Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-07, 15:20
  #1
Medlem
Slipsluders avatar
En familjemedlems gamla iPhone sjöng på sista versen varpå jag köpt en ny olåst till denne. Jag säkerhetskopierade den gamla i iTunes och förde över till den gamla.

Till saken hör att familjemedlemmen för ett antal år sedan jobbade på ett företag och hade telefonen från detta. Företaget lades ner men hon gick behålla sin telefon och allting. Vid nån tidpunkt vet jag att vi angett familjemedlemmens nya mailadress.

Hursomhelst, nu när jag säkerthetskopierat den gamla telefonen till den nya så kommer det upp hela tiden:
"Ange lösenordet för Apple-ID:et för mailadressen XXXX@*****.se"

Men den mailen kommer familjemedlemmen inte åt längre eftersom företaget är nedlagt och det är därför dumt att fortsätta använda det. Det är jätteirriterande att meddelandet kommer upp stup i kvarten också.

Så till mina frågor:
- Hur får man bort denna notis?
- Det som var på den gamla vill vi givetvis ha kvar på den nya. Hur löser man detta bäst?



Tack så jättemycket på förhand!
Citera
2018-09-07, 16:47
  #2
Medlem
Raggarspinns avatar
Det är inga problem att använda det gamla apple-ID:et trots att mailadressen inte existerar längre. Men om lösenordet för Apple-ID är okänt så går det kanske inte att få det skickat via mail.
Att iPhone frågar efter lösenordet beror på att det finns appar eller tjänster som är köpta/hämtade med ett gammalt Apple-ID. Ta bort alla appar som är köpta med det gamla AppleID och hämta dessa med det nya. Ta eventuellt bort det gamla AppleID från facetime, imessage, iCloud, iTunes och Appstore.
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-09-07 kl. 16:52.
Citera
2018-09-07, 23:26
  #3
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är inga problem att använda det gamla apple-ID:et trots att mailadressen inte existerar längre. Men om lösenordet för Apple-ID är okänt så går det kanske inte att få det skickat via mail.
Att iPhone frågar efter lösenordet beror på att det finns appar eller tjänster som är köpta/hämtade med ett gammalt Apple-ID. Ta bort alla appar som är köpta med det gamla AppleID och hämta dessa med det nya. Ta eventuellt bort det gamla AppleID från facetime, imessage, iCloud, iTunes och Appstore.

Tack för svar!

Kan man enkelt se vilka appar som är knutna till det gamla ID:t?
Citera
2018-09-08, 10:31
  #4
Medlem
Raggarspinns avatar
Ja, om man har tillgång till det gamla AppleID:t. Har man inte tillgång till det gamla AppleID:t så kan man kolla upp vilka appar som är köpta med det nya AppleID.
Prova annars att stänga av automatiska hämtningar och uppdateringar, finns under inställningar - Itunes och app store. App store kan bara spara ett AppleID och har man använt flera appleID så kommer iPhone fråga efter lösenord. För att kunna uppdatera en app så behövs rätt lösenord för det AppleID:t som användes för köpet.

Det kan även vara så att iTunes som användes vid säkerhetskopieringen var inloggad med "XXXX@*****.se och att er nya iPhone frågar efter lösenordet.

https://forum.macworld.se/topic/1718...p%C3%A5-samma/
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-09-08 kl. 11:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback