Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-07, 12:02
  #1
Medlem
Hur kommer jag ut ur viktplatå i början av deff?

Äter 40E% protein, 40E% kolhydrater, 20E% fett. Totalt 1500kcal.
Dvs borde jag vara ca 500kcal under mitt behov enligt uträkningar.
MEN det händer ingenting. Ligger stabilare i vikt än vad jag gör i vanliga fall. Vågen rör sig inte ett gram.

21/9 67.9 Börjar dra ned, mest då på kolhydrater
30/9 67.5
31/9 67.2
1/9 - Startar med kostplanen (se ovan)
2/9 67.2
3/9-7/9 66.9 kg varje dag, och sista tre dagarna har jag legat 100-200 under 1500kcal.
På en vecka har jag alltså droppat 0,3 kg. Dock förstår jag att en vecka inte är mycket att dra ett snitt på...men förra gången jag låg i deff så var det precis samma sak. Vecka 2-3, dag 7-19 hände ingenting...

Tidigare deff:
Dag 2 68.3
Dag 3 67.8 kg
Dag 6 67.2 kg
Dag 7 66.5 (så fick en bra första vecka -1,8kg (vätska))
Dag 15 66.9 kg
Dag 19 66.5 (Sänker drastiskt intaget till 1000kcal eftersom inget händer)
Dag 22 65.4
Dag 31 64.6 kg (dvs -3,7kg på en måndad, snittet blev -0,9/vecka under månaden, och det är väl helt ok. Dock kom det mesta vecka 1 (vätska) och vecka 4 med alldeles för lågt intag...

Tränat styrka, HIIT och promenader, ca 45-90 min per dag.

Eller är det så att jag har så grymt dålig förbränning att jag borde ligga på lägre intag???
Mitt mål är att droppa 0.7kg/vecka. Dvs 10kg på 15 veckor.

Har stillasittande jobb, så det jag rör på mig under vardagar är typ under träning/promenader.
Kön: Kvinna
Längd: 155

Om man räknar på att jag har:
- "Låg aktivitet" så bör 1239kcal generera 0.7kg/veckan. 1439kcal 0,5kg/veckan.
- "Normal aktivitet" så bör 1685 kcal generera 0,5kg/vecka. 1486kcal 0,7kg/veckan.

Hur skulle ni gjort? Sänka eller ligga kvar och hoppas att det ger med sig? Eller har ni andra tips hur man kan få fart på kroppen?
Tar PWO, kreatin, glutamin, bcaa. Kanske Carnetine kan sätta fart?
Har även i 3 dagar tagit nån Burn också, men gör ingen skillnad heller...
Citera
2018-09-07, 12:14
  #2
Medlem
persona.von.gratas avatar
Först en disclaimer. Jag är inte PT eller speciellt kostintresserad ur näringssynpunkt.
Och mitt råd är strikt empiriskt och subjektivt.

Cut the carbs!!!
Jag känner ingen som har sprungit eller svält (svältit, svultit?) sig smal.
Dom i min omgivning som har lyckats med bestående viktnedgång har gjort det uteslutande genom att minska på kolhydrater.
Jag vet inte varför det funkar men jag ser att det funkar. Lite som att humlan kan flyga trots att vetenskapen påstår annat.

Lycka till oavsett!

EDIT:
Kreatin låter konstigt om du vill ner i vikt.
Citera
2018-09-07, 12:20
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, du får sänka kalorierna allteftersom du går ned i vikt, eftersom det som är ett underskott i början, inte kommer vara det när du tappat ett x antal kilo. Om du drar ned fett eller kolhydrat är upp till dig, proteinet hade jag hållt detsamma och högt under hela viktnedgången. Nej det finns inga tillskott som ger den effekter du söker, om vi talar om tillåtna sådana. Koffein kan möjligen sänka aptiten för vissa så det i sin tur kan göra att man äter mindre. Bara att sänka om du vill fortsätta ned.
Citera
2018-09-07, 12:41
  #4
Avstängd
qirteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, du får sänka kalorierna allteftersom du går ned i vikt, eftersom det som är ett underskott i början, inte kommer vara det när du tappat ett x antal kilo. Om du drar ned fett eller kolhydrat är upp till dig, proteinet hade jag hållt detsamma och högt under hela viktnedgången. Nej det finns inga tillskott som ger den effekter du söker, om vi talar om tillåtna sådana. Koffein kan möjligen sänka aptiten för vissa så det i sin tur kan göra att man äter mindre. Bara att sänka om du vill fortsätta ned.

Tror jag läst att för varje kilo man tappar så minskar ens kaloribehov med ca 20 kalorier så det är såklart något man ska tänka på och allt eftersom man går ner i vikt måste man äta ännu mindre för att minska i samma takt.

Nu är det dock så att vikten går inte neråt i samma takt hela tiden utan man har platåer ibland på flera veckor då man bara står helt stilla även när man ligger på ett underskott och gör allt rätt, man kan inte tänka ne men jag har gått ner 0,5 kg i veckan och kommer fortsätta att göra det utan man kommer ha flera platåer då man står helt stilla men det är bara att fortsätta att ligga på underskott.

1500 kalorier är rätt lågt och du borde gå ner i vikt på det.
Citera
2018-09-07, 14:47
  #5
Medlem
persona.von.gratas avatar
Är du tung på mjölkprodukter så skulle du kunna minska där. Laktos är latin för socker.
Citera
2018-09-07, 17:33
  #6
Medlem
Sluta med Kreatinet under deffen och se om det hjälper.
Kreatin binder vatten hos vissa vilket gör det svårare att deffa.
Citera
2018-09-07, 18:26
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Tror jag läst att för varje kilo man tappar så minskar ens kaloribehov med ca 20 kalorier så det är såklart något man ska tänka på och allt eftersom man går ner i vikt måste man äta ännu mindre för att minska i samma takt.

Nu är det dock så att vikten går inte neråt i samma takt hela tiden utan man har platåer ibland på flera veckor då man bara står helt stilla även när man ligger på ett underskott och gör allt rätt, man kan inte tänka ne men jag har gått ner 0,5 kg i veckan och kommer fortsätta att göra det utan man kommer ha flera platåer då man står helt stilla men det är bara att fortsätta att ligga på underskott.

1500 kalorier är rätt lågt och du borde gå ner i vikt på det.
Ja, visst är det så att platåer kan hända och viktkurvan är inte alltid korrekt. Sen är det ju även en fråga om huruvida personen räknar korrekt och det faktiskt är 1500 kcal/dag, men det är ju en annan fråga i och för sig, men otänkbart är det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Är du tung på mjölkprodukter så skulle du kunna minska där. Laktos är latin för socker.
Och mjölkprodukter förhindrar inte viktnedgång, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av piccazzo
Sluta med Kreatinet under deffen och se om det hjälper.
Kreatin binder vatten hos vissa vilket gör det svårare att deffa.
På vilket sätt blir det svårare att deffa om man tar kreatin? Att det binder vätska är korrekt, hur detta skulle vara ett hinder vid kaloriunderskott ser jag inte.
Citera
2018-09-07, 18:54
  #8
Avstängd
qirteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
På vilket sätt blir det svårare att deffa om man tar kreatin? Att det binder vätska är korrekt, hur detta skulle vara ett hinder vid kaloriunderskott ser jag inte.

Kreatin binder även vätska i muskeln så det är inget som gör så man ser mindre deffad ut som vissa verkar tro, det är mer så att man ser biffigare ut.
Citera
2018-09-07, 19:05
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Kreatin binder även vätska i muskeln så det är inget som gör så man ser mindre deffad ut som vissa verkar tro, det är mer så att man ser biffigare ut.
Det är vätska du både ser och presterar bra utav, och fortfarande ingenting som förhindrar viktnedgången så länge du ligger på kaloriunderskott. Det blir inte svårare att deffa med kreatin, som ovanstående skrev.
Citera
2018-09-07, 19:14
  #10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Och mjölkprodukter förhindrar inte viktnedgång, nej.
Men jag är övertygad om att laktos/socker gör det, ja.
Citera
2018-09-07, 19:38
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Men jag är övertygad om att laktos/socker gör det, ja.
Får du absolut vara, men du har noll belägg för det och påståendet är inkorrekt.
Citera
2018-09-07, 20:20
  #12
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Får du absolut vara, men du har noll belägg för det och påståendet är inkorrekt.
Jag är övertygad om att laktos är socker (mjölksocker). Jag är övertygad om att intag av socker inte gynnar viktnedgång. Jag känner inget behov att presentera "belägg" för påståendet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback