Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-04, 17:40
  #1
Avstängd
Tycker att var man än åker i världen så ingår bröd som en slags del av en
standard frukost. Hur länge har det varit så?
Vitt bröd och smör är väl egentligen inte den optimala frukosten för
människan, men ofta kan det vara svårt att få någonting annat
om man är ute efter en frukost och handlar på tex en restaurang eller ett cafe.
Det gör mig irriterad över hur idiotisk de flesta standard-frukostar är och att
det bara verkar accepteras som någonting normalt. Vitt bröd, smör, ost, juice eller
läskeblask, eller varför inte kaffe eller mjölkchoklad.
Hur blev det så här?? Handlar det enbart om ett sätt att tjäna mycket pengar på,
för maten är ju inte särskilt bra?
Har ni exempel på standard-frukostar runt om i världen som inte är så här?
Vad vore den ultimata standard-frukosten, om man är ute efter en stabil, nyttig och god frukost så att säga?
Finns det länder som inte har bröd som en del av standardfrukosten? Exempel?
__________________
Senast redigerad av hihowru 2018-09-04 kl. 17:46.
Citera
2018-09-04, 17:43
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
English breakfast.
Citera
2018-09-04, 17:46
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
English breakfast.

Fast inte speciellt nyttigt.
Citera
2018-09-04, 17:47
  #4
Medlem
Bröd till frukost är något västerländskt, så det är inte standardfrukost i världen. Vi åt kokt ris med bönbiffar i Afrika som exempel. I Thailand käkar många congee (risgröt).
I Sverige var det historiskt sett gröt som gällde, bröd var något man tog med sig till lunch. I England däremot så hade de fattiga inte eldstäder i bostaden (här var man ju tvungen att ha det pga klimatet) utan man levde i princip helt på köpt bröd.
Citera
2018-09-04, 17:52
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Bröd av olika slags spannmål har nog varit en del av standardfrukostar i 10-12.000 år. Men vitt vetebröd som vi har idag (både salt och så småningom också sött) blir vardagligt i Europa på 1700-talet i högre samhällsklasser och hos gemene man 1800-talets mitt. Vitt vetebröd fanns tidigare men räknade som fint festbröd, och till vardags åt man bröd av korn, havre och/eller råg.
Citera
2018-09-04, 17:57
  #6
Medlem
Utopiantoss avatar
Kanske var inte vete, råg och havre inte bland det första man började odla efter den neolotiska revolutionens startskott för 12.000. Förvisso vet jag inte hur länge den har varit föda nummer ett, men jag vågar mig ändå på en gissning.

9.000, varav minst 7.000 år. Men om vi inte inkluderar öl och mjöd så blir det svårare. För ofta intog man inte säden genom bröd, utan genom öl. Så räknar TS öl som en sorts bröd eller inte?
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2018-09-04 kl. 17:59.
Citera
2018-09-04, 17:57
  #7
Medlem
Skivat bröd kom till ca 1950 i USA - vitt fyrkantigt bröd - som passar perfekt i brödrosten.
Citera
2018-09-04, 17:58
  #8
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Jag äter bara varma frukostar som inte innehåller bröd
Citera
2018-09-04, 18:09
  #9
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Fast inte speciellt nyttigt.
Definera "nyttigt" tack.

English breakfast är betydligt "nyttigare" än bröd kan jag säga dig.
Citera
2018-09-04, 18:21
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Definera "nyttigt" tack.

English breakfast är betydligt "nyttigare" än bröd kan jag säga dig.


För mycket fett och kött. eller visst det är ju nyttigt om du senare under dagen
inte äter speciellt mycket kött/fett men förmodligen kommer du göra det motsatta
och på sikt kommer ditt kolesterol gå upp vilket är skadligt.
Kaffe och te är inte heller speciellt nyttigt, dåligt för tänderna och gör dig uttorkad.
Det är väl bättre om kaffet eller teet är av riktigt bra kvalite osv men det dom flesta dricker
är ju inte så högkvalitativt, snarare massproducerat skit. Te-påsar och blaskkaffe.
Citera
2018-09-04, 18:28
  #11
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
För mycket fett och kött. eller visst det är ju nyttigt om du senare under dagen
inte äter speciellt mycket kött/fett men förmodligen kommer du göra det motsatta
och på sikt kommer ditt kolesterol gå upp vilket är skadligt.
Kaffe och te är inte heller speciellt nyttigt, dåligt för tänderna och gör dig uttorkad.
Det är väl bättre om kaffet eller teet är av riktigt bra kvalite osv men det dom flesta dricker
är ju inte av bra. Massproducerat skit.
Tack för ett snabbt svar.

Bara så vi är på samma sida, English Breakfast enligt mig är:
Vita bönor.
Ägg, kokt eller stekt.
Bacon altn stekt sidfläsk
Stekt potatis
Diverse grönsaker (skivad paprika, gurka etc)

Enda köttkällan för mig enligt min modell är ju bacon, som är hur bra som helst såvida man inte trycker i sig 140g (ett helt paket).
Potatisen innehåller bättre kolhydrater än det sötade brödet som svensson äter till frukost.
Vita bönor låter jag vara osagt, har faktiskt inte en aning om innehållet då jag äter det så sällan.
Äggen är ju nyttiga och goda.

Hur kan detta vara sämre än Vitt bröd eller bröd ö.h.t?

Vilka mängder kött har du i din English Breakfast med tanke på att du nämnde för mycket kött?
Att bacon innehåller fett vet vi alla.

Saken är den att jag äter normal mat (lagad mat, ej bröd) varje morgon och jag är trådsmal.
Citera
2018-09-04, 18:35
  #12
Medlem
Få se nu 2 skivor tomat, 3 hack utav saltgurkan på en bädd utav majonäs som innebor under ett täcke gjort utav knaperstekt bacon - som ligga och trivas under egg i nest.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback