Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-05, 22:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Oops, sorry, jag har råkat feta texten. Det var inte avsiktligt. Så se den bara som vanlig text.


Det var jag som feta den, jag förstod inte riktig vad du menar där.
Citera
2018-09-05, 23:01
  #14
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Det var jag som feta den, jag förstod inte riktig vad du menar där.
Jo jag menade att när väger att undanhålla skatt, som kan verka lönsamt idag, så kan det "baktända" om 20-30 år när man verkligen inte vill ha ett sådant avslöjande. Kanske är pengasumman det handlar om inte värd att få ett rejält problem för om några decennier.
Citera
2018-09-06, 16:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jo jag menade att när väger att undanhålla skatt, som kan verka lönsamt idag, så kan det "baktända" om 20-30 år när man verkligen inte vill ha ett sådant avslöjande. Kanske är pengasumman det handlar om inte värd att få ett rejält problem för om några decennier.

Varför snackar du skit? Hur ska det bli ett problem när preskriptionstiden för ringa skattebrott är 5 år och grovt skattebrott 10 år. Detta lär knappast handla om grovt skattebrott. 20-30 år framåt är således irrelevant.
Citera
2018-09-06, 16:57
  #16
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Varför snackar du skit? Hur ska det bli ett problem när preskriptionstiden för ringa skattebrott är 5 år och grovt skattebrott 10 år. 20-30 år framåt är således irrelevant.
Nu är det så de problem som handlingen kan ge, och som ligger långt fram i tiden, är av moralisk natur. Även om du är friad från brott så innebär det förstås inte att du är friad från skuld och att handlingen inte skulle kunna vara en livslång beskrivning på din vandel. Känns lite besynnerlig att behöva tala om det för en vuxen person. Antar att du aldrig anställt någon i hela ditt liv, aldrig kollat upp händelser långt tillbaka i tiden, aldrig blivit upphunnen av dina egna misstag. Jag tror det flesta förstår att juridikens preskriptionstider är en sak, och att ha givit uttryck ett moraliskt klandervärt beteende, är något helt annat.
Citera
2018-09-06, 17:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Nu är det så de problem som handlingen kan ge, och som ligger långt fram i tiden, är av moralisk natur. Även om du är friad från brott så innebär det förstås inte att du är friad från skuld och att handlingen inte skulle kunna vara en livslång beskrivning på din vandel. Känns lite besynnerlig att behöva tala om det för en vuxen person. Antar att du aldrig anställt någon i hela ditt liv, aldrig kollat upp händelser långt tillbaka i tiden, aldrig blivit upphunnen av dina egna misstag. Jag tror det flesta förstår att juridikens preskriptionstider är en sak, och att ha givit uttryck ett moraliskt klandervärt beteende, är något helt annat.

Det finns knappast något moralist positivt med att tvingas försörja afghaner och lata bidragstagare med de sjuka skatter vi har i dag. Det är snarare ett sundhetstecken att framgångsrika människor försöker undkomma dessa vansinniga skatter.

Och även om man åker dit på skattebrott kommer det inte göra någon jävla skillnad förutom om man skulle vilja bli polis, men vem fan vill det i dagens Sverige.
Citera
2018-09-06, 22:33
  #18
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Varför snackar du skit? Hur ska det bli ett problem när preskriptionstiden för ringa skattebrott är 5 år och grovt skattebrott 10 år. Detta lär knappast handla om grovt skattebrott. 20-30 år framåt är således irrelevant.

Om jag läser rätt - om man tjänar i bitcoins (som i princip är anonyma) kan man vänta i 5 år och sen växla in dom utan risk?
Citera
2018-09-07, 01:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Om jag läser rätt - om man tjänar i bitcoins (som i princip är anonyma) kan man vänta i 5 år och sen växla in dom utan risk?

Frågan är om inte tillfället för inväxlingen är att räkna som ett brottstillfälle. Jag vet faktiskt inte. Hör med en jurist inom finans och skatter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback