Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-05, 17:14
  #1
Medlem
Vi ponerar att jag får in 150k på mitt utländska konto som är i ett EU land under 2018 från frilans jobb.
Jag är skriven i Sverige. Jag är skatteskyldig i Sverige. Vad händer? Jag vet att SKV kommer få upplysning om detta samnt se aktiviteten på mitt konto på slutet av året. Kommer detta bli brotsligt eller kommer jag få en skatte smäll?
Citera
2018-09-05, 17:18
  #2
Medlem
Du kommer inte undan skatt, ja det är brottsligt!
Vad trodde du?
Citera
2018-09-05, 17:18
  #3
Avstängd
Plaguetongues avatar
Jag vet inte, men varför ringer du inte till skatteverket för säkerhetsskull?
Citera
2018-09-05, 17:18
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Vi ponerar att jag får in 150k på mitt utländska konto som är i ett EU land under 2018 från frilans jobb.
Jag är skriven i Sverige. Jag är skatteskyldig i Sverige. Vad händer? Jag vet att SKV kommer få upplysning om detta samnt se aktiviteten på mitt konto på slutet av året. Kommer detta bli brotsligt eller kommer jag få en skatte smäll?
Brottsligt blir det först när du försökt dölja inkomsten, så länge du inte betalar skatten och försvårat för skatteverkets kontroll.
Citera
2018-09-05, 17:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Brottsligt blir det först när du försökt dölja inkomsten, så länge du inte betalar skatten och försvårat för skatteverkets kontroll.
Men om jag inte döljer inkomsten då? Då får jag en skatte smäll?
Vad menas med att dölja inkomsten?
Citera
2018-09-05, 17:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Du kommer inte undan skatt, ja det är brottsligt!
Vad trodde du?

Vad blir rubriceringen?
Citera
2018-09-05, 17:26
  #7
Medlem
välkommenti bups avatar
Jag gissar på att vi hoppar dubbelbeskattningsavtal på den här frågan.

Så du måste ju först betala skatt på inkomsterna i det landet du nu tjänar dem.
Sedan om du inte betalar skatten i Sverige trots påminnelse så överlämnas väl ärendet till Kronofogden för indrivning. Sen så beror det väl också på om man skatterättsligt anses vara anställd eller bedriva egen näringsverksamhet i utlandet. Hur skatteverket då räknar vet jag inte riktigt, men jag gissar HÖGT
__________________
Senast redigerad av välkommenti bup 2018-09-05 kl. 17:28.
Citera
2018-09-05, 17:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Jag gissar på att vi hoppar dubbelbeskattningsavtal på den här frågan.
Men du måste ju först betala skatt på inkomsterna i det landet du nu tjänar dem.

Sedan om du inte betalar skatten i Sverige trots påminnelse så överlämnas väl ärendet till Kronofogden för indrivning. Sen så beror det väl också på om man skatterättsligt anses vara anställd eller bedriva egen näringsverksamhet i utlandet. Hur skatteverket då räknar vet jag inte riktigt, men jag gissar HÖGT

Vi säger så här! Jag sitter hemma i Sverige eller är ute och åker runt i Europa. Jag jobbar mot svenska marknaden får betalt på mitt utländska konto. Ska jag skatta då både i Spanien och Sverige? Kontot är i Spanien.
Citera
2018-09-05, 17:47
  #9
Medlem
Ja, det är brottsligt eller vad menar du? Att du skulle komma undan med att inte behöva betala skatt? Ett tips är att du kontaktar skatteverket för att få klarhet i vad som gäller.
Citera
2018-09-05, 17:53
  #10
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Men om jag inte döljer inkomsten då? Då får jag en skatte smäll?
Vad menas med att dölja inkomsten?
Dölja inkomsten är typ ha den i skatteparadis men det kan också vara att du inte talar om att du fått en lön som borde beskattas. Jag skulle inte beskriva det som att du får en skattesmäll utan är den en vanlig inkomst så är det vanligen 30 % skatt, så du får behålla 105 tkr. Men ska du betala andra avgifter kan det blir mer.

En sak du kan överväga är om döljandet av den här inkomsten (och att skatteverket kommer hitta den, för det gör de) står i proportion hur stor skada avslöjandet kommer göra för dig själv någon gång under din framtida karriär. Finns det någon som helst risk att undanhållandet av skatten för den här rätt lilla inkomsten kommer att inverka menligt på vad du vill göra på 2020-, 2030- eller 2040-talet? Finns det minska risk för svaret är "ja" på den frågan så skulle i alla fall jag avstå. Men vi är ju alla olika...
Citera
2018-09-05, 19:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Dölja inkomsten är typ ha den i skatteparadis men det kan också vara att du inte talar om att du fått en lön som borde beskattas. Jag skulle inte beskriva det som att du får en skattesmäll utan är den en vanlig inkomst så är det vanligen 30 % skatt, så du får behålla 105 tkr. Men ska du betala andra avgifter kan det blir mer.

En sak du kan överväga är om döljandet av den här inkomsten (och att skatteverket kommer hitta den, för det gör de) står i proportion hur stor skada avslöjandet kommer göra för dig själv någon gång under din framtida karriär. Finns det någon som helst risk att undanhållandet av skatten för den här rätt lilla inkomsten kommer att inverka menligt på vad du vill göra på 2020-, 2030- eller 2040-talet? Finns det minska risk för svaret är "ja" på den frågan så skulle i alla fall jag avstå. Men vi är ju alla olika...

Tack så mycket för infon, det var ungefär så jag tänkte att det var.
Jag förstår inte vad du menar med det tjock stilta. Kan du förklara tack.
Citera
2018-09-05, 22:13
  #12
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Tack så mycket för infon, det var ungefär så jag tänkte att det var.
Jag förstår inte vad du menar med det tjock stilta. Kan du förklara tack.

Oops, sorry, jag har råkat feta texten. Det var inte avsiktligt. Så se den bara som vanlig text.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback