Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-05, 05:03
  #1
Medlem
Vad finns det för övningar som härdar skelettet och ökar/stärker brosk/senor osv.

(Vad jag vill uppnå är helt enkelt att kunna leverera hårdare slag, utan att samtidigt skada mig själv, spräcka knogar, etc)

Kan man slå varje dag 15 min (?) på en vanlig träplanka (med någon tunn handske för att skydda skinnet från att blöda/nötas)?

Jag antar att man ska få skelettet i fingrar/knogar/händer/leder, att få små, små, sprickor hela tiden, så att skelettet läker hela tiden, och därmed bli mycket kalciumtätare, och därmed hårdare?

Hur länge ska man hålla på? Varje dag? Varannan dag? En gång i veckan? Ska man äta någon speciellt mat? Något tillskott?

Vad/hur gör man övningarna?

Vad finns det för ev nackdelar? Får man sämre finmotorik i fingrarna?

Tacksam för info
2018-09-05, 05:09
  #2
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Var rädd om dina händer, jag har stärkt upp mina händer genom att ha en balja eller hink med fin sand i att boxa på.
Jag har försökt vara försiktig med mina fingrar men ändå pajjat två knogar på högerhanden, det gör lite ont ibland och ibland låser dom sig.

Jag har även boxat lite lättare slag mot plankor och lite hårdare material.
2018-09-05, 06:43
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Vad finns det för övningar som härdar skelettet och ökar/stärker brosk/senor osv.

(Vad jag vill uppnå är helt enkelt att kunna leverera hårdare slag, utan att samtidigt skada mig själv, spräcka knogar, etc)

Kan man slå varje dag 15 min (?) på en vanlig träplanka (med någon tunn handske för att skydda skinnet från att blöda/nötas)?

Jag antar att man ska få skelettet i fingrar/knogar/händer/leder, att få små, små, sprickor hela tiden, så att skelettet läker hela tiden, och därmed bli mycket kalciumtätare, och därmed hårdare?

Hur länge ska man hålla på? Varje dag? Varannan dag? En gång i veckan? Ska man äta någon speciellt mat? Något tillskott?

Vad/hur gör man övningarna?

Vad finns det för ev nackdelar? Får man sämre finmotorik i fingrarna?

Tacksam för info
Vad hände med det gamla "dra på dig ett par säckhandskar och ge dig på säcken"?

Du ser ju knappast nån proffsboxare till exempel stå och mata slag på nån planka? Det skulle ju kunna bero på att deras händer är alldeles för värdefulla för att slås sönder mot något hårt i nån mysko övning nån korkskalle lagt upp på nätet nånstans och att de med trasiga händer inte kan utföra sitt jobb, tror du inte det med?

Nej minsann, en tyngre säck och ett par säckhandskar duger gott och väl för detta ändamål, slagteknik skadar såklart inte heller så man undviker att göra illa handleder etc för att man böjer dem vid fel ögonblick.
2018-09-05, 06:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Var rädd om dina händer, jag har stärkt upp mina händer genom att ha en balja eller hink med fin sand i att boxa på.
Jag har försökt vara försiktig med mina fingrar men ändå pajjat två knogar på högerhanden, det gör lite ont ibland och ibland låser dom sig.

Jag har även boxat lite lättare slag mot plankor och lite hårdare material.

Låser fingrarna sig?
Låter lite som triggerfinger.
GÅ till sjukvården och fixa det där.

Det är nog ingen vidare bra idé att få små sprickor i fingrarna.
Vill TS ha starka nypor så föreslår jag ett tungt jobb där man lyfter mycket.
Dock så kommer det med ett pris av svullna händer och ständigt ont.
2018-09-05, 06:56
  #5
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Låser fingrarna sig?
Låter lite som triggerfinger.
GÅ till sjukvården och fixa det där.

Det är nog ingen vidare bra idé att få små sprickor i fingrarna.
Vill TS ha starka nypor så föreslår jag ett tungt jobb där man lyfter mycket.
Dock så kommer det med ett pris av svullna händer och ständigt ont.

Knogarna har varit såhär i många år och det stör inte så mycket faktiskt, pallar inte med operationer rehab o skit.

Sen kan jag ha knogarna som partytrick för jag kan skjuta iväg mynt med dom.
2018-09-05, 06:56
  #6
Medlem
onelostsouls avatar
Börja knåda deg/ alternativt, blålera.
2018-09-05, 07:33
  #7
Medlem
Krongjorts avatar

Armhävningar på knogarna, samt säckträning, helst med bra handskar åtminstone.
Hur ofta, hur mycket, är individuellt och något du kommer att få lära dig hur som helst.

Börja ganska lågintensivt är ett råd, för hellre att du inte härdar så mycket som du skulle kunna, snarare än att du går för långt och får vila flera månader, eller skadar dig permanent. Lite beroende på hur länge du tränat, antar här att du är relativt ny åtminstone, så kommer det vara bra med ordentliga lindor eller liknande, eftersom att kraft i slagen kommer öka över tid, så till vida att du sköter om kroppen i övrigt.

Att slå i 15 minuter, hur många slag hade du tänkt, med vilken kraft bakom? Det är ingen fråga du behöver svara på, men vill du göra detta långsiktigt, vilket krävs för både hårdare händer, likväl som hur bra du blir på att generera kraft överlag, så ta det försiktigt. Återigen, hellre lite för lite än lite för mycket.
2018-09-05, 07:39
  #8
Medlem
borrizs avatar
Vad är det för fel på en standardövning som att göra armhävningar på knogarna?

Kan man stärka skelettet på andra sätt än att dricka mjölk?
2018-09-05, 08:02
  #9
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad är det för fel på en standardövning som att göra armhävningar på knogarna?

Precis. Det är väl steg 1A iallafall, innan man ens behöver börja tänka på annat.
2018-09-05, 09:02
  #10
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Precis. Det är väl steg 1A iallafall, innan man ens behöver börja tänka på annat.
My Point exactly.

Detta känns ju betydligt mer gångbart än att slå sönder sina händer mot hårda föremål.
2018-09-05, 09:58
  #11
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
My Point exactly.

Detta känns ju betydligt mer gångbart än att slå sönder sina händer mot hårda föremål.

Japp. Och man kan ta det gradvis genom att börja på en gym-matta, sen köra på ett hopvikt badlakan för att till sist köra på parkettgolv eller liknande. Stärker hela handen och handlederna samt härdar knogarna.
2018-09-05, 14:26
  #12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Japp. Och man kan ta det gradvis genom att börja på en gym-matta, sen köra på ett hopvikt badlakan för att till sist köra på parkettgolv eller liknande. Stärker hela handen och handlederna samt härdar knogarna.
...eller säcken jag talade om i ett par inlägg upp.

Förstår fortfarande inte varför man skulle vilja slå sönder händerna på något hårt och stumt när en säck fyller behovet på ett alldeles utmärkt och betydligt mer skonsamt sätt.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback