Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 21:57
  #1
Medlem
Jag lånar tråden lite.

Jag har haft en dröm att lära mig ett program som finns behov av i denna värld som tex Java, känner ett par personer som har lärt sig programmering på egen hand utan någon examen som Systemvetare.

Antar att allt handlar om drivet och motivation som vanligt? Precis som att man kan bli en PT tränare utan att läsa till fysioterapeut.
Citera
2018-09-05, 22:21
  #2
Medlem
Ja, motivation är allt.

Angående systemvetare så läste jag själv datalogi på universitetet och vissa kurser så gick systemvetare med oss. De kunde inget om programmering kan jag säga. Samtliga hoppade av en av kurserna för den var alldeles för svår exempelvis. Jag tror inte nån som vill jobba som programmerare väljer systemvetare, åtminstonne inte med den difinitionen som var när jag gick på universitetet för inte allt för många år sen.
Citera
2018-09-06, 06:32
  #3
Medlem
Jag pluggade systemvetenskap, och enligt siffror från facken är det cirkus 50% av systemvetare som jobbar med programmering sedan. Dock skiljer sig utbildningen åt beroende på lärosäte.
Citera
2018-09-13, 18:56
  #4
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Jag pluggade systemvetenskap, och enligt siffror från facken är det cirkus 50% av systemvetare som jobbar med programmering sedan. Dock skiljer sig utbildningen åt beroende på lärosäte.

Är genuint nyfiken på ifall du har koll på hur det gick för dina klasskamrater efter studierna? Till vilka typer av yrken sökte sig de flesta till? Mitt intryck har varit att oftast så verkar de flesta systemvetare landa på en programmeringsroll i sitt ingångsjobb, vare sig de vill det eller inte, för att sedan därefter söka sig vidare till något icke-programmerings relaterad IT-yrke (ifall detta är deras intention). Skulle du säga att detta stämmer eller har du annorlunda erfarenheter?
Citera
2018-09-13, 19:11
  #5
Medlem
Jag tror att du måste ha ett genuint intresse för programmering om du ska bli duktig på det! En utbildning/examen hjälper säkert men många som jobbar inom systemutveckling har till stor del fått sin kunskap och erfarenhet på egen hand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback