2018-09-05, 01:32
Medlem
treochenhalvs avatar
Jag har flyttat till ett studentboende. Det är ett antal rum i en korridor med gemensamt kök, dusch, toa, vardagrum. Huset är försäkrat, men behöver jag en egen hemförsäkring? Faller det under lägenhet då? vi har inga egna brevlådor eller så, därmot rumsnummer.

Har tänkt täckna olycksfallsförsäkring sedan jag flyttat hit men har inte haft möjligjet förrän nu. Är det onödigt? Vi är försäkrade i skolan men inte hemma? Bolaget jag använder mig av har inte olycksfall inbaka i hemörsäkringen.

tackar!
Citera
2018-09-05, 01:46
Medlem
Cannibalizations avatar
Personförsäkring?
Citera
2018-09-05, 03:02
Medlem
Ja, du behöver hemförsäkring, då är ditt lösöre försäkrat samt att det ingår ansvarsförsäkring (om du exempelvis skulle råka bränna ned studentboendet). Olycksfallsförsäkring är bra att ha, men inget måste. Dock kostar den ju inte så himla mycket.
Citera
2018-09-05, 10:16
Medlem
Hemförsäkring.

Sen beroende på hur gammal du är och om dina föräldrar tecknat barnförsäkring åt dig som barn så kan du redan täckas av den, kan vara värt att kolla upp villkoren.

Skulle spontant teckna så få försäkringar som möjligt.
Citera
2018-09-05, 10:37
Ta en billig hemförsäkring för studenter, på vissa kan du välja en hög självrisk = låg månadskostnad. Då är du skyddad om något händer som kostar mängder med pengar, tex ett värmeljus sätter eld på en gardin och alla korridorrum får rökskador (lätt hänt) med miljonkostnad för sanering. Då torskar du kanske 50' i självrisk men slipper gå ut i vuxenlivet med en miljonskuld.
Citera
2018-09-05, 11:00
Medlem
Som andra skriver, absolut hemförsäkring från dag 1! Inte tänka att göra detta senare, utan teckna nu direkt med startdatum samma dag som inflyttning. Kolla tex Compricer.se och ta billigast. Duger fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in