Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 20:20
  #1
Medlem
Min sambo och jag fick nyligen ett barn till världen. Några veckor innan kom ett beslut från Försäkringskassan som gjorde oss upprörda. Då min sambo höll på studera så var hon tvungen att anmäla sig som arbetssökande hos AF, dagen efter sin examen.
Hon har mått illa under hela sin graviditet och kräkts ibland med knappt 5 minuter mellan kräkningar men trots detta kräver Försäkringskassan intyg på att hon var sjuk den dagen.
Men vem vänder sig till vårdcentralen när man kräks pga graviditet? Det är ju inte direkt livshotande och vårdköerna brukar vara långa.

Nu är beslutet överklagat men hur stor är sannolikheten att det går vägen för våran del?
Är det någon här som haft samma situation?
Citera
2018-09-05, 20:26
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGADiamantidis
Min sambo och jag fick nyligen ett barn till världen. Några veckor innan kom ett beslut från Försäkringskassan som gjorde oss upprörda. Då min sambo höll på studera så var hon tvungen att anmäla sig som arbetssökande hos AF, dagen efter sin examen.
Hon har mått illa under hela sin graviditet och kräkts ibland med knappt 5 minuter mellan kräkningar men trots detta kräver Försäkringskassan intyg på att hon var sjuk den dagen.
Men vem vänder sig till vårdcentralen när man kräks pga graviditet? Det är ju inte direkt livshotande och vårdköerna brukar vara långa.

Nu är beslutet överklagat men hur stor är sannolikheten att det går vägen för våran del?
Är det någon här som haft samma situation?

Reglerna ser ut så tyvärr. Jag tror inte ni har så bra chanser att vinna. Dom håller på och utreder nya regler där man ska ha mer tid, men det är inte på plats än.
Citera
2018-09-05, 20:51
  #3
Medlem
VelmaDinkleys avatar
Med tanke på att du kan skriva in sig elektroniskt via Arbetsförmedlingens hemsida så har jag svårt att tro att något utöver inläggning kommer ändra beslutet
Citera
2018-09-05, 21:35
  #4
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Har hon varit tjänstledigt för att studera, från sitt jobb? Eller bara studerat hela tiden.
Vet att det gäller andra regler om man har en anställning i botten, när man slutar studera.
Citera
2018-09-05, 21:53
  #5
Medlem
Hamsterbolls avatar
Kanske kan hon sjukskriva sig nu och be läkaren sjukskriva bakåt i tiden? Om hon mått så dåligt borde det gå. Lägg till lite extra symtom som foglossning. Lider med henne, jag mådde också otroligt illa under mina graviditeter. Värsta jag varit med om. Hoppas det löser sig!
Citera
2018-09-05, 22:34
  #6
Medlem
Dags för fosterhem när föräldrarna inte kan försörja sina egna barn.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2018-09-05 kl. 22:49.
Citera
2018-09-16, 06:59
  #7
Medlem
Det där är prövat i högsta instans några gånger och brukar inte bli någon ändring
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback