Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-07, 11:15
  #1
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Som frågan lyder i rubriken. Stråken som kom med den elektriska kontrabasen (som i praktiken bör vara som en vanlig elbas, fast med tjockare strängar) fungerar tydligen enbart om man har en förstärkare, vilket undertecknad inte har. Går det att inhandla och använda en stråke som egentligen är avsedd för en akustisk kontrabas, använda den på en elektrisk och få fram en rimlig ton?
Citera
2018-09-07, 12:11
  #2
Medlem
PappaTribes avatar
Rent logiskt så kommer det inte fungera eftersom det inte är själva stråken som ger ifrån sig ljudet.

Köp en adapter till datorn eller en miniförstärkare?
Citera
2018-09-07, 18:52
  #3
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Rent logiskt så kommer det inte fungera eftersom det inte är själva stråken som ger ifrån sig ljudet.

Köp en adapter till datorn eller en miniförstärkare?

Jag ska investera i en akustisk kontrabas i sinom tid; därför har jag inte lust att investera i basförstärkare+förstärkarsladd. Men du har rätt. Jag har googlat och hamnade bland annat på ett musikforum, där alla var ense om att det inte fungerar att göra på sättet som jag föreslog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback