Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-07, 10:15
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Kollade på en BMW 320d -13 häromdan, den har gått 8500 mil och när jag undersökte service-"boken" i bildatorn upptäckte jag att den skulle ha servats med olja och bromsvätska i september 2017, dvs för ett år sedan! Vet ej hur mycket den gått sen dess men ca 600 mil efter besiktning i februari i år. Senaste service (som har registrerats) var i september 2015. Oljan har alltså gått i 3 år och 3000 mil i dagsläget.

Nu känner jag mig inte ett dugg sugen på att köpa bilen, trots att priset är ganska bra. Tänker att den missade servicen kommer att följa med som ett stort prissänke när jag själv ska sälja bilen om 3-4 år.

Är min magkänsla helt åt skogen tror ni?

Kan tillägga att bilen började som hyrbil i ett halvår och sen har gått som leasing fram till juni i år då den köptes av en sån där "sälja vidare bilar till bilhandlare-firma".
Citera
2018-09-07, 10:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kollade på en BMW 320d -13 häromdan, den har gått 8500 mil och när jag undersökte service-"boken" i bildatorn upptäckte jag att den skulle ha servats med olja och bromsvätska i september 2017, dvs för ett år sedan! Vet ej hur mycket den gått sen dess men ca 600 mil efter besiktning i februari i år. Senaste service (som har registrerats) var i september 2015. Oljan har alltså gått i 3 år och 3000 mil i dagsläget.

Nu känner jag mig inte ett dugg sugen på att köpa bilen, trots att priset är ganska bra. Tänker att den missade servicen kommer att följa med som ett stort prissänke när jag själv ska sälja bilen om 3-4 år.

Är min magkänsla helt åt skogen tror ni?

Kan tillägga att bilen började som hyrbil i ett halvår och sen har gått som leasing fram till juni i år då den köptes av en sån där "sälja vidare bilar till bilhandlare-firma".


Varför ens fundera på köp om det inte känns helt rätt?

Är mju knappast någon ovanlig eller speciell bil du tittar på. Lär väl finns 100 till att välja bland som har bättre historik lagre mil mer utrustning etc
Citera
2018-09-07, 10:24
  #3
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Varför ens fundera på köp om det inte känns helt rätt?

Är mju knappast någon ovanlig eller speciell bil du tittar på. Lär väl finns 100 till att välja bland som har bättre historik lagre mil mer utrustning etc

Just i närområdet där jag bor är det trots allt ganska sällan en sån dyker upp, max 1/månad. Men jag har absolut ingen brådska egentligen så jag kan vänta.
Men samtidigt vet jag ju hur många människor som avstår från saker pga helt irrationell rädsla så jag vill ha fler perspektiv på saken för att utesluta att jag är irrationell nu.
Citera
2018-09-07, 10:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Just i närområdet där jag bor är det trots allt ganska sällan en sån dyker upp, max 1/månad. Men jag har absolut ingen brådska egentligen så jag kan vänta.
Men samtidigt vet jag ju hur många människor som avstår från saker pga helt irrationell rädsla så jag vill ha fler perspektiv på saken för att utesluta att jag är irrationell nu.


Så sätt dig i bilen bussen flyget och åk och kolla på fler då? Leta upp 20st inom en 10milsradie du kan vara intresserad av.
Ta en helg och åk runt i Sverige. Lär vara väl investerade tusenlappar.

Om man bor i Lapplands inland så blir ju utbudet klart begränsat om man ska vara i hembyn och leta....
Citera
2018-09-07, 10:28
  #5
Avstängd
En del tillverkare säger att deras olja funkar 3000mil och kanske nuvarande ägare går efter det. Att köpa en gammal hyrbil är ganska sunkigt du vet aldrig hur många personer som kört skiten ur den. Avstå om du ej är 100% säker
Citera
2018-09-07, 10:29
  #6
Medlem
Turbomachines avatar
Det är ganska vanligt med service intervaller på 3000 mil på nya bilar.
Bilens dator tänder servicelampan när det känner att det är dags då servicen styrs mycket av ägarens körstil.
Försök dra av på priset om det är just den bilen du vill ha då du känner att den borde ha servats tidigare.
Citera
2018-09-07, 10:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kollade på en BMW 320d -13 häromdan, den har gått 8500 mil och när jag undersökte service-"boken" i bildatorn upptäckte jag att den skulle ha servats med olja och bromsvätska i september 2017, dvs för ett år sedan! Vet ej hur mycket den gått sen dess men ca 600 mil efter besiktning i februari i år. Senaste service (som har registrerats) var i september 2015. Oljan har alltså gått i 3 år och 3000 mil i dagsläget.

Nu känner jag mig inte ett dugg sugen på att köpa bilen, trots att priset är ganska bra. Tänker att den missade servicen kommer att följa med som ett stort prissänke när jag själv ska sälja bilen om 3-4 år.

Är min magkänsla helt åt skogen tror ni?

Kan tillägga att bilen började som hyrbil i ett halvår och sen har gått som leasing fram till juni i år då den köptes av en sån där "sälja vidare bilar till bilhandlare-firma".

Att en service är någon månad sen kan kvitta, men om den är mer sen än så hade jag inte varit intresserad (alt. prutat grovt). Anledningen till detta är i mina ögon att tillverkare redan pressar serviceintervallen till det maximala för att se "pålitliga" ut och hålla driftkostnaderna nere för första ägaren. BMW är ett prima exempel på tillverkare som i princip bara bryr sig om kostnaderna under leasingperioden/garantiperioden. Jag hade aldrig köpt en nyare BMW som inte längre har garantier, och som dessutom inte följt servicen slaviskt.
Hyrbilar är lite blandad kompott, å ena sidan är de väl omhändertagna rent servicemässigt, å andra sidan körs de väldigt hårt av folk som inte bryr sig ett dugg. Hade varit väldigt försiktig om jag var du. Om du verkligen vill ha just en sån bil hade jag letat upp någon med få ägare som dessutom har tagit hand om bilen och kan visa det. Det är värt pengarna i slutändan.
Citera
2018-09-09, 11:06
  #8
Medlem
Den icke genomförda servicen ger dig en bra anledning att pruta.
Någon aning om vad just denna service kommer att kosta i runda slängar?
Citera
2018-09-28, 21:35
  #9
Medlem
Flambingos avatar
Nuvarande ägare kanske har bytt olja/bromsvätska själv?
Många "servar" sina bilar själv. Så länge man vet hur man byter olja och andra vätskor/filter o grejer själv. Man sparar en jäkla slant. Ring och fråga ? Sen om man kan lita på folk, det vet man ju aldrig
Citera
2018-09-30, 00:16
  #10
Medlem
PlutoJs avatar
Om oljan inte har bytts på tre år är det potentiellt riktigt illa. Bytesintervaller om max 3000 mil eller max ett år är vad som gäller. Körs bilen bara 1000 mil om året har den missat tre oljebyten och filterbyten. Oljan bryts ner över tid, och personligen hade valt bort den bilen.

Nu är det ju fullt möjligt att olja och filter bytts en gång om året utan att det noterats, men hur ska du kunna veta det? Vill du chansa?
Citera
2018-10-01, 00:27
  #11
Medlem
Kryllar ju av begagnade 3-serie så varför ens chansa?

3000 mil på samma olja är nog så illa även om det är inom intervallen. Själv hade jag försökt hitta ett pedantskött exemplar där ägaren kostat på ett extra oljebyte mellan service:arna.
Citera
2018-10-01, 08:58
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Service eller inte.
Fundera ett steg till.
Om bilen inte servats under lång tid så kan du börja fundera på vilka andra saker som åsidosatts?
Just servicehistorik på nyare bilar blir då en extremt viktig faktor vid köp.
Inte en chans att jag skulle köpa en bil som är jnder tio år utan komplett ifylld servicebok.
Efter tio år så bryr jag mig inte längre då jag då ser mig som siste ägare på den bilen även om jag antagligen säljer den vidare för en spottstyver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback