Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-04, 17:00
  #1
Medlem
Nefalims avatar
Flashbackers,

jag försöker sälja båten och har fått ett lustigt förslag från en båtspekulant. Kan ni hjälpa mig att förstå varför någon skulle vilja göra såhär och vad risken för en säljare skulle vara?

Scenariot är följande:
-Jag lägger upp min båtannons på Blocket
-Efter 20s ringer en farbror med tysk brytning, pratar väldigt mycket om sig själv och fiskar lite information som mig såsom vad jag arbetar med, heter i efternamn osv. Efter en ganska lång pratstund erbjuder han sig att köpa båten, utan att pruta, genom att föra över 60% av begärt pris till mitt konto och ge mig 40% kontant. Han frågar om jag är ok med det men ställer knappt en enda fråga om båten.
-Jag skickar en stund senare ett mail till honom där jag spelar oförstående och ber honom bekräfta att vi kan sätta in kontanterna på mitt konto så att jag kan se dem på mitt konto när vi lämnar banken. Jag trodde att det skulle vara det sista jag hörde av den tyska farbron.
-MEN, efter någon dag hör han av sig igen (återigen med en lång historia om vad som händer på hans sida). Nu erbjuder han följande upplägg: Han erbjuder sig betala det fulla priset för båten (fortfarande oprutat och utan att ställa någon fråga om den). OM jag dessutom tar emot ca 40% av båtens pris i kontanter och ger tillbaka ungefär 30% kontant i annan valuta.

Jag har svårt att förstå hans beteende. Jag antar att han vill tvätta pengar, men varför skulle han göra det på det här sättet? Med det här upplägget lyckas han ju inte tvätt några, bara växla valuta. Det verkar vara ett väldigt dyrt sätt att växla pengar...
Och vad skulle risken för en säljare vara att gå med på en sådan här affär?
Citera
2018-09-04, 17:05
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefalim
Flashbackers,

jag försöker sälja båten och har fått ett lustigt förslag från en båtspekulant. Kan ni hjälpa mig att förstå varför någon skulle vilja göra såhär och vad risken för en säljare skulle vara?

Scenariot är följande:
-Jag lägger upp min båtannons på Blocket
-Efter 20s ringer en farbror med tysk brytning, pratar väldigt mycket om sig själv och fiskar lite information som mig såsom vad jag arbetar med, heter i efternamn osv. Efter en ganska lång pratstund erbjuder han sig att köpa båten, utan att pruta, genom att föra över 60% av begärt pris till mitt konto och ge mig 40% kontant. Han frågar om jag är ok med det men ställer knappt en enda fråga om båten.
-Jag skickar en stund senare ett mail till honom där jag spelar oförstående och ber honom bekräfta att vi kan sätta in kontanterna på mitt konto så att jag kan se dem på mitt konto när vi lämnar banken. Jag trodde att det skulle vara det sista jag hörde av den tyska farbron.
-MEN, efter någon dag hör han av sig igen (återigen med en lång historia om vad som händer på hans sida). Nu erbjuder han följande upplägg: Han erbjuder sig betala det fulla priset för båten (fortfarande oprutat och utan att ställa någon fråga om den). OM jag dessutom tar emot ca 40% av båtens pris i kontanter och ger tillbaka ungefär 30% kontant i annan valuta.

Jag har svårt att förstå hans beteende. Jag antar att han vill tvätta pengar, men varför skulle han göra det på det här sättet? Med det här upplägget lyckas han ju inte tvätt några, bara växla valuta. Det verkar vara ett väldigt dyrt sätt att växla pengar...
Och vad skulle risken för en säljare vara att gå med på en sådan här affär?

Det där är bara en scam som bygger på att du skall betala in "avgifter" för att få ut de pengar som han påstås ha skickat. Några pengar eller kontanter lär du inte se. Finns många olika varianter av dessa scam.
Citera
2018-09-04, 17:07
  #3
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Ingen aning om vad han vill MEN jag hade dragit öronen åt mig direkt!
Ska ni göra upp affär så ska ni göra det face to face och inget trassel med pengar fram och tillbaka.

Hur mycket deg handlar det om?
__________________
Senast redigerad av JagBlirVansinnig 2018-09-04 kl. 17:11.
Citera
2018-09-04, 17:53
  #4
Medlem
Jag hoppas TS hittade på ett arbete o inte sa vad han gjorde på riktigt.
Bestäm möte o skit i o dyka upp.
Ta med snuten eller något om du ska dyka upp.
Citera
2018-09-04, 17:54
  #5
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Hur mycket pengar handlar det om?

Är det en redig summa så kan det vara ett sätt för kriminella att föra över pengar mellan sig. Helt anonymt och utan att lämna spår och utan att behöva träffas. Att köpa en båt är ingen misstänkt aktivitet för nyfikna myndigheter.

Snubben skickar den han vill föra över pengar till till dig för att köpa båten.

Varför den som hämtar din båt ska betala en kontantsumma och växla pengar är dock lite oklart. Kanske vill de slå två flugor i en smäll och växla pengar utan att lämna spår?

Du får lite extra för affären och är nöjd och håller därför troligen käften om det hela.
Citera
2018-09-04, 18:03
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag skulle sälja en snöslunga på blocket en gång, begärt pris var 4500 kr.

Jag fick mail på engelska från någon som var villig att betala, men han hade fått dödsfall i familjen, så därför skulle han betala och sedan skulle en kompis till honom hämta slungan hos mig.

Det hela verkade lite för enkelt för att vara sant, men det som fick mig att definitivt neka till affären var att köparen skulle flytta till Sydafrika och ta med sig slungan, det var så osannolikt korkat så jag förstod att det var nån slags autobot som skickade tusentals mail till folk i väntan på napp.

Jag berättade för folk på jobbet och fick en rimlig förklaring av en vars far hade råkat ut för nåt liknande, fast med nåt annat än en snöslunga.

Polisen sa till kollegans farsa att scamen gick ut på att ombudet som skulle hämta slungan hade med sig ett förfalskat utskrivet PayPal-kvitto med köpeskillingen, men sedan skulle det bli nåt skit så de skulle vilja ha tillbaka pengarna.

Det hela byggde tydligen på att det är så få Svenskar som har PayPal så det är många som går på det och betalar tillbaka.

Jag gissar att du TS har råkat ut för någon variant av det här.
Citera
2018-09-04, 20:13
  #7
Medlem
Bongomans avatar
Pengarna som kommer in på kontot återtas eftersom det är pengar från ett bedrägeri av något slag. Sedan ska de ha kontanter tillbaka och dessutom varan.
Citera
2018-09-04, 21:20
  #8
Medlem
SanGenarros avatar
Med största säkerhet vill man slamma igen transaktionsspåren.
Det som kan hända dig är att din bank börjar fråga om dina transaktioner. Om din förklaring är att du sålt en båt till en märklig tysk farbror med ett märkligt affärsupplägg kommer de troligtvis reagera.
Då är det inte omöjligt att de faktiskt avslutar dina konton och du får leta efter en annan bank.
Citera
2018-09-04, 23:18
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kan vara helt legit och snubben som hämtar båten ska ha betalt för att frakta båten till Tyskland eller nånstans. Vill ha betalt i Euro.

Men då borde ju tyskgubben förklarat det för dig.

Jag skulle passa mig jävligt noga för affärer med massa frågetecken om det handlar om mer än 30 tusen spänn.
Citera
2018-09-05, 12:00
  #10
Medlem
Nefalims avatar
Tack för alla svar såhär långt.

Mitt annonserade pris är i storleksordningen en halv miljon och jag kommer inte att ta risken att göra en affär med den här människan. De 10% i "utebliven prut" och 10% i "växlingsavgift" är inte tillräckligt för fläcken på samvetet eller risken att bli lurad.

Jag trodde först att det handlade om pengatvätt. Men det har varit en del märkliga turer i affären, och hans senaste förslag förstår jag inte alls. Tydligt är i alla fall att han verkar oinsatt och ointresserad av båten men väldigt fokuserad på transaktionen. Så någonting är skumt. Antingen pengatvätt eller ett försök till bedrägeri av något slag. I samtalen pratar han om så många saker som är fullständigt ovidkommande för en som vill sälja sin båt att det blir en nigeriabrevskänsla över det hela.

Jag tackar för all input vilket hjälpt mig i beslutet att inte ge mig in i någon affär med den här människan. Men jag är såklart fortfarande nyfiken på vad han vill. Det hade varit bra att lista ut så att jag kan höra av mig till den stora annonssiten och göra dem uppmärksamma på det bedrägliga beteendet.
Citera
2018-09-05, 13:05
  #11
Medlem
Bara för att du upplever brytningen som tysk så kan ju etniciteten vara något helt annat hos denne herre.

Kanske båten sjunker efter köp och du anses ha sålt en defekt vara,och skall nu kompensera?
Kanske smutiga pengar som skall tvättas och det får kosta? Men en båt? Måste ju finnas andra varor som inte kräver registrering som är enklare att handskas med.

Kanske rånförsök om viss del skall betalas kontant. Någon medhjälpare hoppar fram när affären är klar och tar dina cash.

Kanske helblås såtillvida att man vill veta var båten fysiskt befinner sig och sedan åka dit en kväll och låna din båt....

Eller en helt ärlig gubbe som bara är riktigt egen...

vem vet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback