Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-06, 01:05
  #1
Medlem
Hej!

Håller på med något som liknar bonustrading, dvs använder andras personuppgifter etc. för att registrera mig och utnyttja vissa spelbolags erbjudanden. Är det någon här som fått problem med staten i något hänseende? Ser själv att det är svårt att få det till bedrägeri men är ju förvisso ett visst slags vilseledande.

För övrigt, om man gör detta någorlunda professionellt och får ut 10-tals tusen i månaden kan skatteverket få det till inkomst av tjänst eller dyl. Jag är väl medveten om att spel inte omfattas av skattelagstiftningen men om man sätter det i system, i synnerhet under en längre tid?

Tacksam för svar av erfarna!
Citera
2018-09-06, 01:18
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Hej!

Håller på med något som liknar bonustrading, dvs använder andras personuppgifter etc. för att registrera mig och utnyttja vissa spelbolags erbjudanden. Är det någon här som fått problem med staten i något hänseende? Ser själv att det är svårt att få det till bedrägeri men är ju förvisso ett visst slags vilseledande.

För övrigt, om man gör detta någorlunda professionellt och får ut 10-tals tusen i månaden kan skatteverket få det till inkomst av tjänst eller dyl. Jag är väl medveten om att spel inte omfattas av skattelagstiftningen men om man sätter det i system, i synnerhet under en längre tid?

Tacksam för svar av erfarna!

Det faller under bedrägerligt beteende om man gör det i liten skala, och bedrägeri om man gör det i stor skala. Det är inte inkomst av tjänst, men hur ska du förklara att du får en massa pengar från nära och kära på löpande band? Kan du inte förklara var pengarna kommer ifrån så blir det nog tal om penningtvätt och skattebrott och det ena och det andra.
Citera
2018-09-06, 01:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det faller under bedrägerligt beteende om man gör det i liten skala, och bedrägeri om man gör det i stor skala. Det är inte inkomst av tjänst, men hur ska du förklara att du får en massa pengar från nära och kära på löpande band? Kan du inte förklara var pengarna kommer ifrån så blir det nog tal om penningtvätt och skattebrott och det ena och det andra.

Vad grundar du det på att det blir bedrägeri? Beakta att det är spelbolagen som sätter villkoren. Har någon bonustrader blivit dömd eller liknande?
Citera
2018-09-06, 01:32
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Vad grundar du det på att det blir bedrägeri? Beakta att det är spelbolagen som sätter villkoren. Har någon bonustrader blivit dömd eller liknande?

Det finns väl inga spelbolag som inte har villkor på att man inte får spela i annans namn eller upplåta sitt konto åt andra?
Citera
2018-09-06, 01:36
  #5
Medlem
Är ju dock skillnad på det civilrättsliga, mitt förhållande till spelbolagen, och det straffrättsliga, mitt förhållande till staten. Jag bryter såklart mot villkoren med spelbolagen, det gör det dock inte brottsligt. Frågan är om det strider mot svensk straffrätt eller skatterätt.

Värt att tillägga är att de jag gör det med får en viss summa
Citera
2018-09-06, 18:52
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Är ju dock skillnad på det civilrättsliga, mitt förhållande till spelbolagen, och det straffrättsliga, mitt förhållande till staten. Jag bryter såklart mot villkoren med spelbolagen, det gör det dock inte brottsligt. Frågan är om det strider mot svensk straffrätt eller skatterätt.

Värt att tillägga är att de jag gör det med får en viss summa

Om du bryter mot villkoren genom att luras, dvs spela i annans namn, då är det ju bedrägeri.
Citera
2018-09-07, 02:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Är ju dock skillnad på det civilrättsliga, mitt förhållande till spelbolagen, och det straffrättsliga, mitt förhållande till staten. Jag bryter såklart mot villkoren med spelbolagen, det gör det dock inte brottsligt. Frågan är om det strider mot svensk straffrätt eller skatterätt.

Värt att tillägga är att de jag gör det med får en viss summa


Om du bedrar någon privatperson då? Anser du att det är bedrägeri ur ett straffrättsligt resonemang?


Eller är det bara om du bedrar staten som det kan bli fråga om bedrägeri?


När de upptäcker dig kommer de mest troligt inte att spärra dig på en gång utan istället låta dig sätta in pengar på aktuella spelkonton. När du sedan vill ta ut vinsten/stölden kommer de att behålla pengarna inkl. insatta medel.
__________________
Senast redigerad av Strappa71 2018-09-07 kl. 02:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback