Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-04, 19:29
  #1
Medlem
Ser man på en gris är hen alltid, nästan alltid fet. Spelar ingen roll om det är en kulting, en subba eller en hane.

Smakar man på det äckliga grisköttet är det fett rakt genom. Vildsvin han mindre fett men ändå mer än lamm, nöt och häst. Att ingren dricker grismjölk har väl att göra med att det bara är grumligt grädde?

Varför är grisar så feta? Hur har de blivit så och vilka fördelar har de av att vara så feta? De lever ju inte i kalla oceanen så att de behöver bubblig fett som isolering... Eller vill de dit kanske?

Alternativt, som Göran Persson lär undra, har de problem med vikten?
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2018-09-04 kl. 20:05.
Citera
2018-09-04, 19:43
  #2
Medlem
Kung-Caligulas avatar
För att man matar dom med mycket fullkorn.
Citera
2018-09-04, 19:47
  #3
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Grisar är lika människor, i alla fall rent kroppsligt Av den anledningen har dessa länge använts i medicinsk forskning.
Citera
2018-09-04, 19:48
  #4
Medlem
Genom selektiv avel formar människan sina husdjur. Nu för tiden finns även möjlighet till genmanipulation. Mjölkkor för "hundra år" sedan hade inte lika stora juver eller biffkor var inte lika stora som idag. osv.
Citera
2018-09-04, 20:25
  #5
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
För att man matar dom med mycket fullkorn.
Exakt. Även kor utfordras med spannmål, inom konventionellt jordbruk åtminstone, just för att de ska bli feta inför slakt.
Citera
2018-09-04, 22:04
  #6
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ser man på en gris är hen alltid, nästan alltid fet. Spelar ingen roll om det är en kulting, en subba eller en hane.

Smakar man på det äckliga grisköttet är det fett rakt genom. Vildsvin han mindre fett men ändå mer än lamm, nöt och häst. Att ingren dricker grismjölk har väl att göra med att det bara är grumligt grädde?

Varför är grisar så feta? Hur har de blivit så och vilka fördelar har de av att vara så feta? De lever ju inte i kalla oceanen så att de behöver bubblig fett som isolering... Eller vill de dit kanske?

Alternativt, som Göran Persson lär undra, har de problem med vikten?

Feta subbor finns det gott om, men jag har inte smakat på någon

Griskött är inte fett rakt igenom. Men visst, det är fetare än en del andra köttsorter.

En del grisrätter kräver fett. T ex bacon och dansk fläskstek med knaprig svål
Citera
2018-09-04, 23:24
  #7
Medlem
godhetsapostelns avatar
Svenska grisar är inte särskilt feta. Svenska konsumenter gillar inte fett. Däremot är dom stora köttberg-ja. Naturligtvis på grund av avel.
Citera
2018-09-04, 23:33
  #8
Medlem
Blommetupps avatar
Det beror helt klart på hur man matar dem och håller dem. Jag har linderödsvin som är frigående och jag matar dem med spannmål och frukt. De är mer åt det vältränade hållet.

Nu kommer jag mata dem lite ytterligare iom att slakten stundar inom 1-2 månader beroende på väder. Grisar är enligt mig bäst lagom feta.
Citera
2018-09-05, 01:31
  #9
Medlem
Grisar kan i princip äta non-stop. Detta utnyttjas naturligtvis vid uppfödning inför slakt.
Citera
2018-09-05, 17:11
  #10
Avstängd
Plaguetongues avatar
man göder ju grisar för att det ska bli mera mat, precis som kossor har onaturligt mkt mjölk. kan snacka 30 liter eller med per kossa/dag och så mkt dricker inte ett par nyfödda kalvar
Citera
2018-10-07, 19:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Svenska grisar är inte särskilt feta. Svenska konsumenter gillar inte fett. Däremot är dom stora köttberg-ja. Naturligtvis på grund av avel.

Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Det beror helt klart på hur man matar dem och håller dem. Jag har linderödsvin som är frigående och jag matar dem med spannmål och frukt. De är mer åt det vältränade hållet.

Nu kommer jag mata dem lite ytterligare iom att slakten stundar inom 1-2 månader beroende på väder. Grisar är enligt mig bäst lagom feta.

Griskött är ju fet. Om ni har svårt att inse det prova på hästkött innan och sedan fläsk. Fläsk=alltid fett.
Citera
2018-10-07, 20:56
  #12
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Griskött är ju fet. Om ni har svårt att inse det prova på hästkött innan och sedan fläsk. Fläsk=alltid fett.

Absolut finns det fett på gris men det är skillnad på gris och gris också. Det är ju sant att vissa arter är magrare än andra det kommer man inte ifrån.

Men en gris kan vara fet för att vara gris också och det tycker inte jag är lika gott. Det är stor skillnad på en frigående linderödare och en produktionsgris som hålls inomhus. Fettet blir mer insprängt hos linderödare nästan som nöt vilket gör köttet saftigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback