Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-14, 08:12
  #13
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är bara lattedrickande, metrosexuella och ryggradslösa medelklassvennar som använder begreppet WT mot alla som inte har degenererats på samma sätt som de själva. De tror att de genom att trycka ned andra skulle framstå som mindre föraktliga än de är, men där biter de sig i tummen.

Och vad ska man kalla tjocka medelålders män som låter som hesa mumintroll när de talar och går omkring i T-tröja som når max mer till naveln? Har du något bättre förslag än WT?
Citera
2018-09-14, 14:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Och vad ska man kalla tjocka medelålders män som låter som hesa mumintroll när de talar och går omkring i T-tröja som når max mer till naveln? Har du något bättre förslag än WT?

Mumintroll pratar finlandssvenska, hesa eller ej.

Men det verkar mest som att du bestämt dig för att sverigefinnar är wt och klätt in dom i stereotypa wt-attribut. Få är tjocka, men en hel del har ölkagge vilket gör att en storlek som stämmer in på vidden inte stämmer in på längden, och viseversa. Är alla som inte har skräddarsydda T-tröjor wt?
Citera
2018-09-14, 17:12
  #15
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Mumintroll pratar finlandssvenska, hesa eller ej.

Men det verkar mest som att du bestämt dig för att sverigefinnar är wt och klätt in dom i stereotypa wt-attribut. Få är tjocka, men en hel del har ölkagge vilket gör att en storlek som stämmer in på vidden inte stämmer in på längden, och viseversa. Är alla som inte har skräddarsydda T-tröjor wt?

Nejdå men vad kallar du dessa män med ölkagge och för kort tröja och oftast mjukisbrallor eller jeans med raggarskåra?
Citera
2018-09-14, 18:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nejdå men vad kallar du dessa män med ölkagge och för kort tröja och oftast mjukisbrallor eller jeans med raggarskåra?

Har du sett nån sån i verkligheten? Alla bär på delar som ingår i WT, men för WT är det en hel livsstil.

Men här i sverige är det en sossegrej, ett sätt för dom att visa upp sitt sekelgamla klassförakt. De lite finare grisarna.

Fast numer saknar de en arbetarklassbakgrund att lyfta sig ur, så politiken har blivit ett sätt att rädda sig från att deras avbrutna studier ska dra ned dom till oss andra.
Citera
2018-09-15, 10:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Alltså det finns fett mycket våldsamma, kriminella narkomaner med finsk bakgrund med.
Brödraskapets wolfpacks gamla logga med en finsk och en svensk flagga ger ju en hint.

Jo, men förhoppningsvis dör de snabbt av överdoser. WT är skit. Finsk narkomaniserad WT är värsta skiten.
Citera
2018-09-15, 12:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Urbaniseringen skedde några årtionden senare i Finland än i Sverige, samtidigt som Sverige ville ha arbetskraft, vilket hade som resultat att många som flyttade från finska landsbygden flyttade direkt till svenska städerna, istället för endast de finska. De "flydde" så klart lika mycket som alla de svenskar har flytt större delen av Sverige genom att flytta till bl.a. Stockholm. Samtidigt som den stora arbetskraftsinvandringen skedde, så byggdes många av miljonprogrammen, dit många av dem mycket riktigt hamnade. Där hamnade för övrigt även många av de svenskar som flyttade från landsbygd och mindre städer till större städer som Stockholm.

Ja, där hamnar för övrigt många svenskar från landsbygd och småstäder för övrigt även idag, men av naturliga skäl vill de flesta flytta - och flyttar - illa kvickt vidare p.g.a. den sociala situationen. Jag växte upp i ett av de Stockholmsförorter som ansågs redan då vara ett av de värsta i Sverige, men det var ett väldigt bra ställe att växa upp i, åtminstone före man hamnade i tonåren. De "problem" (några fullgubbar på bänkarna, några ungdomar som använde droger, lite extra många problemfamiljer o.s.v.) som fanns då skulle framstå som smått löjeväckande att ta upp som problem idag, när gamlingar och handikappade blir i samma förort rånade, nedslagna, knivhuggna och skjutna (allvarligt, en blind man i min uppväxtförort blev rånad tre gånger på kort tid och sista gången blev han dessutom skjuten), förutom de ständiga kulregnen från automatgevären, handgranatsplitter som yr i luften o.s.v.

Sedan kan man undra varför så många av männen (och faktiskt en hel del av kvinnorna) söp, för det har inte sett ut så i snitt i Finland. Kanske kan det spela in att arbetsinvandringen innebar att just många arbetare, som kom från familjer som endast ett par generationer tidigare hade varit bönder, utgjorde en avsevärt större andel av invandringen än de utgör finska befolkningen? Kanske var de finska män, inte sällan arbetare med lägre utbildning, kanske mer av den äventyrliga och rastlösa typen än de som inte valde att flytta till ett annat land? Kanske är det helt enkelt som många säger, d.v.s. att många drabbades av en våldsam hemlängtan, som lättast dövades med spriten?

Hade jag inte läst igenom tråden, hade jag nog skrivet en karbonkopia av detta inlägg

Jag har själv ingen finsk påbrå men känner folk som har. Jag för f.ö. gjort samma analys som TS gällande finsk WT.

Min teori i korta drag: De finnar som kom till Sverige under "rekordåren", var ofta lågutbildade lantisar som kunde matcha det behov av lågkvalificerad arbetskraft som de svenska industrierna bokstavligt talat skrek efter. När man träffar en svensk med finsk påbrå, är föräldrarna ofta från någon håla utmed ryska gränsen man sällan hört talats om - det är ytterst sällan de är akademiker från Helsingfors, dessa stannade nog i högre grad kvar och byggde upp landet efter kriget.

Mer stereotypi: Sverigefinnarna lärde sig sällan någon svenska i högre utsträckning, det behövdes knappast då bandet på SAAB eller gjuteriet på SSAB i stort sett var finsktalande. De röker som skorstenar och är glada i billig sprit, det sups ofta och mycket men likt förbaskat står finnen pliktskyldigt på industrigolvet kl. 07:00 dagen därpå, redo för en ny dag av hårt arbete. Och hårt arbetar dom.

Skulle tro att en stor del av männen som kom under "rekordåren", har bokstavsdiagnos - typ ADHD.

Finnarna, liksom juggarna och östeuroperna, har varit en stor vinst för Sverige. Hårt arbetande folk som, med rätt styrning, är och har varit en stor tillgång för den svenska industrin.
Citera
2018-09-15, 19:44
  #19
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Jag tror knappast på dina neurotiska sagor om att finlandssvenskar skulle varit överrepresenterade i behandlingshem. Och jag tror heller inte att du tycker nånting är komiskt kring det.

Såna som du borde spärras in på fängelse en stund, så du får en inblick i hur mycket {av dina} Sverigefiender som sover där. Å vem vet, kanske får du en "skönt" litet äventyr på köpet.

Sverigefinländare inte finlandssvenskar. Du får tro vad fan du vill. Jag har ingen anledning att ljuga.
Fråga vem fan som helst som sett insidan på lite instutitioner.
När polaren jobbade på en behandlingskåk var det en hel avdelning (6-8 personer, lite osäker) som till 100% bestod av tjackpundare med finskt påbrå från Eskilstuna.
Jag hatar liksom inte på finnarna utan fattar att det ligger socioekonomiska faktorer bakom graden av missbruk och kriminalitet hos gruppen.
__________________
Senast redigerad av justonefix124 2018-09-15 kl. 19:47.
Citera
2018-09-16, 09:10
  #20
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Sverigefinländare inte finlandssvenskar. Du får tro vad fan du vill. Jag har ingen anledning att ljuga.
Fråga vem fan som helst som sett insidan på lite instutitioner.
När polaren jobbade på en behandlingskåk var det en hel avdelning (6-8 personer, lite osäker) som till 100% bestod av tjackpundare med finskt påbrå från Eskilstuna.
Jag hatar liksom inte på finnarna utan fattar att det ligger socioekonomiska faktorer bakom graden av missbruk och kriminalitet hos gruppen.

Försök inte att slingra dig nu. Du hatar visst finnar. De är den enda grupp som är tillräckligt PK för ni Sverigehatare och omskurna invandrare att ogilla. När det är tal om finskt påbrå passar det bra att finnas skillnader mellan etniska grupper och påtala brottslighet.
Citera
2018-09-16, 10:48
  #21
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Försök inte att slingra dig nu. Du hatar visst finnar. De är den enda grupp som är tillräckligt PK för ni Sverigehatare och omskurna invandrare att ogilla. När det är tal om finskt påbrå passar det bra att finnas skillnader mellan etniska grupper och påtala brottslighet.

Hade du varit sverigefinländare hade du vetat om att det inte heter finlandsssvensk.
Så jag sluter mig till att du måste vara en "sverigevän" som alltid lyft fram sverigefinländares skötsamhet som exempel på hur detta är genetiskt och blev riktigt butthurt över min kommentar.
Att det varit mycket missbruk och sociala problem inom gruppen är verkligen ingen hemlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback