Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-06, 19:19
  #1
Medlem
Tjena.

Har i dagsläget en V70 och då jag fått jobb på annan ort så kommer jag pendla 8 mil enkel väg, inga problem att köra den sträckan men min bil är törstig så in i bänken och det kostar i dagsläget en tusing i veckan, något mer om jag är sen och behöver stampa på gasen. Det går inte i längden och är helt horribelt att det ska kosta så mycket att ta sig till jobbet.

Jag vill således börja kika på något nytt och som den icke bilintresserade mannen jag är så har jag egentligen ingen aning om någonting. Har förstått att en diesel dricker lite mindre men är det värt att skaffa nu när jag hört något om skatterna som ska höjas? Eller hur var det med det? Har ingen koll alls på reglerna där som gäller.

Iallafall. Jag är öppen för förslag, och framför allt tips på vad jag kan köpa. Jag har familj så behöver något lite större än en storlek clio, har funderat på en v60 eller v40 men eftersom jag kommer pressa rätt många mil så sjunker den i värde lite för fort, i samband med att jag inte har koll alls på förbrukning osv så lade jag den bilen på is. Jag behöver verkligen inget flashigt, så länge det rullar och reservdelar inte är för satans dyra så är jag öppen för förslag. Jag har lagt min budget mellan 30-60 tusen, vilket går både öka och sänka men där nånstans är att föredra.

Nån som har ett tips?
Citera
2018-09-06, 19:25
  #2
Medlem
Vilken V70? D3? T6?
Citera
2018-09-06, 19:36
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Toyota Avensis kanske? Kanske rent av Auris, som väl är jämförbar med V40 i storlek?
Citera
2018-09-06, 19:39
  #4
Medlem
zoombos avatar
Jag hamnade i liknande läge förutom att jag är ensamstående så jag behövde ingen stor bil och jag ville ha en snål, lågskattad diesel med bra omkörningsegenskaper och skapligt med utrusning för en budget på ca 25k och jag fick snabbt vittring på PSA 1.6L HDi motorn som sitter i ett antal bilar, bl a Volvo (D2), Ford (TDIc), Peugeot (HDi) och Citroën (HDi). Det är Peugeots motor i grunden och den kör man på under halvlitern på landsväg med bra reservkraft då den har turbo.
Citroën (C3, C4) och Ford (Focus) är billigast, därefter kommer Peugeot (307, 308) och sen Volvo (V50 och vissa V70). Kan även finnas fler.

Själv köpte jag en Citroën C3 och jag är mäkta förvånad vilken trevlig och ombonad bil med massa utrustning som man får för dessa pengar men den är för liten för en familj så en Peugeot 307 eller 308 skulle nog vara ett tänkbart alternativ.

Dieseln kommer att leva kvar och då dessa är miljöklassade så ser jag inga hinder att dom accepteras även framgent, jag betalar ca 1500,- i skatt per år och det är inga pengar.
Citera
2018-09-06, 20:17
  #5
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Om du har en v70 bensinare så borde den ligga runt 0,8 liter milen i snabbt landsvägstempo. En liknande bil med liten diesel enligt tidigare inlägg, typ v70 d2/d3 borde gå runt 0,5 litern. Då sparar du ca 400kr i månaden på bränsle. Grovt räknat på 16 kronor litern, vilket pendlar lite och beror på vart man tankar.

Tycker absolut du ska satsa på diesel.

Skoda Octavia av nyare modell är trevliga bilar. Bra utrymmen, hög förarkomfort om du är av normalstorlek. Lite högljudda i motorvägsfart jämfört med din v70, men det är de allra flesta bilar som är billigare än Volvon.
Citera
2018-09-06, 20:25
  #6
Medlem
MacEbolas avatar
Provkör en Volvo V50 Classic med D2-motorn. Den går att köra snålt, under halvlitern iaf (diesel).

Den är ingen lastbil, ingen Formel1-bil heller, men, den funkar säkert som pendlarbil, samtidigt som det går att lasta en ihopfälld barnvagn exempelvis.

Tidur till dieseldriven motorvärmare är en trevlig finess.

Förarmiljön känns bekant för Volvoförare.
Citera
2018-09-06, 20:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Vilken V70? D3? T6?

Fan vet jag. En 2003.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Toyota Avensis kanske? Kanske rent av Auris, som väl är jämförbar med V40 i storlek?

Hmm, prisklass på en sådan rackare?

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag hamnade i liknande läge förutom att jag är ensamstående så jag behövde ingen stor bil och jag ville ha en snål, lågskattad diesel med bra omkörningsegenskaper och skapligt med utrusning för en budget på ca 25k och jag fick snabbt vittring på PSA 1.6L HDi motorn som sitter i ett antal bilar, bl a Volvo (D2), Ford (TDIc), Peugeot (HDi) och Citroën (HDi). Det är Peugeots motor i grunden och den kör man på under halvlitern på landsväg med bra reservkraft då den har turbo.
Citroën (C3, C4) och Ford (Focus) är billigast, därefter kommer Peugeot (307, 308) och sen Volvo (V50 och vissa V70). Kan även finnas fler.

Själv köpte jag en Citroën C3 och jag är mäkta förvånad vilken trevlig och ombonad bil med massa utrustning som man får för dessa pengar men den är för liten för en familj så en Peugeot 307 eller 308 skulle nog vara ett tänkbart alternativ.

Dieseln kommer att leva kvar och då dessa är miljöklassade så ser jag inga hinder att dom accepteras även framgent, jag betalar ca 1500,- i skatt per år och det är inga pengar.

Jag fattar inte hälften av vad du skriver med motorer och grejer 🤔 men kan du förklara lite mer kring reglerna med Diesel? Det är ju snack om höjningar och skatterna på dem ska ju va skyhöga osv, vad jag hört. Hur ska jag förhålla mig? Efter årsmodeller etc?

Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Om du har en v70 bensinare så borde den ligga runt 0,8 liter milen i snabbt landsvägstempo. En liknande bil med liten diesel enligt tidigare inlägg, typ v70 d2/d3 borde gå runt 0,5 litern. Då sparar du ca 400kr i månaden på bränsle. Grovt räknat på 16 kronor litern, vilket pendlar lite och beror på vart man tankar.

Tycker absolut du ska satsa på diesel.

Skoda Octavia av nyare modell är trevliga bilar. Bra utrymmen, hög förarkomfort om du är av normalstorlek. Lite högljudda i motorvägsfart jämfört med din v70, men det är de allra flesta bilar som är billigare än Volvon.

Kör motorväg hela vägen i stort sett, ligger runt 140 i snitt. Jag vet, men är alltid sen 😂

400 spänn känns för lite, jag skulle vilja komma ner minst 2 lax i månaden, är det möjligt?
Citera
2018-09-06, 20:33
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -razor-
Hmm, prisklass på en sådan rackare?

Det beror helt på mil och årsmodell. Sök på dom på blocket, sätt ett tak på 60K, så ser du vad som går att få på ett ungefär.
Citera
2018-09-06, 20:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Provkör en Volvo V50 Classic med D2-motorn. Den går att köra snålt, under halvlitern iaf (diesel).

Den är ingen lastbil, ingen Formel1-bil heller, men, den funkar säkert som pendlarbil, samtidigt som det går att lasta en ihopfälld barnvagn exempelvis.

Tidur till dieseldriven motorvärmare är en trevlig finess.

Förarmiljön känns bekant för Volvoförare.

Det här lät intressant. Känner inte igen v50 dock, är det en mer ovanlig volvo?
Citera
2018-09-06, 20:53
  #10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -razor-
Det här lät intressant. Känner inte igen v50 dock, är det en mer ovanlig volvo?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V50

Köp hellre en Ford Focus kombi, det är i princip samma bil (nåja, samma bottenplatta iaf) fast betydligt billigare. Som nämnts tidigare, så mycket som du kör så ska du ha en diesel. Det du oroar dig för är miljözonerna i storstäder, det verkar inte som att det kommer bli ett bekymmer för dig. Dessutom har luften i städerna blivit renare på senare tid, så det är långt ifrån säkert att de reglerna går igenom.
Citera
2018-09-06, 20:59
  #11
Medlem
Valfri VW Golf med Fsi eller Tsi-motor
Citera
2018-09-06, 21:12
  #12
Medlem
Hyundai i30 kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback