Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 21:31
  #1
Medlem
Först borde vi komma öberens om vad som definerar en sjö. Har imget vettigt svar där faktiskt.

Om vi börjar i hela världen så borde svaret va ganska enkelt. Sahara. Eller finns det nån liten sjö där?

I sverige blir det lite svårare. Känns som det finns sjöar precis överallt.

Min bästa gissning blir dock skånes slätter någonstans. Detta baserat på mina 3 resor genom landskapet och aldrig sett så mycket slättder.
Citera
2018-09-05, 21:34
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Först borde vi komma öberens om vad som definerar en sjö. Har imget vettigt svar där faktiskt.

Om vi börjar i hela världen så borde svaret va ganska enkelt. Sahara. Eller finns det nån liten sjö där?

I sverige blir det lite svårare. Känns som det finns sjöar precis överallt.

Min bästa gissning blir dock skånes slätter någonstans. Detta baserat på mina 3 resor genom landskapet och aldrig sett så mycket slättder.

Jag tror det snarare är någonstans norr om Sveriges geografiska mittpunkt.
Citera
2018-09-05, 21:45
  #3
Medlem
Nord eller sydpolen?
Citera
2018-09-05, 21:54
  #4
Medlem
Någonstans mitt i Stilla Havet?
Citera
2018-09-05, 23:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Först borde vi komma öberens om vad som definerar en sjö.
"Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; i Sverige räknas vattensamlingar med en yta på minst en hektar (10 000 kvadratmeter) då man uppger att antalet sjöar är nära 96 000."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Insjö
Citera
2018-09-06, 00:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Någonstans mitt i Stilla Havet?

På land så klart
Citera
2018-09-06, 01:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
På land så klart

Men räknar du havet som en sjö? Annars tänker jag mig att det kan finnas någon korallatoll med längre avstånd till närmaste "riktiga" sjö än du har från någon punkt i inlandet!
Citera
2018-09-06, 09:16
  #8
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Nord eller sydpolen?

Finns sjöar där med, antarktis ska iofs vara ett rätt så stort område så visst, kanske är det långa avstånd mellan sjöarna.
Citera
2018-09-06, 14:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Men räknar du havet som en sjö? Annars tänker jag mig att det kan finnas någon korallatoll med längre avstånd till närmaste "riktiga" sjö än du har från någon punkt i inlandet!

Tänkte dumförklara rdig men tänkte sen att jo det kan säkert räknas som en sjö så länge den är omgiven av land.

Bra exempel http://4.bp.blogspot.com/-6gZguozV_I...ght-bottom.jpg
Citera
2018-09-09, 20:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tror det snarare är någonstans norr om Sveriges geografiska mittpunkt.
Problemet med norrland är ju att även om det finns områden fria från riktiga sjöar i förfjället så förekommer det tjärn och gölar. Skåne är ju en bra kandidat.

I gränsen mellan Dalarna och Härjedalen finns det ett större område tom på stora sjöar. (61.957404 N, 13.289314 E)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback