Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 21:20
  #1
Medlem
fantomas318s avatar
Frid Flashback’ers!
Har en fråga ang Chennai och deras tid.

De verkar ligga 3,5h före oss.
Jag fick se detta idag då jag skulle ställa om klockorna där vi har andra anläggningar på jobbet.

Det är första platsen jag lägger märke till som inte ligger ”jämna timmar” framför/bakom oss.
Vad beror detta på?

//बहुत बहुत धन्यवाद!
Citera
2018-09-05, 21:31
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Men Indien har ju sin egen centrala tidszon (IST).

"Vad detta beror på?", av samma anledning som hela Kina går på Beijing-tid, för de som bestämmer har bestämt det.

Under kolonialstyret var Indien uppdelat i olika tidszoner, när de blev "oberoende" under den skallige dårfinken så införde de en central tidszon för att "fuck you, därför".
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-09-05 kl. 21:37.
Citera
2018-09-05, 21:36
  #3
Medlem
Det samma gäller i stora delar av Australien, i Afghanistan, Myanmar, Iran, Sri Lanka, åtminstone en delstat i Kanada och som du noterat även i Indien. Förmodligen fler som jag inte känner till. Det är alltså inte helt ovanligt. Man har valt en tidszon som man upplever optimal för sitt land/område helt enkelt.

Den stora outsidern är Nepal som har +5¾. De är mig veterligen de enda som inte har hel- eller halvtimme.
Citera
2018-09-05, 21:52
  #4
Medlem
Det finns flera platser i världen som ligger ojämna timmar före eller efter UTC.

Tänk på att många av dessa också fulukturerar över året pga sommar och vintertid.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-09-05 kl. 21:59.
Citera
2018-09-05, 21:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Frid Flashback’ers!
Har en fråga ang Chennai och deras tid.

De verkar ligga 3,5h före oss.
Jag fick se detta idag då jag skulle ställa om klockorna där vi har andra anläggningar på jobbet.

Det är första platsen jag lägger märke till som inte ligger ”jämna timmar” framför/bakom oss.
Vad beror detta på?

//बहुत बहुत धन्यवाद!
Ta en titt på denna interaktiva karta
https://www.timeanddate.com/time/map/
Om du tittar på både Iran och Indien så ser du att de täcker nästan två hela tidszoner. Om de vill ha en gemensam tid i hela landet så blir det ganska logiskt att ta medelvärdet av dessa (därav halvtimmen).
Men när jag kollar på Australien så är det ganska lustigt att de använder både halvtimme och 45 minuters skillnader i tidszonerna.
Citera
2018-09-05, 21:59
  #6
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Vad beror detta på?
När man bemödade sig om att standardisera tid på det här sättet jorden runt, så delade man in världen i 24 tidszoner. Vissa delar hamnade då mellan två tidszoner och då valde man ibland helt enkelt att lägga till trettio minuter till/från GMT.

I Australien finns även delar som skiljer sig med 45 minuter. Den svenska/finska Märket strax väster om Åland har föv två tidszoner.
Citera
2018-09-06, 16:11
  #7
Medlem
fantomas318s avatar
Thanks, interesting!
Citera
2018-09-07, 14:13
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Jag gissar att detaljer som att 1/6 an planetens befolkning bor i landet är en bidragande orsak. Att någon miljon besökande utlänningar får lite problem kan de skita i.
Citera
2018-09-09, 18:17
  #9
Medlem
Treriksröset mellan Norge, Finland och Ryssland lär vara den enda plats på jorden utöver vid polerna där det finns tre tidszoner. Onödigt vetande, jag vet.
Citera
2018-09-10, 22:41
  #10
Medlem
Matsisms avatar
Kolla tidzonen för Nepal, Kathmandu. De ligger ¼ timme före Indien.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2974118

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback