2018-09-06, 22:22
Medlem
Jag har fått en nästan sjuklig hobby att spara och frysa in fett. Steker jag korv,bacon, fisk eller vad som helst så sparar jag fettet som blir över.

Jag fryser in det i små kuber och sorterar så jag vet vilken typ av fett det är.

Jag har nu 2 fack helt fulla i frysen och inser att jag måste lugna mig lite.

Jag använder fettet i soppor och som smakförhöjare i grytor. Det händer även att jag kör fattigvarianten: snabbmakaroner+2st baconkuber (fyllekäk under många år)

Folk har sagt att det är äckligt när de ser min frys.

Finns det någon här som har samma hobby?

Är detta äckligt?

Jag funderar på att utveckla detta och göra riktiga såser och frysa in.
Citera
2018-09-06, 22:38
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Jag har fått en nästan sjuklig hobby att spara och frysa in fett. Steker jag korv,bacon, fisk eller vad som helst så sparar jag fettet som blir över.

Jag fryser in det i små kuber och sorterar så jag vet vilken typ av fett det är.

Jag använder fettet i soppor och som smakförhöjare i grytor. Det händer även att jag kör fattigvarianten: snabbmakaroner+2st baconkuber (fyllekäk under många år)

Är detta äckligt?

Tror jag sett det nånstans, recept på gryta med bönor (refried beans) där man skall lägga till fett från bacon i det hela, kanske det du har sparat går lika bra? Refried beans är jättegott, typ till frukost med stekta ägg. Heter huevos rancheros i USA.
Citera
2018-09-06, 22:38
Medlem
Mackan52s avatar
Jag samlar inte fett men har som vana att inte "slösa" med fett.

Steker jag något och det blir fett kvar i pannan så steker jag bröd i det, eller häller i det i såsen eller häller det över pastan när jag rör om det efter att det gått i durkslaget osv.

Waste not, want not.

Jag tror dock inte det är bra att spara även om du fryser in det, blir det inte härsket väldigt fort?

Det var väldigt vanligt under ransoneringstiden att man gjorde mesta möjliga med fettet och det borde ju ligga i tiden att man inte ska slösa med animaliskt fett, men jag tror nog det är bättre om du använder det "direkt".

Det finns en sak som är bra med det du gör, du sparar på rören. Väldigt mycket underhåll i våra vattenrör görs pga att folk slår ut fett i avloppet som klaggar igen rören.
Citera
2018-09-06, 22:41
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Tror jag sett det nånstans, recept på gryta med bönor (refried beans) där man skall lägga till fett från bacon i det hela, kanske det du har sparat går lika bra? Refried beans är jättegott, typ till frukost med stekta ägg. Heter huevos rancheros i USA.

Prova att klippa itu bacon i en stekpanna med vitlök och champinjoner, ha extra smör i och häll sedan allt i en gryta kokande krossade tomater. Jättegod och billig hemlagad pastasås.
Citera
2018-09-06, 22:43
Medlem
Memmajemmas avatar
Du kan fortsätta att frysa in, men blanda lite frön och nötter så har du mat till fåglarna också i vinter
Citera
2018-09-06, 22:44
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Prova att klippa itu bacon i en stekpanna med vitlök och champinjoner, ha extra smör i och häll sedan allt i en gryta kokande krossade tomater. Jättegod och billig hemlagad pastasås.
Har precis alla dessa ingredienser, gör det imorgon.
Citera
2018-09-06, 22:53
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Har precis alla dessa ingredienser, gör det imorgon.

Koka inte sönder champinjonerna bara. Baconet och svamparna ska bli klara på stekpannan med vitlöken innan de åker i tomaterna. Sen ska det hela bara puttra lite lätt på svag värme så att vitlöken och allt fett "kommer ut" i tomatsåsen.

Citera
2018-09-07, 20:50
Medlem
TraXzmans avatar
Stekspadet består ju just av sky och fett från grytor av endast kött och kryddor så att spara det ser jag inte som nåt fel alls.. till en skysås. Kyckling tex släpper ju ifrån sig mycket fett under grillning under lock i ugn...som man kan göra soppa på

Sen är jag väldigt osäker på hur länge fettet håller sig i frysen? inte för att jag har letat heller
Citera
2018-09-16, 21:54
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop

Är detta äckligt?

Det är inget onormalt med det du gör. Du är tvärtom ovanligt noggrann som sorterar i kuber. Själv har jag inte alls sån ordning på mitt frysta fett som du.

Man läser också mycket om hur kort hållbarhet fryst fett har, men min erfarenhet är att detta är gravt överdrivet. Det håller väldigt mycket längre än vad som påstås. Använd näsa och smaklökar för att avgöra när det inte är bra längre. Jag har hittills inte råkat på något som blivit för gammalt trots att jag inte loggar datum.

Men... hobby? Är du säker på det? Köper du tidningar i ämnet? Finns det föreningar att gå med i?
Citera
2018-09-16, 21:58
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Betalade nyligen 85 kr för en burk ankfett. Fick ett ryck, tror det var Edward Bloms fel. Får googla recept :/

Att spara koncentrerad smak i form av buljonger och fett är väll i sig vettigt. Men som hobby är det lite lustigt förstås
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-09-16 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in