Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 17:10
  #37
Medlem
Tyskar brukar väl vara bra på att fokusera och vara målinriktade. Dock tycker jag att man kulturmässigt borde hittar lite mjukare former och inte att man ständigt behövde driva allting till sin spets. Det är ett väldigt elitistisk samhälle och hård attityd mot vanliga människor.
Citera
2018-09-15, 21:19
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tyskar brukar väl vara bra på att fokusera och vara målinriktade. Dock tycker jag att man kulturmässigt borde hittar lite mjukare former och inte att man ständigt behövde driva allting till sin spets. Det är ett väldigt elitistisk samhälle och hård attityd mot vanliga människor.

Trams. Tyskland har gjort eftergifter gällande kvalitetskrav inom en lång rad områden. Utbildningsväsendet sackar efter, man anställer i ökande grad invandrare och vuxenanalfabeter o.s.v. - race to the bottom - precis som Sverige.
Citera
2018-09-16, 14:13
  #39
Medlem
rex144s avatar
Det bygger disciplin, ordning, organisation, individens underkastelse gentemot gruppen, titta bara på det tyska landslaget där de enskilda spelarna är sämre individuellt jämfört med tex. brassar eller spanjorer men de brukar gå långt i turneringar och vinna.


Den lutherska etiken spelar en stor roll även om Bayern är katolskt
Citera
2018-09-19, 14:48
  #40
Moderator
sosweets avatar
Jag håller inte med om att de så är duktiga. De är många, så det borde så klart bli ett och annat guldkorn fött.

Jag upplever dem som strikta, disciplinerade och utan någon större känsla för finess, konst och totalt utan känsla för matlagning. Givetvis finns det massor av undantag, men om man buntar ihop dem till en massa blir den ganska grå.
Citera
2018-09-19, 15:21
  #41
Medlem
Legionariis avatar
Tycker inte dom är speciellt starka på något område, har varit i Tyskland flertalet gånger och stött på folk i olika områden, olika jobb etc. Oftast rätt strikta, inte mycket för skämt eller liknande, ibland tycker jag också sociala samspelet saknas lite också.
Citera
2018-09-19, 15:37
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det bygger disciplin, ordning, organisation, individens underkastelse gentemot gruppen, titta bara på det tyska landslaget där de enskilda spelarna är sämre individuellt jämfört med tex. brassar eller spanjorer men de brukar gå långt i turneringar och vinna.


Den lutherska etiken spelar en stor roll även om Bayern är katolskt
Jag har sett detta också, har "samarbetat " mycket med tyskar och de tyskar jag jobbat med har på ett personligt plan varit trevliga och kunniga men man måste förstå att en tysk prioritering är Deutsland, Deutsland, Deutsland, familjen och sig själv. Sen kommer andra saker som företaget, miljön och andra länder.
Men det har gjort att de blivit extremt framgångsrika framför allt på att utnyttja EU.
Citera
2019-03-01, 20:21
  #43
Medlem
hipp-hipps avatar
Tyskland har utvecklats på ett annat sätt än de flesta länderna. Under en lång tid var de splittrade i flera mindre länder och då kunde varje land satsa på egen utveckling.

Titta på kartan: på en liten yta kan du hitta mkt viktiga städer och tiotals olika centrer.

Och titta på Frankrike: Paris, sedan...?
Eller UK: London, sedan...?
Citera
2019-03-01, 20:23
  #44
Medlem
Ganska dåliga på att vinna krig.
Citera
2019-03-01, 20:46
  #45
Avstängd
bajssmakarskitbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Jag föredrar engelsmän. De är också bra på allt men har dessutom självdistans och högt utvecklad humor.

Vad är England bra på i dag? Landet har ingen egen industri och är på många sätt ett U-land.


Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Ganska dåliga på att vinna krig.

Neje inte alls Wehrmacht hade bara en jäkla otur med vädret i Ryssland.
Citera
2019-03-02, 00:48
  #46
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Ganska dåliga på att vinna krig.
mot världen ja, det är nog svårt för de flesta länder,
De spöade skiten ur Frankrike tre krig i rad, och ändå har Frankrike fått agera segrarmakt? Vansinne!
Citera
2019-03-02, 06:22
  #47
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Sparsamma? De tillåter kontanter?
Jag har läst i flera olika källor att ca. 80% av alla köp i Tyskland sker med kontanter. Så är visst också fallet i många andra länder på kontinenten.
De måste tycka att Sverige är helknäppt som försöker få bort riktiga pengar så snabbt som det bara går...
Citera
2019-03-02, 06:27
  #48
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
mot världen ja, det är nog svårt för de flesta länder,
De spöade skiten ur Frankrike tre krig i rad, och ändå har Frankrike fått agera segrarmakt? Vansinne!
Jo, det sägs ju att segraren skriver historien. Och när Frankrike tillhörde den vinnande sidan så verkar de resonera som så att "alla som stred för vår sak är vinnare".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback