Citat:
Ursprungligen postat av
pytonrumpan
Känner en bekant som jag vet hade 750-800 000 kr på banken genom en bra affär. 2 år senare fick jag reda på denna person blivit speltorsk och har stora skulder. Beställde ut hans skattebesked på SKV och han hade 85000 i underskott i kapital och hans 800 000 kr är bortspelade. Ändå har han alltid tjänat bra med över 400 000 i årsinkomst.
Vad tror ni han har i skulder ungefär och hur har han lyckats med detta?
Något av det värsta jag hört. Vilken galning. Idiot.
Att deklarera 85 000 i underskott i kapital behöver faktiskt inte betyda att man har skulder. Personen kan ha sålt en fastighet eller värdepapper och gjort en förlust men ändå ha gott om pengar på kontot. Så det är ganska svårt att utifrån en enstaka deklaration bilda sig en uppfattning om en persons ekonomi.
Personen kan dock ha skulder på 300 000 och betala 28% eller 900 000 i skuld med 9 % i ränta.
Personen kan ha en bostad, fritidshus eller bil med lån som gör att han får underskott i kapital. Behöver alltså inte vara så illa då det kan finnas bra säkerhet för lånet.
Att däremot ha ett blankolån och deklarera 85 000 i underskott i kapital är riktigt, riktigt illa...