Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-05, 15:10
  #1
Medlem
noll.con.trolls avatar
Jag har ett stort behov av att lyssna på kreativ rap. Egentligen allt förutom standard gangsta dvs bitches & hoes, drugs, maskingevär osv. Det måste vara lite andra teman än bara thug life.

Älskar lyrics som tar mig på en resa, spelar ingen roll om det är fram och tillbaka till Ica eller vad som helst. En genomgång av grönsaksdisken kan vara väldigt underhållande om det görs på rätt sätt dvs snyggt och med bra beats (=självklarhet). Är både språknörd och musiknörd. Jag vill bli överraskad samtidigt som allt ska flyta och hänga ihop, såklart.

Gillade oldschool Eminem. Vissa nya av Zäta (dock lite väl mycket hoes & drugs), vissa av Tyga eftersom han också är kreativ. Exempel från hans rader i Loyal: "lets talk about this ice that Im carrying, all these carats like Im a fucking vegetarian". Om man kan koppla diamanter till morötter är man kreativ enligt mig. Vill ha mer sådant.

Exempel 2 från Eminems Busa rhyme: "Fucking mad dog, foaming at the mouth
Fuck mouth, my whole house is foaming at the couch"

Tips på fler kreativa rappare/lyricister med ett målande språk?
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-09-05 kl. 15:16.
Citera
2018-09-05, 15:17
  #2
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=qmKPcEKd8Ic

Joel Gillhög bästa svenska rapparen enligt mig, "three point five". Rappar dock ej på svenska.

Sedan måste Eminems nya som släpptes nyss lyssnas på...
Citera
2018-09-05, 15:22
  #3
Medlem
Juice Wrld rappar en del om droger osv men man märker verkligen att han är musikalisk, han kan sjunga på riktigt utan autotune och skriver bra, kolla in honom.
Om du gillar Tyga kan du lyssna på ”taste” med offset, men du har säkert redan hört den.
Citera
2018-09-05, 15:24
  #4
Medlem
Yahnoovass avatar
Mobb deep, Mozzy, Nipsey hussle, Dave east, Nas, Kendrick, Biggie.
Finns dussintals..
Citera
2018-09-05, 15:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StepBrothers
Joel Gillhög bästa svenska rapparen enligt mig, "three point five". Rappar dock ej på svenska

De bästa svenska rapparna är helt klart ODZ, egen nivå på deras bars.
Citera
2018-09-05, 15:26
  #6
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amarillo2
De bästa svenska rapparna är helt klart ODZ, egen nivå på deras bars.

Så jävla wack. Sån jävla extacy musik
Citera
2018-09-05, 16:06
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Mr Cool är kreativ i sitt sätt att driva med PKismen och med stereotyper.
Citera
2018-09-05, 16:52
  #8
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Så jävla wack. Sån jävla extacy musik

Tipsa gärna om flera "wacka" artister. Kreativiteten är det viktigaste, wackyness är nog mer det personliga vad man gillar.
Citera
2018-09-05, 16:55
  #9
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Tipsa gärna om flera "wacka" artister. Kreativiteten är det viktigaste, wackyness är nog mer det personliga vad man gillar.


Kreativiteten behöver absolut inte vara det viktigaste. Enligt mig är kvalitén viktigast inom hiphopen/musik generellt. Visst kan det vara skoj att lyssna på en kreativ som 6ix9ine t.ex. Men när det kommer till längden, då är kvalitén viktigare.

Men absolut, smaken är som baken
Citera
2018-09-05, 17:00
  #10
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amarillo2
De bästa svenska rapparna är helt klart ODZ, egen nivå på deras bars.

Älskade Bowlinghallen med ODZ, precis det jag var ute efter. Svenska eller engelska spelar ingen roll.
Citera
2018-09-05, 17:03
  #11
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Kreativiteten behöver absolut inte vara det viktigaste. Enligt mig är kvalitén viktigast inom hiphopen/musik generellt. Visst kan det vara skoj att lyssna på en kreativ som 6ix9ine t.ex. Men när det kommer till längden, då är kvalitén viktigare.

Men absolut, smaken är som baken

Så sett, men jag är ett äkta dampbarn och jag behöver en annan typ av stimulans än bara skön musik. Skruvat ska det vara. Vill gärna höra berättelser om hur någons nya gympadojjor ser ut i detalj eller vad som hände när hen tog ut sin hund på promenad eller whatever. Sånt underhåller mig.
Citera
2018-09-05, 17:08
  #12
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Mobb deep, Mozzy, Nipsey hussle, Dave east, Nas, Kendrick, Biggie.
Finns dussintals..

Fortsätt räkna upp dem då Mobb deep kan vara hur kreativ han vill, jag pallar inte hans släpiga röst så han gick bort tyvärr. Lite mera action.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback