Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 08:26
  #13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har en V60 D4 AWD, med den 5-cylindriga Ford-motorn. Hyfsat pigg, och bilen är faktiskt ganska rolig på kurviga vägar.

Driftsäker är den säkert, en beprövad motor, undrar om jag inte läste nånstans att Ford köpte konstruktionen av Audi, som ju har en historia av raka 5r.
Berätta gärna mer för jag har aldrig hört talas om denna Audi-konstruerade femcylindriga Ford-diesel som du har i din V60 D4 AWD.
Citera
2018-09-11, 08:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Berätta gärna mer för jag har aldrig hört talas om denna Audi-konstruerade femcylindriga Ford-diesel som du har i din V60 D4 AWD.
Det är inte alla som har riktigt koll på var ingående artiklar är konstuerade:-).
Men detta var faktiskt riktigt roligt.
Citera
2018-09-11, 09:16
  #15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Berätta gärna mer för jag har aldrig hört talas om denna Audi-konstruerade femcylindriga Ford-diesel som du har i din V60 D4 AWD.

Det var nog någon av dom 4-cylindriga det handlade om, minns inte var jag läste det.
Citera
2018-09-11, 19:10
  #16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Berätta gärna mer för jag har aldrig hört talas om denna Audi-konstruerade femcylindriga Ford-diesel som du har i din V60 D4 AWD.

Har googlat ihjäl mig idag men hittar inget av det jag påstår i mitt inlägg. Måste fan ha drömt. Använder inte droger så det kan jag inte ha som ursäkt heller.

Så diesel 5:an i min bil är alltså utvecklad och byggd av Volvo. Bullrig och törstig är den likväl 😜
Citera
2018-09-12, 00:53
  #17
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Jäkla bekväm bil, hade en 2,5 FT 2010, Summum R-design. Lite knepig låda, växlade ibland lite oväntat. Bilen hade bara gått 10500 mil då jag sålde.
Sålde pga enorm törst! I vintras kom jag 40 mil på 50 liter! Visst, det var en hel del kallstarter, men ändå.. 1,25 liter per mil. Nyservad och inga fel, törsten berodde väl på kallstarter, 18” vinterhjul och en del blandad körning. På landsväg strax under litern. Med ägg under gaspedalen alltså. Och förbrukningen var med bensin i tanken.
Synd på min svarta pärla. Saknar komforten men inte bränseltörsten!
Edit: ser nu du skrev både bensin, aut och vintertid. "Rekordet" med min V8 är 1,5 l/mil. Det var första vintern jag ägde bilen. Lådan använder ingen lockup när den är kall, för att värmas snabbare, men det tar ju på förbrukningen. Automat, AWD och massa kortkörning och vips, rullande plånboksdränage. Har trott 2,5T/FT var rätt snåla i övrigt, särskilt landsväg? Jag har pressat ner min V8 i 0,90 som bäst på långfärd i laglig hastighet, men normalfallet är väl litern. Låter som att du hade dåligt körmönster för automat eller bara mycket kortkörning den vintern (fast det är ju inte direkt jättesnåla bilar sommartid heller, men absolut inte någon liter milen då hoppas jag?)

Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty69
En bra bil fast inte så driftsäker, framvagn inte på tal om
Tror du snackar ur arslet eller blandar ihop bilarna med förra generationen, S80 1999-2006. Bilar på den plattformen hade erkänt halvklena framvagnar. I princip alla sådana jag kört har känts nervösa i olika grad, oavsett 15" ballongdäck eller 17" med hyfsat låg profil.

Denna generations S80 har stabila och hållbara chassin, enda nämnvärda svaga länken är de klassiska främre bakvagnsbussningarna (främre i bakvagnens s.k trailing arm) som brukar rosta och släppa, kostar kring 4k att byta båda på verkstad men utrustas med kåpor därefter så att de håller rätt bra, verkar det ännu som.

2,5T är en välbeprövad konstruktion, 6-cyl-motorerna utmanar jag dig till att ha ihjäl.
__________________
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2018-09-12 kl. 00:58.
Citera
2018-09-12, 07:42
  #18
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har googlat ihjäl mig idag men hittar inget av det jag påstår i mitt inlägg. Måste fan ha drömt. Använder inte droger så det kan jag inte ha som ursäkt heller.

Så diesel 5:an i min bil är alltså utvecklad och byggd av Volvo. Bullrig och törstig är den likväl 😜

Det satt en fordfyra i gamla S40/V50, kanske är den du tänker på? Både som bensin och etanol om jag minns rätt.
Citera
2018-09-12, 07:43
  #19
Medlem
Förbrukningen hade väl kunnat vara bättre, men det är en tung bil.

Kör mycket i stan och långa sträckor på landsväg och senaste 30mila körningen på landsväg provade jag köra med ett ägg under pedalen, datorn visade då 0,71L/m och hastigheten 110-115km/h.

Blev väldigt överraskad eftersom den vill ha mellan 0,95 - 1,13 om man kör enbart i stan.

Detta då på bensin.

I övrigt så om du köper en bil som närmar sig 18k mil, kolla att den stora servicen är gjord innefattar
kamrem/drivremsbyte.

På FT modellerna ska oljebytena ske i 1500 mils intervaller.

De problem som är vanliga på S80II är att låskistorna förr eller senare börjar kärva, så det får man ha i beräkning, testa även detta vid ev köp, lås och lås upp bilen flera gånger och kolla att låspiggen
åker hela vägen upp och ner.

Annars en kanonbil på alla sätt, stor rymlig, bra komfort och ligger bra på vägen utan några nervösa tendenser.

Här kan du läsa mer ingående om de olika modellerna gällande problem och lösningar

https://www.jagrullar.se/forum/viewf...ac052f4ffa738d
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-09-12 kl. 07:47.
Citera
2018-09-12, 08:46
  #20
Medlem
Skojtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har googlat ihjäl mig idag men hittar inget av det jag påstår i mitt inlägg. Måste fan ha drömt. Använder inte droger så det kan jag inte ha som ursäkt heller.

Så diesel 5:an i min bil är alltså utvecklad och byggd av Volvo. Bullrig och törstig är den likväl 😜
Volvo hade en femcylindrig diesel från Audi i 850, V70 och S80 fram tills dess att Volvo kom med sin egen diesel 2001. Så det kanske var den du tänkte på

Apropå TS fråga så tycker jag att om det går så bör du försöka sträcka budgeten till 2010 års modell. Då får du en D5 med dubbelturbo och 205 hästkrafter som är märkbart bättre än den tidigare motorn med 185 hk på alla sätt och vis. Kör man med ägg under gaspedalen kan den gå ruskigt snålt på landsväg, nedåt 0.4 liter per mil. I alla fall när den var ny.
__________________
Senast redigerad av Skojten 2018-09-12 kl. 08:49.
Citera
2018-09-12, 09:51
  #21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brighton10
Er det billigere i nabolandet?
Ja, i inköpspris.
Har själv bott hos lillebror o hade då en Svenskreggad Volvo S60 T5. Bilen köptes för 150 000Sek och när jag funderade på att Norskregga den så gav jag upp.
Tanken var att sälja den i Norge som Norskreggad. Minns jag rätt så hade jag behövt sälja den för
500 000NoK
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback