Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-27, 20:29
  #25
Medlem
kolsuparens avatar
Jag röstade på M. Vet inte vad de anser om sexköpslagen. Den är förmodligen ingen stor fråga för något riksdagsparti.

Tyvärr skapar nuvarande lag bara problem. Den hindrar vuxna individer att göra fria val. Den hindrar också socialtjänsten att arbeta med folk (köpare eller säljare) som känner att de inte gör fria val. Straffen är för låga för att det ska vara motiverat att lägga polisiära resurser på den. Att höja straffen vore så orimligt att det knappast hör hemma i ett EU-land. Etcetera, etcetera...

Sexköpslagen hjälper ingen men skapar stora svårigheter för somliga enskilda personer. Myndigheterna vet inte hur de ska hantera lagen. Och ingen politiker vill ta frågan på allvar.
Citera
2018-09-27, 20:34
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag vet inte vilket parti som röstar för detta. Men vad det inte Centern som ville ha incest?

Jag tippar på att Centern gillar prostitution också. Dom verkar vara helt galna.
Ja Torbjörn Fälldin berörde frågan.Men personligen var han inte inblandad.Däremot rökte han på dagligen.
Citera
2018-09-28, 17:48
  #27
Medlem
kolsuparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag vet inte vilket parti som röstar för detta. Men vad det inte Centern som ville ha incest?
Vissa ungdomsförbund på den borgerliga sidan har föreslagit att sex mellan samtyckande vuxna människor som också är syskon ska avkriminaliseras. Idag är det inte tillåtet, även om båda vill och är över 18. Men inget moderparti kan driva en sådan fråga.

Observera, innan ni tar er för pannan, att detta inte skulle handla om att påbjuda något. Förslaget innebar inte att folk skulle tvingas suga av sin brorsa. Vad det gällde var att den som av egen önskan gör det samtidigt som syskonet också är villig och båda två är myndiga, inte längre ska kunna straffas.
Citera
2018-09-29, 17:09
  #28
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
SD driver på rätt bra för att göra sexköpslagen värre, med fängelsestraff.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...er-av_H2022508
Prostitution av barn och särskilt utsatta är en helt annan frågeställning.Givetvis skall det vara hårda straff på det.
Citera
2018-10-01, 09:04
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Prostitution av barn och särskilt utsatta är en helt annan frågeställning.Givetvis skall det vara hårda straff på det.

Absolut. Vill bara visa att SD är för sexköpslagen och ovanpå det göra den hårdare för vissa typer av brott. KD ville förutom att krimialisera köparen även göra det med säljaren. Moderaterna är för lagen och vill generellt skärpa lagar med hårdare straff.
Citera
2018-10-01, 09:18
  #30
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Absolut. Vill bara visa att SD är för sexköpslagen och ovanpå det göra den hårdare för vissa typer av brott. KD ville förutom att krimialisera köparen även göra det med säljaren. Moderaterna är för lagen och vill generellt skärpa lagar med hårdare straff.

Nej, du blandar ihop olika saker. Det som SD vill är att skärpa straffet just när barn är inblandade. Vi andra menar naturligtvis sexköp mellan samtyckande vuxna, och när det gäller detta så vill inte SD skärpa straffet.
Citera
2018-10-01, 09:39
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Nej, du blandar ihop olika saker. Det som SD vill är att skärpa straffet just när barn är inblandade. Vi andra menar naturligtvis sexköp mellan samtyckande vuxna, och när det gäller detta så vill inte SD skärpa straffet.
Det var ju precis det jag sa, "SD är för sexköpslagen och ovanpå det göra den hårdare för vissa typer av brott". SD vill alltså skärpa sexlagen när barn är inblandade. De vill behålla den befintliga sexköpslagen som den är (inte skärpa den) och de är för att man straffar sexköpare, de som köper barn ännu hårdare.

Om man vill rösta på ett parti som vill avskaffa sexköpslagen för samtyckande vuxna så får man gå till andra partier. Högerkonstellationen med SD+M+KD vill straffa sexköpare.
Citera
2018-10-01, 13:04
  #32
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Det var ju precis det jag sa, "SD är för sexköpslagen och ovanpå det göra den hårdare för vissa typer av brott". SD vill alltså skärpa sexlagen när barn är inblandade. De vill behålla den befintliga sexköpslagen som den är (inte skärpa den) och de är för att man straffar sexköpare, de som köper barn ännu hårdare.

Om man vill rösta på ett parti som vill avskaffa sexköpslagen för samtyckande vuxna så får man gå till andra partier. Högerkonstellationen med SD+M+KD vill straffa sexköpare.

Du skrev: "SD driver på rätt bra för att göra sexköpslagen värre, med fängelsestraff." och utan att nämna att det handlade om barn. Det är vilseledande och du verkar ha varit ute efter att misskreditera SD.
Citera
2018-10-01, 16:15
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Du skrev: "SD driver på rätt bra för att göra sexköpslagen värre, med fängelsestraff." och utan att nämna att det handlade om barn. Det är vilseledande och du verkar ha varit ute efter att misskreditera SD.
Jag, att skriva vilseledande för att misskreditera ett parti är ett ovanligt brott här på flashback.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. För att vara riktigt tydlig: SD vill behålla sexköpslagen och dessutom göra straffen hårdare för vissa typ av köp, de av barn.
Citera
2018-10-01, 17:45
  #34
Medlem
Antexs avatar
SD
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Jag, att skriva vilseledande för att misskreditera ett parti är ett ovanligt brott här på flashback.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. För att vara riktigt tydlig: SD vill behålla sexköpslagen och dessutom göra straffen hårdare för vissa typ av köp, de av barn.

Det är två helt skilda saker.

Man vill behålla brottsrekvisitet för vuxna.

Och behålla det som redan finns för barn..

Kolsupare ’a ka carte
Citera
2018-10-02, 12:55
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
SD

Det är två helt skilda saker.

Man vill behålla brottsrekvisitet för vuxna.

Och behålla det som redan finns för barn..

Kolsupare ’a ka carte
Precis så är det
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback