Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-07, 16:02
  #1
Medlem
Det jag har bestämt är om jag fixar en hund så ska jag adoptera en, trots motgångar som kan ske.

Hörde dock att det kostar en del? Det förstår jag iofs så sannolikaheten på seriösa ägare ökar markant. Men något att tänka på?`Om jag får ryck och ska fixa en hund då en adopterad hund.
Citera
2018-09-07, 16:13
  #2
Medlem
MamaRoachs avatar
"får ryck"?
Att ha hund kräver tid, tålamod och ansvar. Om du funderar på en jycke från (typ) hundstallet så krävs det att du är en trygg och stabil person som kan ta hand om ett djur, som kanske haft det tufft. Man vet aldrig vad det är för pajas som ägt hunden innan dig. Kan ha varit utsatt för våld/misskötsel.
Och ja. Att skaffa hund kostar pengar. Du bör ha en slant undansatt utifall att det krävs veterinärbesök, specialfoder eller annat.
"Få ryck" att skaffa hund
Citera
2018-09-07, 16:34
  #3
Medlem
Man adopterar inte hundar, man köper dom. Enda orsaken till att de kallar det för adoption, är för att slippa betala avgifter till Sverige när de exporterar hundarna hit, så visst, skiter du i vår natur och tycker det är helt okej med företag som bara vill tjäna pengar på dig utan att bidra till samhället, köp en stackars panikslagen hund från dessa hundfabriker.

Eller så köper du en omplacering från exempelvis Hundstallet eller en avelstik som gjort sitt från en uppfödare och göder inte korkade personer utan minsta fungerande hjärncell.
Citera
2018-09-07, 21:25
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Det jag har bestämt är om jag fixar en hund så ska jag adoptera en, trots motgångar som kan ske.

Hörde dock att det kostar en del? Det förstår jag iofs så sannolikaheten på seriösa ägare ökar markant. Men något att tänka på?`Om jag får ryck och ska fixa en hund då en adopterad hund.

Förtydliga vad du menar med att adoptera en hund. Begreppet är obekat för gemene man.
Citera
2018-09-10, 10:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaRoach
"får ryck"?
Att ha hund kräver tid, tålamod och ansvar. Om du funderar på en jycke från (typ) hundstallet så krävs det att du är en trygg och stabil person som kan ta hand om ett djur, som kanske haft det tufft. Man vet aldrig vad det är för pajas som ägt hunden innan dig. Kan ha varit utsatt för våld/misskötsel.
Och ja. Att skaffa hund kostar pengar. Du bör ha en slant undansatt utifall att det krävs veterinärbesök, specialfoder eller annat.
"Få ryck" att skaffa hund
Om jag skaffar en hund vet jag vad det innebär med det. Har haft hund tidigare livet när man bodde med far och mor. Jag menade med att rycket är att jag då bestämt mig om jag vill ta på mig det ansvaret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback