Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-05, 04:43
  #1
Medlem
Hej!

Har precis påbörjat i kurs i 'funktionell programmering' och Haskell är det program vi ska använda oss utav.
Har dock aldrig programmerat tidigare, och har ingen aning hur man ska börja.
Vilken ''editor'' (eller vad det kallas?) ska man använda sig utav på Mac? Typ någonting som heter ''Terminal''?
Guider och sådant för att lära sig programmera finns ju på skolan, men hittade inget gällande min dumma fråga. De utgår väl från att studenterna har koll på det mest basala, vilket jag tyvärr inte har :/
Tacksam för all hjälp!

Edit: Bör påpekas att jag har 0 programmeringsvana så var gärna övertydliga
Citera
2018-09-05, 05:24
  #2
Medlem
Du kan använda precis vilken textredigerare du vill, det viktiga är i grund och botten vad du skriver inte i vad du skriver det. Vissa textredigerare har programmeringsinriktade features, t.ex. syntax highlighting, vars syfte är att göra programmeringen enklare/tydligare. Terminalen är ett program, som kan starta andra program. Generellt brukar terminal och textredigerare användas på följande vis när du programmerar.

1) Du skriver din kod i textredigeraren.
2) Du kompilerar koden med en kompilator (ett program som gör om programkod till ett exekverbart program).
3) Du startar det nya programmet från terminalen.

Finns en uppsjö av information kring allt detta på internet, om du inte fattar något är det bara att söka.
Citera
2018-09-05, 08:41
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GibbY
Du kan använda precis vilken textredigerare du vill, det viktiga är i grund och botten vad du skriver inte i vad du skriver det. Vissa textredigerare har programmeringsinriktade features, t.ex. syntax highlighting, vars syfte är att göra programmeringen enklare/tydligare. Terminalen är ett program, som kan starta andra program. Generellt brukar terminal och textredigerare användas på följande vis när du programmerar.

1) Du skriver din kod i textredigeraren.
2) Du kompilerar koden med en kompilator (ett program som gör om programkod till ett exekverbart program).
3) Du startar det nya programmet från terminalen.

Finns en uppsjö av information kring allt detta på internet, om du inte fattar något är det bara att söka.

Jag skriver under på det du skriver, men med ett förtydligande; I många fall kör man kompilatorn från terminalen också.
Citera
2018-09-05, 13:58
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Gissningsvis kommer ni köra en hel del kod direkt i ghci (som körs i Terminal). Det kan vara smidigt att använda funktionen "split view" https://support.apple.com/sv-se/HT204948 så att du kan placera editorn och Terminal/ghci på samma helskärm. Du kan använda valfri editor (inklusive den medskickade Textredigerare), men det som skrivs ska sparas som vanlig text, alltså inte något ordbehandlarformat med olika typsnitt och liknande.

Att du saknar programmeringsvana är i det här sammanhanget bra, se https://github.com/chrisdone/chrisdo...-java.markdown

En bra grej att bekanta sig med innan kodandet drar igång är rekursion (googla).
Citera
2018-09-05, 14:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Hej!

Har precis påbörjat i kurs i 'funktionell programmering' och Haskell är det program vi ska använda oss utav.
Har dock aldrig programmerat tidigare, och har ingen aning hur man ska börja.

Jag tror inte Haskell och funktionell programmering är en bra början. När jag gick på universitetet så började vi med ADA, inte för att det kanske var så bra språk i sig, men de ansåg att det var ett bra språk att lära sig programmeringens grunder i. Det viktiga var altså inte ADA i sig utan hur program fungerar rent praktiskt. Om jag skulle rekomendera ett språk att börja i hade det varit C eller någon variant av det.
Citera
2018-09-07, 02:22
  #6
Medlem
Stort tack för alla svar!


Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Gissningsvis kommer ni köra en hel del kod direkt i ghci (som körs i Terminal). Det kan vara smidigt att använda funktionen "split view" https://support.apple.com/sv-se/HT204948 så att du kan placera editorn och Terminal/ghci på samma helskärm. Du kan använda valfri editor (inklusive den medskickade Textredigerare), men det som skrivs ska sparas som vanlig text, alltså inte något ordbehandlarformat med olika typsnitt och liknande.

Att du saknar programmeringsvana är i det här sammanhanget bra, se https://github.com/chrisdone/chrisdo...-java.markdown

En bra grej att bekanta sig med innan kodandet drar igång är rekursion (googla).

Ja, det är med ghci i terminal som jag har kört hittills. Börjar komma in i det lite nu, och har redan stött på den termen

Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Jag tror inte Haskell och funktionell programmering är en bra början. När jag gick på universitetet så började vi med ADA, inte för att det kanske var så bra språk i sig, men de ansåg att det var ett bra språk att lära sig programmeringens grunder i. Det viktiga var altså inte ADA i sig utan hur program fungerar rent praktiskt. Om jag skulle rekomendera ett språk att börja i hade det varit C eller någon variant av det.

Har tyvärr inget val ;/
Citera
2018-09-09, 19:25
  #7
Medlem
Vad används '' | '' till inom programmeringsvärlden? Eller Haskell specifikt om det är annorlunda där.
Försökte googla på det men hittade ingen förklaring. Tecknet är förstås en självklarhet, bara jag som inte lyckas lista ut... :/

Citat:
ghci> [ x | x <- [10..20], x /= 13, x /= 15, x /= 19]
[10,11,12,14,16,17,18,20]

T.ex. här; vad säger tecknet?
Citera
2018-09-09, 20:45
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Vad används '' | '' till inom programmeringsvärlden? Eller Haskell specifikt om det är annorlunda där.
Försökte googla på det men hittade ingen förklaring. Tecknet är förstås en självklarhet, bara jag som inte lyckas lista ut... :/



T.ex. här; vad säger tecknet?
In det fallet handlar det om att försöka kopiera notationen från vanlig mängdlära, https://en.wikipedia.org/wiki/Set_theory
Jag skulle säga att "sådant att" funkar ganska bra. Det gäller även hur symbolen används i guards.
Din lista kan alltså utläsas "Alla x sådana att x tillhör listan [10..20] och är inte lika med 15 och är inte lika med 19".
<- ska se ut som ∈, som betyder ungefär "är ett element av"
Se även https://en.wikipedia.org/wiki/Set-builder_notation

Ofta används || för att representera logiskt eller.
Citera
2018-09-12, 19:11
  #9
Medlem
Tusen tack återigen Neksnor
Citera
2018-09-17, 03:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Jag tror inte Haskell och funktionell programmering är en bra början. När jag gick på universitetet så började vi med ADA, inte för att det kanske var så bra språk i sig, men de ansåg att det var ett bra språk att lära sig programmeringens grunder i. Det viktiga var altså inte ADA i sig utan hur program fungerar rent praktiskt. Om jag skulle rekomendera ett språk att börja i hade det varit C eller någon variant av det.

Tvärtom, Haskell och funktionell programmering är en utmärkt början. På min tid körde vi Lisp som första språk.

På Mac kan man köra Emacs som editor. Det finns en haskell-mode som kan installeras och om gör att du kan kompilera interaktivt inne i Emacs med ghci. Det är en ganska stor uppförsbacke i början, men det är definitivt värt det. Bäst är om du hitta någon som är hemma på det som du kan bolla lite med.

Alternativt tar du någon annan editor (du kanske har någon du är van vid) och kör ghci i Terminal.
Citera
2018-09-19, 17:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redroadster
Tvärtom, Haskell och funktionell programmering är en utmärkt början. På min tid körde vi Lisp som första språk.

På Mac kan man köra Emacs som editor. Det finns en haskell-mode som kan installeras och om gör att du kan kompilera interaktivt inne i Emacs med ghci. Det är en ganska stor uppförsbacke i början, men det är definitivt värt det. Bäst är om du hitta någon som är hemma på det som du kan bolla lite med.

Alternativt tar du någon annan editor (du kanske har någon du är van vid) och kör ghci i Terminal.

Använder mig utav ''UltraEdit'' och ghci direkt i terminalen. Tycker det fungerar utmärkt, men jag saknar referensramar; har inget att jämföra med hehe
Citera
2018-09-20, 02:52
  #12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Använder mig utav ''UltraEdit'' och ghci direkt i terminalen. Tycker det fungerar utmärkt, men jag saknar referensramar; har inget att jämföra med hehe

Jag vet inte hur långt du kommit - det är ju ett par veckor sedan du startade tråden - men jag har ändå ett par tips.

Try Haskell
https://www.tryhaskell.org
har en bra intro. Titta gärna lite på den. Där körs allt i ett browserfönster, på gott och ont. Ha ditt eget terminalfönster vid sidan om så att du kan hoppa emellan och testa när du vill.

Här är en snabbkurs från University of Glasgow. Dom kan Haskell!
https://www.futurelearn.com/courses/...amming-haskell

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2018-09-20 kl. 02:57.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback