Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-04, 18:47
  #1
Medlem
Epimaness avatar
I vissa länder väljer de president. Det är ju direkt val som inte skulle gå via riksdagsvalet ifall vi skulle avskaffa monarken och istället införa det ämbetet.

Vilka val skulle du vilja se? Vilka sorters ämbeten är det rimligt att vi väljer? Vill du se val på alla nivåer eller enbart nationellt eller tvärtom endast lokala val? Regionalt?

I USA väljer de exempelvis Sheriff på "county-nivå".

Fyll på med förslag!

Talman?
Generaldirektörerna?
Citera
2018-09-04, 19:44
  #2
Medlem
blobben!!!s avatar
Skulle hellre se folkomröstningar i frågor istället för att välja någon som väljer åt mig. Skulle inte det förra gå så skulle jag vilja välja varenda minister och skrota partipolitiken. Riksbankschef skulle vara nyttigt att välja.

Frågan är inte den lättaste eftersom många så kallade folkvalda antagligen skulle bli valda "bakom kulisserna" så att säga.
Citera
2018-09-04, 20:06
  #3
Medlem
Epimaness avatar
Riksbankschefen har jag inte ens tänkt på! Jo denne skall ju vara oberoende och samtidigt har nog folk åsikter om hur denne skall vara.
Citera
2018-09-04, 20:18
  #4
Medlem
Vi kanske skulle kunna välja vem som ska vara kung.
Citera
2018-09-05, 21:59
  #5
Medlem
rrpipers avatar
Det viktiga är inte att man väljer men hur man väljer. En person, en röst (demokrati) står bakom de flesta av problemen i dagens samhälle. Endast marknaden fungerar bra, företag producerar det mesta av värde idag och driver teknologisk utveckling framåt, där fördelas röster efter ekonomisk kraft. Anledningen att det fungerar är att makt synkroniseras med risk medan det är helt frikopplat i det demokratiska styret där de som har makten inte är den som tar risken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback