asien eller fisken fått sitt namn (trots att det inte är samma fisk, dock givetvis nära besläktad) i Asien i från Finland?

Eller kan det komma så långt som ifrån mongolisk tid?
Citera
2018-09-07, 22:00
  #6
Medlem
448s avatar
Taimen är la typ samlingsnamn för massa öringsfiskar , jävla bestar på +++40kg vissa arter.
Fetingarna finns i Sibiren,mongoliet m.m,balkan och kankse Kina/Japan har jag för mig

I Finland är havsöring ofta Meritaimen ,Meri är hav

Är Alaska så utrycket verkar användas här oxå

https://www.wildsalmoncenter.org/work/science/taimen/

Jävla vikt , nästan så en Grizzly kan åka på en smäll på nosen....
__________________
Senast redigerad av 448 2018-09-07 kl. 22:03. Anledning: Tllägg
Citera
2018-09-07, 23:31
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Taimen är la typ samlingsnamn för massa öringsfiskar , jävla bestar på +++40kg vissa arter.
Fetingarna finns i Sibiren,mongoliet m.m,balkan och kankse Kina/Japan har jag för mig

I Finland är havsöring ofta Meritaimen ,Meri är hav

Är Alaska så utrycket verkar användas här oxå

https://www.wildsalmoncenter.org/work/science/taimen/

Jävla vikt , nästan så en Grizzly kan åka på en smäll på nosen....

Tack för länken! Men undrar fortfarande lite hur då själva ordet Taimen uppstod (och som sagt, när jag blev förvånad så stod det att Taimen var ett dialektalt ord för Öring i Älvkarleby) som vi nu vet verkar åtminstone inte ha något ursprung ifrån Sverige utan Finland.

Kan det alltså vara så att Taimen kommer i från finskan? Och någon (då öring i från Finland/Sverige inte är samma fisk som Taimen men typ kusiner :-) men har på något sätt blivit sammankopplade och/men har ett ursprung i från finska ordet för öring?
Citera
2018-09-08, 01:59
  #8
Medlem
448s avatar
Öringen och laxen är så vanligt förekommande och kan agera i salt/sötvatten och desutom i kombination så det finns väldigt mycket namn på den fiskarten från gamla tider som kan fått lite olika namn även inom länder lokalt på grund av folk som flyttat omkring redan i äldre tider.

Ganska stora artskillnadr och målningar har dom också.

Lär ha varit en väldigt bra matkälla under alla tider , öringen simmar ju typ upp i motorvägsdiken
efter regn...så även fisklösa bäckar och diken blir fiskförande under perioder av öringen.

Röding är en annan fisk som finns massa specialanpassade modeller förutom lax och öring.

Rengbåge är en fisk som sätts ut i PT vatten , den kan i.g inte föröka sig i Sve4ige
då lektiden är fel men det verkar dom numera lyckas med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback